Google wie o Tobie więcej niż Twój najlepszy przyjaciel. Zbiera i analizuje dane osobowe, aby dostarczać Ci spersonalizowane reklamy i usługi. Zapewne wciąż zadajesz sobie pytanie, co wie o mnie Google w rzeczywistości. Istnieją jednak rozwiązania, które pozwolą Ci usunąć dane i zachować prywatność. Podpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.
Jak sprawdzić, co wie o mnie Google?
Zastanawiasz się, skąd Google wie, co Cię interesuje? Dlaczego tak często wyświetla personalizowane reklamy? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Wystarczy, że wykonasz kilka prostych kroków. To, co odkryjesz może Cię zaskoczyć…
- Zaloguj się na swoje konto Google w przeglądarce.
- Przejdź na stronę myaccount.google.com.
- Kliknij „Zarządzaj swoimi danymi i prywatnością”.
- Odszukaj opcji „Moje centrum reklam” – i kliknij ją. Zostaniesz przeniesiony do sekcji “ustawienia reklam”.
- A teraz user profiling amerykańskiego giganta może Cię zaskoczyć.
Na tej stronie dowiesz się, co tak naprawdę wie o Tobie Google. W trakcie przeglądania informacji o personalizacji możecie napotkać naprawdę ciekawe informacje. Nawet takie, o które samych siebie byście nie podejrzewali. No chyba, że w waszym przypadku ad targeting okazał się wyjątkowo skuteczny.
Na szczęście opcję personalizacji reklam można w każdej chwili wyłączyć i zablokować dostęp do wrażliwych danych.
Co Google wie o Tobie – jakie dane zbiera?
Jakie informacje o nas ma Google? jest jedną z największych i najbardziej wpływowych firm technologicznych na świecie. Oferuje wiele usług i produktów, takich jak: wyszukiwarka, Gmail, YouTube, Google Maps, Sklep Play, Google Chrome i Assistant. A to oznacza, że wie o nas całkiem sporo.
Ochrona danych osobowych jest obowiązkowa dlatego firma informuje nas o tym, jak je zbiera i jak ich używa. Daje nam dan nimi kontrolę, zabezpiecza je przed atakami i poddaje się zewnętrznym kontrolom.
Gromadzi dane o nas z różnych źródeł i wykorzystuje je m.in. do ulepszania swoich usług, dostosowywania reklam, analizowania trendów czy badania rynku. Śledzenie nas daje firmie wiele możliwości.
Rodzi się zatem pytanie, jakie dokładnie dane zbiera i jak sprawdzić, kim jesteśmy według Google? Istnieje kilka głównych kategorii danych, które firma może posiadać na Twój temat.
Historia wyszukiwania i przeglądania
Platforma przechowuje informacje o każdym wyszukiwaniu, które wykonałeś na Google.com (search history), YouTube, Google Maps i innych produktach. Dotyczy to również każdej strony internetowej, którą odwiedziłeś, korzystając z Google Chrome lub innych usług Google. Te dane mogą ujawnić Twoje zainteresowania, preferencje, nawyki i zachowania w Internecie.
Historia lokalizacji – skąd Google wie, gdzie byłeś?
Chyba każdy choć raz zadawał sobie pytanie, co wie o mnie Google, np w trakcie korzystania z nawigacji. Firma otrzymuje dane, gdy korzystasz z usług, które wymagają informacji o Twoim położeniu (location tracking), takich jak: Google Maps, Google Search, Google Assistant, Google Photos czy News. Google zbiera dane pozwalające określać Twoją lokalizację, czyli adres IP, dane GPS, dane z sieci Wi-Fi lub komórkowej.
Wykorzystuje również dane z czujników w urządzeniach, czyli akcelerometr, żyroskop, i kompas. Google może stworzyć mapę miejsc, w których byłeś oraz sprawdzić, jak długo tam przebywałeś i jak się tam dostałeś.
Aktywność urządzenia i aplikacji
Platforma pozyskuje informacje o systemie operacyjnym i modelu urządzenia, z którego korzystasz, systemie operacyjnym i przeglądarce. Ma również dane o Twoim adresie IP i unikalnych identyfikatorach. Bazę danych Google obejmują również aplikacje zainstalowane na Twoim urządzeniu. Firma wie, jak często z nich korzystasz i jakie uprawnienia im przyznałeś.
Aktywność głosowa i dźwiękowa – co wie o Tobie Google?
Nagrywa Twoje głosowe i dźwiękowe wejścia, gdy korzystasz z asystenta Google.
A także wtedy, gdy dokonujesz połączeń telefonicznych lub wideokonferencji, korzystając z produktów takich jak: Assistant, Meet, Tłumacz lub Duo. Google może nagrywać i analizować Twój głos, wymowę, akcent, język, tło dźwiękowe i inne cechy. Robi to, aby lepiej rozumieć zapytania, tłumaczyć wypowiedzi, dostarczać odpowiedzi oraz usprawniać i rozwijać nowe funkcje.
Kontakty i komunikacja – co wie o mnie Google?
Co Google wie o Twoich znajomych? Całkiem dużo. Przechowuje Twoje kontakty, e-maile, wiadomości i połączenia, gdy korzystasz z produktów takich jak Gmail, Contacts, Messages lub Google Phone. Firma może również uzyskać dostęp do Twoich profili w mediach społecznościowych, takich jak Google+, YouTube lub Blogger, i zobaczyć, z kim się kontaktujesz i co udostępniasz w Internecie.
Google zdjęcia i filmy
Zapisuje Twoje zdjęcia i filmy, gdy korzystasz z Google Photos, Google Drive lub Google Camera. Może również analizować Twoje obrazy i filmy, wykorzystując sztuczną inteligencję, i systemy rozpoznawania twarzy, obiektów, miejsc i wydarzeń.
Zakupy i rezerwacje
Śledzi Twoje zakupy i rezerwacje, gdy korzystasz z Google Pay, Shopping lub Travel. Google zna Twoje ulubione hotele i restauracje.
Może również uzyskać dostęp do Twoich paragonów, faktur i potwierdzeń e-mail z innych źródeł, takich jak Gmail lub Kalendarz. Zobaczy, co kupujesz, gdzie robisz zakupy i ile wydajesz. Jeśli weźmiesz pod uwagę, co wie o Tobie, możesz przekonać się, że zna Cię lepiej niż Twoi rodzice.
Dane osobiste i wrażliwe
Google zbiera dane na Twój temat, takie jak: imię, wiek, płeć, data urodzenia, numer telefonu, adres i e-mail. Może również mieć dostęp do innych rodzajów informacji, takich jak zdrowie, kondycja fizyczna, czy biometria. Google zna poziom Twojego wykształcenia, dochodów oraz Twoje poglądy polityczne. Wszystko to zależy od produktów, z których korzystasz i ustawień, które wybrałeś.
Jak kontrolować swoje dane w Google?
Zastanawiasz się, jak zarządzać danymi i ograniczyć informacje w Google Ads? Istnieją rozwiązania, które pomogą Ci zachować większą kontrolę nad tym, jakie informacje na Twój temat są zbierane oraz sposobem wykorzystywania ich przez firmę. Wystarczy, że zmienisz swoje ustawienia i preferencje prywatności.
Jak to zrobić? Mamy dla Ciebie kilka wskazówek, które podpowiedzą Ci, jak wyłączyć personalizację reklam:
- Wstrzymaj zbieranie danych: dotyczy to takich kategorii jak: historia wyszukiwania i przeglądania, historia lokalizacji, aktywność urządzenia i aplikacji, aktywność głosowa i dźwiękowa lub historia YouTube.
Podpowiedź: Aby skorzystać z tej funkcji, przejdź do: “Ustawienia usług Google” i „Dane i personalizacja”, a następnie kliknij daną kategorię i przełącz przycisk na wyłączony.
- Zarządzaj przechowywaniem danych: ta funkcja pozwala Ci zdecydować, jak długo Google przechowuje Twoje dane, zanim automatycznie je usunie. Możesz skorzystać z niej, jeśli chodzi o: historię wyszukiwania i przeglądania, historię lokalizacji lub historię YouTube.
Podpowiedź: Przejdź do: „Dane i personalizacja”, wybierz konkretną kategorię i naciśnij „Wybierz automatyczne usuwanie”. Następnie możesz wybrać między 3 miesiącami, 18 miesiącami lub do momentu usunięcia ręcznego.
- Zarządzaj udostępnianiem danych: możesz samodzielnie zdecydować, jak Google udostępnia Twoje dane innym produktom, aplikacjom i witrynom stron trzecich oraz reklamodawcom.
Podpowiedź: Przejdź do: „Dane i personalizacja”, przewiń stronę w dół do „Personalizacja reklam” i kliknij „Przejdź do ustawień reklam”. Następnie możesz wyłączyć personalizację reklam, przejrzeć i edytować swój profil reklamowy i kontrolować, którzy reklamodawcy mogą pokazywać Ci spersonalizowane reklamy.
- Zarządzaj dostępem do danych: w ustawieniach możesz zarządzać tym, które aplikacje i witryny mają dostęp do Twojego konta i danych, a także cofnąć im ten dostęp.
Podpowiedź: Przejdź do: – „Bezpieczeństwo”, przewiń stronę w dół do „Aplikacje stron trzecich z dostępem do konta” i kliknij „Zarządzaj dostępem stron trzecich”. Następnie możesz zobaczyć listę aplikacji i witryn, które mają dostęp do Twojego konta Google, i kliknąć na „Usuń dostęp”, jeśli chcesz im go cofnąć.
Jak usunąć swoje dane osobowe z usług Google?
Wiesz już, jak wyłączyć personalizację reklam Google. Ochrona danych osobowych to obowiązek małych i dużych przedsiębiorstw. Jeśli nie wystarcza Ci ograniczenie uprawnień, możesz po prostu usunąć swoje dane. Masz kilka opcji, w zależności od rodzaju i ilości danych. Wystarczy, że wejdziesz w ustawienia usług Google.
Usuń pojedyncze elementy
Możesz usunąć konkretne wyszukiwania, strony internetowe, lokalizacje, kontakty, e-maile, zdjęcia lub zakupy. Aby to zrobić, musisz przejść do produktu, w którym dany element jest przechowywany, znaleźć go i wybrać opcję usunięcia.
Podpowiedź: Możesz usunąć wybrany element ze swojego konta Google, przechodząc do:„Moja aktywność”. Kiedy znajdziesz konkretne wyszukiwanie, kliknij na ikonę kosza.
Usuń dane według produktu
Ta opcja dotyczy danych związanych z konkretnymi produktami, takimi jak: Google Search, YouTube, Google Maps lub Gmail.
Podpowiedź: Aby to zrobić, musisz przejść do: „Moja aktywność” i kliknąć na ikonę menu z trzema kropkami, wybrać „Usuń aktywność według”, wybrać produkt i zakres czasu. Możesz usunąć całą swoją historię YouTube, wybierając „YouTube” i kategorię „Cały czas”.
Usuń dane według kategorii
Korzystając z tego rozwiązania, usuniesz:
- historię wyszukiwania i przeglądania,
- historię lokalizacji,
- aktywność urządzenia i aplikacji,
- aktywność głosową i dźwiękową,
- kontakty i wiadomości.
Podpowiedź: Aby to zrobić, przejdź do sekcji „Dane i personalizacja” lub “Privacy Settings, kliknij daną kategorię i wybierz opcję „Usuń”.
Usuń dane według zakresu czasu
Istnieje również opcja pozwalająca na skasowanie danych z określonego zakresu czasu, takim jak:
- ostatnia godzina,
- ostatni dzień,
- ostatni tydzień,
- ostatni miesiąc,
- niestandardowy zakres.
Podpowiedź: Przejdź do: „Moja aktywność”, kliknij ikonę menu z trzema kropkami, wybierz „Usuń aktywność według” i wybierz zakres czasu. Usuniesz wszystkie swoje dane z ostatniego miesiąca, wybierając „Ostatni miesiąc”.
Usuń konto Google
Istnieje wiele rozwiązań ograniczających gromadzenie danych przez amerykańską firmę. Jednak wiele osób wciąż obawia się o swoją prywatność i nie chce cały czas zastanawiać się co wie o mnie Google? Rozwiązanie jest proste. Możesz po prostu usunąć swoje konto. Wówczas skasujesz wszystkich dane i usługi, które są z nim powiązane. Dotyczy to m.in.: Gmaila, Google Drive, Google Photos, czy Google Pay.
Podpowiedź: Przejdź do: „Dane i personalizacja” lub “Privacy Settings:, przewijając stronę w dół do „Pobierz, usuń lub zaplanuj swoje dane” i kliknij „Usuń usługę lub konto”. Następnie postępuj zgodnie z instrukcjami i potwierdź swoją decyzję. Ad targeting przestanie już spędzać Ci sen z oczu.
Co wie o mnie Google – to przyjaciel czy wróg?
Według niektórych źródeł, Google posiada ponad 15 eksabajtów informacji o naszych zachowaniach, preferencjach, lokalizacji i zainteresowaniach. Wie o Tobie wiele, ponieważ zbiera Twoje dane osobowe, aby usprawnić wyświetlanie reklam w Google Ads i poprawiać jakość usług. Śledzi Twoją historię wyszukiwania i przeglądania, zapisując informacje o każdej stronie internetowej, którą odwiedzasz. Tworzy również prywatną mapę miejsc (location tracking), w których byłeś, aby ulepszyć wyszukiwanie map.
Firma ma w tym jednak własne interesy i zarabia na sprzedaży reklam, które są kierowane do nas na podstawie naszych danych. Tak właśnie działa marketing internetowy. Ponadto może również udostępniać dane innym podmiotom, np. organom ścigania, jeśli jest do tego zobowiązana prawnie. Zatem bazę danych Google można wykorzystać na wiele sposobów.
Poszukując odpowiedzi na pytanie “co wie o mnie Google?”, warto pamiętać, że to zarówno wróg, jak i przyjaciel, w zależności od tego, jak go postrzegamy i jak z nim współpracujemy. Ważne jest, aby być świadomym tego, jakie dane o nas zbiera i jak z nich korzysta, oraz aby podejmować świadome i odpowiedzialne decyzje dotyczące naszej prywatności i bezpieczeństwa w sieci. Zarządzaj kontem Google z rozwagą.
Autor: Anna Grochal
Zobacz też: InPost kontra ORLEN Paczka – niezdrowa konkurencja