10 klipów zainspirowanych filmem „Alicja w Krainie Czarów”

10 klipów zainspirowanych filmem „Alicja w Krainie Czarów”
Kadr z filmu „Alicja w Krainie Czarów” reż. Tim Burton | źródło zdjęcia: IMDB

„Alicja w Krainie Czarów” to dzieło, które od wieków inspiruje twórców wszystkich dziedzin artystycznych. Powieść Lewisa Carrolla pobudza wyobraźnię nie tylko reżyserów filmowych, ale i reżyserów teledysków! Zobaczcie 10 klipów (od najstarszego do najnowszego), które bezpośrednio nawiązują do „Alicji w Krainie Czarów”. Większość z nich powstała do piosenek, które zostały napisane pod wpływem inspiracji przygodami Alicji (zarówno książkowymi jak i filmowymi).

XTC – Wonderland (1983)

Reżyseria: Peter Sinclair

Klip odnosi się do fascynacji Andy’ego Partridge’a powieściami Lewisa Carrolla „Alicja w Krainie Czarów” i „Po drugiej stronie lustra”. Teledysk ukazuje tańczącą Alicję i pozwala widzowi przenieść się do świata z marzeń. Andy Partridge i Dave Gregory (wokalista i gitarzysta XTC) obserwują dziewczynę przemalowując róże z białych na czerwone.

„Wonderland” można posłuchać na płycie „Mummer”.

Tom Petty And The Heartbreakers – Don’t Come Around Here No More (1985)

Reżyseria: Jeff Stein

Teledysk nawiązuje do ilustracji Johna Tenniela z powieści Lewisa Carrolla „Alicja w Krainie Czarów” z 1865 roku. David A. Stewart pojawia się na początku jako gąsienica, siedząca na grzybie z fajką wodną i grająca na sitarze. Tom Petty jest przebrany za Szalonego Kapelusznika, a Louise Foley zagrała Alicję. Jednak fabuła klipu znacznie odbiega od książkowej wersji, ponieważ podczas szalonego przyjęcia herbacianego Alicja zamienia się w ciasto i zostaje zjedzona przez gości.

Utwór „Don’t Come Around Here No More” znalazł się na albumie „Southern Accents”.

Areosmith – Sunshine (2001)

Reżyseria: Samuel Bayer

„Sunshine” zostało wydane w połowie 2001 roku jako promocyjny singiel z albumu „Just Push Play”. Aerosmith musieli odwołać koncert w Irvine w Kalifornii, aby dokończyć zdjęcia do teledysku do tej piosenki. Akcja teledysku wyreżyserowanego przez Samuela Bayera rozgrywa się w mglistej krainie, w której pojawiają się postaci z książki „Alicja w Krainie Czarów”. Wokalista, Steven Tyler, wcielił się w Szalonego Kapelusznika.

Gwen Stefani – What You Waiting For? (2004)

Reżyseria: Francis Lawrence

Teledysk w dużej mierze czerpie z kultury japońskiej, został także zainspirowany grupą tancerek Harajuku Girls, z kolei fabuła teledysku jest hołdem dla powieści Lewisa Carrolla „Alicja w Krainie Czarów”.

Cała opowieść była prawdziwą historią. Zupełnie jakby czas tykał mi w uchu. To była idealna metafora tego, jak się czułam, pracując nad tą płytą.

Źródło cytatu: musicomh.com

Stefani wciela się w klipie w Alicję, Białą Królową i Królową Kier. Kostiumy są autorstwa brytyjsko-gibraltarskiego projektanta mody Johna Galliano.

„What Are You Waiting For?” znalazło się na debiutanckim solowym albumie Gwen zatytułowanym „Love. Angel. Music. Baby.”

Kerli – Tea Party (2010)

Reżyseria: Justin Harder

Kerli poznała Tima Burtona podczas ceremonii wręczenia nagród dwa lata przed premierą „Alicji w Krainie Czarów”, gdzie poprosiła reżysera o powierzenie jej roli Alicji. Jej oferta została odrzucona, ale Burton skontaktował się z nią z prośbą o piosenkę do albumu „Almost Alice”. Kerli wybrała na „Almost Alice” piosenkę „Tea Party”, która została nagrana pod wpływem inspiracji muzycznym dzbankiem do herbaty kupionym w Chinatown. Melodię, którą grał, można usłyszeć na początku utworu.

W klipie Kerli urządza duże przyjęcie podwieczorkowe dla swoich gości, którzy są ubrani w wyjściowe stroje. Następnie pokazuje Kerli przed przyjęciem, jak dodaje do herbaty miksturę, która powoduje, że jej goście zamieniają się w lalki. Kerli zdradziła, co symbolizują znaki i kolory pojawiające się w teledysku:​​trójkąty symbolizują stworzenie, wszystkie elementy, męskie i żeńskie, a czerwień i biel symbolizują dobro i zło, jak Królowa Kier i Biała Królowa w filmie „Alicja w Krainie Czarów”.

Avril Lavigne – Alice (2010)

Reżyseria: Dave Meyers

W styczniu 2010 roku Avril Lavigne uczestniczyła w spotkaniu zarządu w biurze Disneya, omawiając projekty ubrań inspirowane „Alicją w Krainie Czarów” dla jej linii odzieżowej Abbey Dawn. Wtedy wspomniała kierownictwu, że chciałaby napisać piosenkę do filmu Tima Burton. Po dyskusjach między menadżerem Lavigne a twórcami filmu, reżyser Tim Burton wyraził na to zgodę. Avril niemal od razu stworzyła utwór zatytułowany „Alice”.

Rozłączyłam się, usiadłam w domu przy pianinie i od razu napisałam piosenkę; byłam bardzo zainspirowana, ponieważ projektowałam ubrania, miałam w głowie wszystkie obrazy.

Źródło cytatu: en.wikipedia.org

Teledysk został częściowo nakręcony na terenie Los Angeles Arboretum, aby oddać ducha filmu i ukazać opisaną przez Avril w tekście podróż w dół króliczej nory.

Warto dodać, że istnieją dwie wersje „Alice” – jedna znajduje się na płycie „Almost Alice”, czyli koncept albumie zawierającym kawałki zainspirowane filmem Burtona „Alicja w Krainie Czarów”; druga w rozszerzonej wersji została umieszczona na czwartym albumie Avril Lavigne pt. „Goodbye Lullaby”.

P!nk – Just Like Fire (2016)

Reżyseria: Dave Meyers

„Just Like Fire” to piosenka, którą P!ink nagrała do filmu „Alicja po drugiej stronie lustra” Jamesa Bobina, czyli kontynuacji filmu Tima Burtona „Alicja w Krainie Czarów”. Do utworu powstał teledysk, w którym P!ink wystąpiła mężem, Carey’em Hartem, i ich córką, Willow Sage. W klipie, artystka wcieliła się w Szalonego Kapelusznika oraz wszystkie figury szachowe.

Melanie Martinez – Mad Hatter (2017)

Reżyseria: Melanie Martinez

W „Mad Hatter” Melanie Martinez wciela się postać Cry Baby. Na początku teledysku zauważa ona butelkę z etykietką opisaną „Drink Me”. Gdy dziewczyna wypija tajemniczy napój przenosi się do pastelowej, koszmarnej Krainy Czarów pełnej maskotek.

Na Instagramie Melanie wyjaśniła, że ​​pluszaki mają reprezentować jej najbliższych przyjaciół i to, jak pomogły jej wyjść z sytuacji, w których zmuszono ją do bycia kimś, kim nie jest. Z kolei w wywiadzie dla Fuse wyjaśniła, co jest istotą piosenki i jak zainspirowała ją „Alicja w Krainie Czarów”.

„Mad Hatter” to moment, w którym postać Cry Baby całkowicie oswaja się z tym, kim jest i o co jej chodzi, a także tym, że jest po prostu szaloną osobą. To w zasadzie zaakceptowanie faktu, że wszyscy najlepsi ludzie są szaleni. Było to bardzo inspirowane „Alicją w Krainie Czarów”.

Źródło cytatu: youtube.com

Megan Thee Stallion feat. Young Thug – Don’t Stop (2020)

Reżyseria: Colin Tilley

Teledysk do „Don’t Stop” był pierwszym oficjalnym singlem z teledyskiem z debiutanckiego albumu Megan – „Good News”. Megan Thee Stallion przebrana jest w stroje inspirowane różnymi postaciami z „Alicji w Krainie Czarów” – występuje jako Alicja, Królowa Kier, a nawet Kot z Cheshire.

Mam naprawdę szaloną wyobraźnię i uwielbiam mroczne filmy, moim ulubionym gatunkiem jest horror, no wiesz, filmy o mistycznym wyglądzie, fantasy. „Alicja w Krainie Czarów” i „Edward Nożycoręki” to dwa moje ulubione filmy. Pomyślałam więc: „jak mogę być Alicją, ale sprawić, by była seksowna?” Więc powiedziałam reżyserowi, czego chcę, a on dosłownie zjednoczył całe te światy.

Źródło cytatu: genius.com

Death Valley Girls – Sunday (2023)

Reżyseria: Arturo Baston

Teledysk do „Sunday” to animacja inspirowana „Alicją w Krainie Czarów” z 1951 rok. Klip przenosi widza w dziwaczny sen, w którym główna bohaterka próbuje znaleźć sens oraz drogę do domu – zupełnie jak Alicja w bajce Disney’a.

Piosenka pochodzi z albumu „Islands in the Sky”.

Tekst: Matylda Motyl

Zobacz też: 8 teledysków inspirowanych filmem „Kill Bill”

8 teledysków zainspirowanych filmem „Kill Bill”

5/5 - (7 votes)

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News