InPost kontra ORLEN Paczka – niezdrowa konkurencja

Automaty_paczkowe

Automaty paczkowe szturmem podbiły polski i międzynarodowy rynek. Liderem w tej branży jest polska firma InPost, która jako pierwsza wprowadziła do Polski koncepcję Paczkomatów. Jednak w ostatnim czasie ma do czynienia z silną konkurencją ze strony ORLEN Paczki. Marka ta należy do PKN ORLEN, największej firmy paliwowej w Polsce. Czy państwowa ORLEN Paczka stanowi zagrożenie dla InPostu? Sprawdźmy.

Czy rosnąca konkurencja ze strony ORLEN paczki to zagrożenie dla InPostu?

InPost ma ogromną przewagę nad ORLEN Paczką pod względem liczby paczkomatów oraz punktów odbioru w Polsce. Jest ona jeszcze większa za granicą, gdzie usługa ORLENU nie została uruchomiona. Firma InPost działa od 2006 roku i z każdym kolejnym rokiem odnosi kolejne sukcesy na polskim i międzynarodowym rynku.

Rodzi się zatem pytanie, dlaczego w ogóle powstała ORLEN Paczka? W 49% właścicielem koncernu ORLEN jest Skarb Państwa, co oznacza, że usługa ta jest finansowana również przez polskich podatników. Czy jeśli istnieje już prywatna polska firma, która święci ogromne tryumfy również poza granicami naszego kraju, konieczne było stworzenie państwowej firmy o takim samym profilu?

InPost: pionier i lider rynku automatów paczkowych

InPost to spółka założona w 2006 roku, która zajmuje się usługami kurierskimi, logistycznymi i e-commerce. Jest znany przede wszystkim z wprowadzenia do Polski w 2009 roku Paczkomatów, czyli automatów paczkowych. Umożliwiają one nadawanie i odbieranie paczek w dowolnym miejscu i czasie. Paczkomaty InPost cieszą się dużym uznaniem i zaufaniem klientów, którzy doceniają ich prostotę, szybkość i niską cenę. Marka współpracuje z ponad 30 tysiącami sklepów internetowych, w tym z Allegro – największą platformą e-commerce w Polsce.

Automaty_paczkowe_inpost
Fot. depositphotos.com

InPost jest niekwestionowanym liderem rynku automatów paczkowych. Według danych z raportu finansowego za trzeci kwartał 2023 roku, łącznie w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Kanadzie, Czechach, Austrii, Słowacji i Węgrzech znajduje się ponad 33 tysiące Paczkomatów. Firma obsłużyła w tym okresie ponad 210 milionów przesyłek, co oznacza wzrost o 18% w porównaniu z rokiem 2022. Przychody ze sprzedaży usług InPost wyniosły ponad 2 miliardy złotych, co stanowi wzrost o 22% rok do roku.

InPost nie spoczywa na laurach i planuje dalszy rozwój i innowacje. W ciągu najbliższych 5 lat firma zamierza zwiększyć liczbę Paczkomatów w Wielkiej Brytanii do 15 tysięcy oraz wejść na nowe rynki, takie jak Niemcy, Holandia, Belgia czy Szwecja.

To jednak nie wszystko. Paczkomat Pro, Inpost Izi oraz InPost Pay to nowe marki zarejestrowane przez spółkę. Co się po nimi kryje? Prezes Rafał Brzoska nie chce ujawniać szczegółów, ale wiadomo, że w przypadku tej ostatniej chodzi o usługę płatności. InPost zamierza wejść w ten segment i zaoferować e-sklepom oraz internautom możliwości regulowania należności za zakupy zamawiane do paczkomatu przy pomocy własnego narzędzia. – To będzie prawdziwa rewolucja w usługach płatności. To jest największa nasza innowacja od czasu powstania paczkomatów i pomysłu na blaszki dodawane do kopert. – mówi prezes InPostu.

Warto również wspomnieć o działalności firmy na rzecz wspierania ekologicznych rozwiązań:

  • Promuje dostawy do paczkomatów, które są najbardziej ekologiczną formą zakupów internetowych. Z analiz InPostu wynika, że zamówienie przesyłki do paczkomatu zmniejsza emisję CO2 nawet o 75% w porównaniu do dostawy bezpośrednio do domu klienta.
  • Wprowadza ekologiczne paczki wielokrotnego użytku EkoBox, które można ponownie zwrócić do paczkomatu. Dzięki temu można ograniczyć liczbę wyrzucanych kartonów nawet dziesięciokrotnie.
  • Stosuje ekologiczne materiały do pakowania przesyłek, takie jak skropak, wełna drzewna, zmięty papier czy papier bąbelkowy. Zrezygnował też z folii bąbelkowej i foliowych poduszek, które są trudne do recyklingu.
  • Inpost opracował strategię ESG na lata 2022-2026, w której zidentyfikował obszary, w których może odnieść realny wpływ na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę. Jednym z celów InPostu jest osiągnięcie zerowej emisji netto gazów cieplarnianych do 2040 r.

ORLEN Paczka: nowy gracz na rynku automatów paczkowych

ORLEN Paczka należy do PKN ORLEN, największej firmy paliwowej w Polsce. Powstała w 2021 roku jako odpowiedź na rosnący popyt na usługi e-commerce i dostawy OOH (out-of-home). Oferuje klientom możliwość nadawania i odbierania paczek w ponad 10 tysiącach punktów zlokalizowanych w całej Polsce. Są to m.in. automaty paczkowe, stacje paliw ORLEN, kioski RUCH-u i punkty partnerskie. Nawiązała współpracę z tysiącami sklepów internetowych, a każdego dnia usługa uruchamiana jest w kolejnych e-sklepach

Automaty_paczkowe_orlen
Fot. AIP

W 2021 roku firma uruchomiła własną sieć automatów paczkowych, które są dostępne przez całą dobę. Mają pojemne skrytki i umożliwiają zdalne otwieranie za pomocą aplikacji mobilnej. Wprowadziła również usługę logistyki kontraktowej, czyli kompleksową obsługę magazynu i wysyłki dla sklepów internetowych. Ponadto, ORLEN Paczka podobnie jak InPost oferuje klientom dodatkowe usługi, takie jak ubezpieczenie przesyłek, zwrot towarów, płatność przy odbiorze czy możliwość nadania paczki bez etykiety. ORLEN Paczka posiada już 4000 automatów paczkowych. 4-tysięczny automat został postawiony na początku listopada w Lublinie.

Ponadto od września ORLEN Paczka działa w nowym brokerskim modelu współpracy na Allegro, w niespełna 2 miesiące uruchomiły ją tysiące sprzedających na tej platformie.

ORLEN Paczka w ciągu dwóch lat swojej działalności osiągnęła imponujące wyniki i ustanowiła kilka rekordów. Według danych z raportu PKN ORLEN w drugim kwartale bieżącego roku w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym, koncern odnotował 165% wzrost wolumenu paczek i 90% wzrost liczby użytkowników. Spółka zaobserwowała także wzrost satysfakcji użytkowników usługi ORLEN Paczka – aż 82% z nich przyznaje jej najwyższą ocenę, a 91% klientów ocenia ją jako ponadprzeciętną.

W najbliższym czasie firma zamierza zwiększyć liczbę automatów paczkowych do 6 tysięcy. PKN Orlen analizuje możliwości wyjścia ze swoją usługą poza granice kraju, przede wszystkim na rynki, na których posiada już stacje paliw, tj. Czechy czy Niemcy. Nie wiadomo jednak, kiedy i czy w ogóle taka ekspansja nastąpi.

Automaty paczkowe ORLEN Paczki i InPostu – porównanie

Automaty_paczkowe

ORLEN Paczka i InPost to dwie największe firmy wykorzystujące automaty paczkowe do dostarczania i odbieranie przesyłek w Polsce. Porównajmy je pod względem kilku kryteriów:

  • Liczba punktów odbioru – InPost ma znacznie więcej paczkomatów niż ORLEN Paczka – ponad 33 tysiące w Polsce i za granicą wobec ponad 10 tysięcy ulokowanych tylko w kraju.
  • Cena – w InPost cena za nadanie najmniejszej paczki do 25 kg o max. wymiarach 8 x 38 x 64 cm wynosi 16,99 zł. Przesyłka o średnich wymiarach 19 x 38 x 64 cm kosztuje 16,99 zł. Natomiast koszt największej paczki wynosi 20,99 zł. W przypadku ORLEN Paczki cena za najmniejszą przesyłkę do 5 kg o wymiarach 8x38x60 cm wynosi 11,99 zł, a cena za przesyłkę standard do 20 kg o wymiarach 41x38x60 cm to 13,99 zł. Można zatem uznać, że jeśli chodzi o mniejsze przesyłki cenowo wygrywa ORLEN Paczka. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę wielkość skrytek, różnorodność wymiarów paczek i limity wagowe, to niekwestionowanym zwycięzcą jest InPost.
  • Jakość usług – obie firmy oferują rabaty dla stałych klientów i dla sklepów internetowych, które korzystają z usług logistyki kontraktowej. Ponadto oferują dodatkowe opcje, takie jak ubezpieczenie przesyłek, zwrot towarów, płatność przy odbiorze czy możliwość nadania paczki bez etykiety. Automaty paczkowe ORLEN są obsługiwane przez kurierów ORLEN Paczki, którzy realizują dostawy i odbiory przesyłek kilka razy dziennie, a w części miast również w soboty. Paczkomaty InPost są obsługiwane przez kurierów InPost, którzy realizują dostawy i odbiory przesyłek od poniedziałku do soboty.
  • Innowacyjność i technologia – ORLEN Paczka i InPost nie różnią się znacząco ofertą. Wykorzystują automaty paczkowe, które są wykonane z solidnych materiałów i zabezpieczone przed włamaniem. Obie firmy oferują też możliwość zdalnego otwierania skrytki za pomocą aplikacji mobilnej, która pozwala na śledzenie przesyłki, otrzymywanie powiadomień i płacenie za usługi. InPost oferuje odebranie paczki z paczkomatu przez 48 godzin z możliwością wydłużenia tego czasu o jeden dzień. Natomiast ORLEN Paczka pozwala odebrać przesyłkę przez 3 dni również z opcją przedłużenia terminu o 1 dzień.

Jak często Polacy korzystają z automatów paczkowych?

Automaty paczkowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem i popularnością wśród Polaków. Według raportu firmy badawczej Gemius z 2023 roku, ponad 60% Polaków deklaruje, że korzysta z automatów paczkowych co najmniej raz w miesiącu, a ponad 20% korzysta z nich co najmniej raz w tygodniu. Jest to jedna z najczęściej wybieranych form dostawy i odbioru przesyłek w Polsce. Wyprzedza kuriera, pocztę czy punkt odbioru osobistego. Z tej opcji najczęściej korzystają młodzi ludzie, ceniący sobie wygodę, szybkość i niezależność.

Automaty paczkowe są też coraz częściej wykorzystywane nie tylko do celów e-commerce, ale także do celów prywatnych i biznesowych. Według raportu firmy badawczej Kantar z 2023 roku, ponad 40% Polaków korzysta z automatów paczkowych do wysyłania i odbierania paczek od rodziny i znajomych, a ponad 30% korzysta z nich do wysyłania i odbierania paczek związanych z pracą lub hobby. To wygodna forma dostawy, która umożliwia nie tylko zakupy online, ale także wymianę prezentów, dokumentów, sprzętu czy ubrań.

ORLEN Paczka czy InPost – kto wygra?

InPost od kilku lat był dominującym graczem na rynku. Od 2021 roku ORLEN Paczka sprawiła, że zaczęło się to zmieniać. Warto jednak pamiętać, że rosnąca konkurencja w dobie zakupów online ostatecznie kończy się zwycięstwem dla konsumenta. Dwie firmy kurierskie wykorzystujące automaty paczkowe, to szansa dla obydwu z nich na doskonalenie jakości usług i dostosowywanie ich do potrzeb klientów. O ile mamy do czynienia z równymi graczami, a w tym przypadku chcąc nie chcąc faworyzujemy Orlen Paczkę, finansując tę firmę z naszych podatków.

Autor: Anna Grochal

 

Zobacz też: World of Horror: jak polski horror narysowany w Paintcie stał się hitem na Steamie

World of Horror: jak polski horror narysowany w Paintcie stał się hitem na Steamie

 

 

 

 

5/5 - (8 votes)

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News