W tym roku marka Levi’s® zadebiutuje podczas Milan Desing Week, a to wszystko za sprawą wystawy – Icons, Innovations & Firsts: Stories of Heritage and Progress From the Levi’s® Archives, którą będziemy mogli zobaczyć w Muzeum Kultury – MUDEC. Jej kuratorem została Tracey Panek, która za cel obrała sobie eksplorację bogatego dziedzictwa marki, podkreślając jednocześnie jej ewolucję i wpływ denimu na społeczeństwo. Wspomniane w tytule archiwum na co dzień znajduje się w rodzinnym mieście Levi’s® – San Francisco.
Wystawa Icons, Innovations & Firsts: Stories of Heritage and Progress From the Levi’s® Archives
Współpraca, od której wszystko się zaczęło to ta pomiędzy Levi Strauss & Co. i krawcem Jacobem Davisem, który dodał nity do kieszeni spodni roboczych, tworząc przełomową konstrukcję. Wkrótce potem Davis podzielił się miedzianymi nitami z Levi Straussem i wspólnymi siłami stworzyli patent, który został przyznany 20 maja 1873 roku.
Firma Levi Strauss & Co. rozpoczęła swoją pierwszą działalność produkcyjną od kombinezonu z nitami w talii, który został oznaczony trzycyfrowym numerem partii Levi’s®: 501®. Mediolańska wystawa bada historię marki Levi’s® i oryginalnych niebieskich jeansów na przestrzeni ostatnich 150 lat, ilustrując, w jaki sposób ten kultowy element odzieży utorował drogę dla tego, co miało nastąpić później.
Potrzebujesz MacBooka? Razem z ekspertami Lantre wybraliśmy maszynę dla ciebie 💻🍏👍
Niezwykła podróż przez innowacje społeczne, techniczne i kulturowe, którą można odbyć oglądać archiwalne ubrania na wystawie, zachęca do rozmów i refleksji na temat postępu. Od “ikon”, takich jak Steve Jobs i Albert Einstein, którzy przez lata nosili odzież Levi’s®, przez “innowacje”, które marka zapoczątkowała, po spojrzenie na “pierwsze” Levi’s-y, czyli kultowe oryginalne niebieskie jeansy dla mężczyzn, a później dla kobiet. Wystawa jest historią, która przeplata się, podobnie jak tkanina dżinsowa, która leży u podstaw DNA marki.
Tracey Panek, historyczka Levi’s® i współautorka wystawy, komentuje:
To ekscytujące świętować wpływ Levi’s® na design i kulturę w ciągu ostatnich 150 lat, a robienie tego w instytucji takiej jak MUDEC, o imponującej reputacji, jest niezwykle symboliczne. Otwarcie wystawy w czasie Milan Design Week, jednego z największych wydarzeń w świecie designu, czyni ją jeszcze bardziej znaczącą.
IKONY
Pierwszy obszar wystawy prezentuje odzież noszoną lub interpretowaną przez cenione ikony. Najważniejsze z nich to skórzana kurtka Menlo Cossack Alberta Einsteina, para jeasnów stworzonych we współpracy z Warhol Factory ze szkicami Warhola Ostatnia wieczerza czy para jeansów 501® noszonych przez taką ikonę jaką jest Steve’a Jobs.
INNOWACJE
Drugi obszar wystawy prezentuje futurystyczne elementy charakteryzujące się coraz bardziej zrównoważonym wykorzystaniem zasobów, a także funkcjonalną i inteligentną odzież stworzoną przy użyciu najbardziej zaawansowanych technologii. Najważniejsze z nich to Levi’s® x Google Jacquard Trucker i Levi’s® Engineered Jean z 3D Design Innovation.
PIERWSZE
Firsts to prezentacja przedmiotów, takich jak najwcześniejsze ubrania w archiwach Levi’s®. Denimowe kombinezony z miedzianymi nitami, które były noszone przez górników, kowbojów czy młodą kobietę uczęszczającą do college’u na początku lat trzydziestych XX wieku. Wśród nich jeansy9 Rivet, najstarsza na świecie para nowoczesnych niebieskich jeansów z lat 1873-1874, jeansy Lot 201 z przymocowanymi szelkami i kapiącym woskiem ze świecy od górnika, który nosił świecę na opasce wokół głowy, a także jeansy Viola, najstarsza para damskich Levi’s® w archiwum – rzadki Lot401 uważany za najwcześniejsze damskie niebieskie jeansy na świecie.
Szczegóły wystawy
Wystawa potrwa od 5 do 26 kwietnia 2024 r. w Spaziodelle Culture, MUDEC – Muzeum Kultury w Mediolanie. Odwiedzający są zaproszeni do zanurzenia się w kolekcji odzieży z archiwum Levi’s®, wyruszając w podróż, która celebruje ikony, innowacje i nowości.