Pod koniec roku 2021 agencja DK PRC przeprowadziła interesujące badanie na temat nawyków różnych pokoleń związanych z konsumowaniem wiadomości i newsów. Analiza wyników ankiety przeprowadzonej na 2300 uczestnikach przyniosła zaskakujące wnioski.
Okazuje się, że sposób docierania do informacji związanych z sytuacją na świecie, polityką, kulturą czy sportem jest uzależniony nie tylko od wieku odbiorców, ale także od ich rasy. W badaniu skupiono się przede wszystkim na pokoleniu Milenialsów i pokoleniu Z.
Zaufanie do mediów społecznościowych wśród pokolenia Z i Milenialsów
Mianem pokolenia Z określa się osoby urodzone między rokiem 1995 a 2010, które wychowały się w pełni scyfryzowanym świecie. Z kolei Milenialsi (nazywani także pokoleniem Y) to osoby, które doskonale odnalazły się w świecie Internetu i nowoczesnych technologii i aktywnie korzystają z nich na co dzień.
To otwarcie na nowe technologie internetowe nie oznacza jednak, że obie grupy przyjmują wszystkie treści bezkrytycznie. Pomimo tego, że media społecznościowe stały się głównym źródłem uzyskiwania informacji, badanie DK PRC wskazuje, że 91% badanych z pokolenia Z oraz 84% badanych z pokolenia Y nie darzy zaufaniem co najmniej jednej z platform społecznościowych. Ponad połowa badanych z każdych grup nie darzy zaufaniem informacji, które są publikowane w mediach społecznościowych.
Również najczęściej poruszane tematy w mediach społecznościowych w 2021 roku (takie jak szczepienia, zmiany klimatyczne, sytuacja polityczna w USA) spotkały się z różnym odbiorem obu grup, jednak największe różnice można dostrzec w odbiorze tych samych informacji przez grupy białych i czarnoskórych odbiorców z obu pokoleń. Ci drudzy są bardziej sceptycznie nastawieni do wiarygodności przedstawianych informacji, nawet tych potwierdzonych przez badania naukowe.
Dezinformacja i fake newsy w mediach społecznościowych
Sceptyczne podejście ponad połowy badanych z pokolenia Z i Milenialsów może być skutkiem problemów, z jakimi od kilku lat borykają się media społecznościowe: śledzeniem użytkowników, naruszeniem prywatności i fałszywymi informacjami, które mogą realnie wpływać na życie poza internetowe, w tym na wyniki wyborów prezydenckich.
Dezinformacja to nic innego, jak publikowanie wprowadzających w błąd, fałszywych treści, które bazują na nieprawdziwych danych, clickbaitowych nagłówkach i teoriach spiskowych. Głównym celem tych działań jest kształtowanie opinii publicznej na dany temat – uwiarygadnia i sprzyja temu duża liczba udostępnień wśród kolejnych użytkowników.
Dlaczego użytkownicy mediów społecznościowych rozpowszechniają tzw. fake newsy i nieprawdziwe informacje? Czasami powody są dość prozaiczne – zwiększenie liczby kliknięć, obserwujących i ruchu na stronie, które publikuje takie informacje, wywoływanie reakcji, nawet negatywnych wśród odbiorców, a nawet odwrócenie uwagi od innych problemów.
Niepotwierdzona reputacja firm i osób publikujących nieprawdziwe informacje może mieć duży wpływ na bezpieczeństwo i ochronę prywatności użytkowników mediów społecznościowych. Udostępnianie danych w mediach społecznościowych lub śledzenie aktywności to kolejne z bolączek współczesnych social mediów.
Jak chronić swoją prywatność w mediach społecznościowych?
Pokolenie Z i Milenialsi doskonale zdają sobie sprawę, jak duże znaczenie ma ochrona prywatności. Coraz więcej użytkowników mediów społecznościowych usuwa swoje prywatne dane z ogólnodostępnych platform i stosuje dodatkowe narzędzia, które nie pozwalają na śledzenie ich aktywności.
Jednym z popularnych rozwiązań, które pomaga w anonimizacji swojej obecności w sieci, jest korzystanie z wirtualnej sieci prywatnej VPN. Nawet darmowy VPN z podstawowymi opcjami bezpieczeństwa, który jest idealny dla początkujących użytkowników, może przenieść ochronę połączenia i przesyłanych danych na wyższy poziom. Korzystanie z mediów społecznościowych przez VPN nawet przy pomocy publicznego Wi-Fi, ochroni przesyłane loginy, hasła oraz aktywność przed wścibskimi oczami cyberprzestępców.
Z pierwszą warstwą ochrony, można zrobić kolejny krok i obiektywnie ocenić jakość informacji udostępnianych przez obserwowane profile, strony firmowe oraz znane osoby. Algorytmy, z których korzystają platformy mediów społecznościowych są zaprojektowane w taki sposób, aby utrzymać retencję i zaangażowanie użytkowników. Przesianie obserwowanych witryn przez sito prostych pytań, pomoże w bardziej świadomym podejściu do treści, które na co dzień konkurują o uwagę czytelników.