Oto sześć najlepszych soundtracków, dzięki którym muzyka filmowa to niewidoczny bohater filmu dopowiadający ukrytą przez reżyserów opowieść i rozbudowujący niepowtarzalny świat, w którym możemy pobyć w dłużej.
Alicja w Krainie Czarów (2010)
Burtonowskiej wersji onirycznej opowieści autorstwa Lewisa Carrolla nie trzeba nikomu przedstawiać, podobnie jak ścieżki dźwiękowej Danny’ego Elfmana. Jednak do filmu powstał jeszcze wyjątkowy soundtrack Almost Alice, z którego najpopularniejsza jest piosenka Alice Avril Lavigne kończąca Alicję w Krainie Czarów.
Reżyser wybrał artystów, którzy na jego prośbę nagrali piosenki zainspirowane cytatami z książek o Alicji. Franz Ferdinant oraz They Might Be Giants nagrali własne interpretacje wierszy z powieści, a Robert Smith przygotował cover piosenki z animowanej adaptacji Alicji Disney’a z 1951 roku.
Frankenweenie (2012)
To kolejne dzieło Tima Burtona z ciekawym soundtrackiem! Frankenweenie to czarno-biała, wzruszająca animacja, rozwijająca film krótkometrażowy pod tym samym tytułem z 1984 roku jak i inspirowana Frankensteinem, o miłości do ukochanego zwierzaka.
Frankenweenie: Unleashed powstało podobnie do Almost Alice. Tim Burton poprosił wybranych artystów o piosenki zainspirowane opowieścią o Victorze i Sparkym. Z czternastu utworów tylko dwa zostały wykorzystane w animacji, Strange Love Karen O oraz Praised Be New Holland w wykonaniu Winony Ryder podkładającej głos Elsie van Helsing.
Lost River (2014)
Ten film to mroczna bajka pełna tajemnic o miłości, rodzinie i walce o przetrwanie w obliczu niebezpieczeństwa. W praktycznie opuszczonym mieście Lost River, samotna matka dwójki dzieci, zostaje doprowadzona do makabrycznego podziemia w jej dążeniu do uratowania domu z dzieciństwa i utrzymania rodziny razem. Jej nastoletni syn Bones odkrywa tajemnicę o początkach Lost River, która wyzwala jego ciekawość i rozpoczyna nieoczekiwaną podróż, która sprawdzi jego granice i granice tych, których kocha.
Tajemniczej i mrocznej atmosfery filmu dopełnia muzyka skomponowana w całości przez Johnny’ego Jewela, założyciela wytwórni Italians Do It Better i znanego z zespołów takich jak Chromatics czy DESIRE. Poza sennymi, hipnotyzującymi i nostalgicznymi motywami instrumentalnymi na tym oryginalnym soundtracku pojawiają się niepublikowane wcześniej remixy, brzmiący niczym kołysanka cover utworu Blue Moon w wykonaniu Chromatics oraz fragmenty dialogów z filmu owianych mgiełką syntezatorów.
Twin Peaks (2017)
Wyjątkowy soundtrack to nieodłączny element twórczości filmowej oraz telewizyjnej Davida Lyncha. Wraz z premierą każdej produkcji ukazuje się płyta zawierająca dokładnie dopasowane przez reżysera utwory oraz marzycielskie motywy komponowane najczęściej przez Angelo Badalamentiego oraz samego Lyncha.
Mimo tego, że wszystkie soundtracki przygotowane przez Lyncha są najlepsze to najniezwyklejszymi są te do opus magnum reżysera, jakim jest Twin Peaks!
Twin Peaks: Music from the Limited Event Series to najciekawszy z pięciu soundtracków powstałych do serii. Zawiera nie tylko piosenki użyte w odcinkach, ale i specjalne wykonania utworów z Bang Bang Bar. Niektóre z nich zostały określone mianem Roadhouse mix, ponieważ artyści zmodyfikowali zgodnie z sugestiami reżysera oraz charakterem sceny, jakiej miał towarzyszyć kawałek. Na albumie można usłyszeć rozszerzoną wersję Shadow Chromatics, pełne emocji i nawiązujące do Mulholland Drive wykonanie No Stars Rebekah Del Rio oraz nostalgiczne The World Spins niepowtarzalnej Julee Cruise.
The Turning (2020)
To osadzona w latach 90. adaptacja słynnej powieści o duchach W kleszczach lęku Henry’ego Jamesa. Film ukazuje historię Kate, która zostaje zatrudniona jako guwernantka małej Flory w mrocznym Bly Manor. Po powrocie do domu brata dziewczynki, Kate odkrywa tajemnice posiadłości…
Reżyserka Floria Sigismondi zdecydowała, że w filmie nie usłyszymy piosenek charakterystycznych dla roku 1994, a zupełnie nowe przesiąknięte klimatem lat 90., gitarowe kompozycje nagrane przez wybranych przez nią artystów, które powstały na podstawie dzienników prowadzonych przez odtwórców ról Kate, Flory oraz Milesa na planie. Z dziewiętnastu piosenek tylko jedenaście można usłyszeć w filmie. Są one odtwarzane przez Kate na kasecie, którą dostała od przyjaciółki.
Ten oryginalny soundtrack jest w pewnym sensie dopełnieniem filmu, którego zakończenie jest bardzo otwarte. Dzięki piosenkom można samemu odpowiedzieć na pytanie: czy to działo się naprawdę czy było wytworem wyobraźni?
I Am Not Okay With This (2020)
Serial stworzony przez twórców The End of the F***Ing World i Stranger Things powstał na podstawie komiksu Charlesa Forsmana dla Netflixa. To siedem półgodzinnych odcinków pokazujących historię zbuntowanej Sydney zmagającej się z problemami w szkole, rodzinnymi dramatami i nieodwzajemnionym uczuciem do najlepszej przyjaciółki, próbując zapanować nad budzącymi się mocami. Przez cały serial można usłyszeć piosenki zespołu Bloodwitch, którego wielkim fanem jest przyjaciel Sydney – Stanley Barber.
Każdy kto zakochał się w kończącej drugi odcinek piosence Fly na pewno po wpisaniu Bloodwitch w wyszukiwarkę musiał być zaskoczony, ponieważ zespół ten tak na naprawdę nie istnieje i nigdy nie wydał albumu na limitowanym winylu – powstał wyłącznie na potrzeby serialu. Bloodwitch to nazwa zaczerpnięta z komiksu, a pod nią kryją się Tatyana Richaud i Graham Cox. Początkowo mieli nagrać tylko jedną piosenkę, a w końcu stworzyli niesamowity album oraz wymyślili fikcyjną historię zespołu: duet został założony w 1983 roku, kiedy mieli od 16 do 19 lat i inspirowali się The Velvet Underground, My Bloody Valentine i Jesus and the Mary Chain, ich pierwszym singlem był kawałek Motorcade.
Tekst: M. M.