Vivienne Westwood królowa Punk Rocka

vivienne westwood portret

Świat mody opłakuje Vivienne Westwood. Była niekwestionowaną pionierką awangardowej, butnowniczej mody w duchu Punk Rocka. Projektantka odeszła 29 grudnia 2022 w wieku 81 lat. Zmarła w spokoju, w Clapham położonym na południu Londynu. W ostatnich chwilach towarzyszyła jej rodzina.

Urodzona w Derbyshire Vivienne w dużej mierze uznawana jest za prekursorkę mody punkrockowej dzięki swoim ekscentrycznym kreacjom. Vivienne Westwood po raz pierwszy zaznaczyła swoją obecność na modowej scenie w 1970 roku, dzięki kontrowersyjnym projektom i buntowniczemu, lekceważącemu podejściu do jakiegokolwiek społecznego kodu oraz przyjętych norm.

Przez całą swoją, długą karierę nie porzucała tworzenia niestandardowych, zaskakujących, niekiedy oszałamiających projektów. To ona ubrała Sex Pistols, co dodatkowo wzmocniło kojarzenie Westwood jako synonim Punk Rocka. W swojej biografii z roku 2014 napisała – Jedynym powodem, dla którego jestem w modzie, jest zniszczenie słowa konformizm.

Jak Vivienne Westwood pomogła stylizować Sex Pistols

Punkrockowy styl, z którego Westwood zaczęła być znana w latach 70 i 80 narodził się z jej związku z Malcomem McLarenem. Parę połączył buntowniczy duch, pogarda do konwensasów, uwielbienie do prowokacji. Nie bojąc się niczego nadawali modzie, muzyce i kulturze nowy wymiar oparty na kompletnym wyzwoleniu i szeroko pojętej wolności. Już jako nastolatka Vivienne Westwood była proszona o stworzenie ubrań dla Sex Pistols, zespołu, którym McLaren zarządzał. Vivienne Westwood i Malcom McLaren stworzyli siebie nawzajem, choć pochodzili z dwóch różnych światów ich drogi w punkcie umiłowania wolności i kontrowersji przecinały się. Ona dominowała kreatywnością tworzenia i pracowitością, on intelektem. Czerpiąc od siebie nawzajem stworzyli niepowtarzalny styl, trudny do przyjęcia w kontrowersyjnych środowiskach Wielkiej Brytanii lat 80. Stylizacje nawiązywały do subkultur młodzieżowych, pin upu z lat 50.

W roku 1974 para otworzyła swój sklep, o krótkiej, prowokacyjnej nazwie SEX (wcześniej butik nosił nazwy: ‘Let it Rock’ i ‘Too Fast to Live, Too Young to Die’).

Klientami sklepu byli przeróżni ludzie, choć największą ich część stanowiły zespoły Punk Rockowe, takie jak: Charged GBH, U.K. Subs, the Clash. Nawiązując do seksualnego tabu ówczesnej epoki hitowym produktem jaki można było nabyć w SEX były t-shirty, wypełnione kontrowersyjnymi, pornograficznymi nadrukami, nagimi piersiami, etc. Najbardziej rozpoznawalnymi elemantami ubioru grupy Sex Pistols, jak również ogólnie zaistniałego dzięki Vivienne stylu punkrockowego w modzie, były agrafki, motocyklowe skóry, przypadkowe, niechlujne obszycia w poszczególnych częściach garderoby z wykorzystaniem różnych materiałów. Całość często przypominała efekt końcowy zabawy 'zrób to samo’. Echa upragnionej wolności i zniszczenia komformizmu wyraźnie pobrzmiewały w tych kreacjach.

 

Najbardziej zapamiętane stylizacje Vivienne –  ikony brytyjskiej mody

Kreacje Vivienne Westwood cieszyły się popularnością wśród wielu gwiazd od początku trwania jej kariery. Projekty były regularnie noszone przez znane osoby, z różnych środowisk, od rockowej sceny po królewski dwór. Dita von Teese na swoim ślubie z Marylin Mansonem postawiła na niekonwencjonalną kreację – fioletowa suknię ślubną od Westwood. Księżniczka Eugenie oraz Księżniczka Beatrice  również nosiły trzy projekty Westwood do różnych elementów kreacji na ślub Księcia Williama i Kate Middleton w 2011 roku.Projekty Vivienne pojawiły się także w filmowej adaptacji Seksu w wielkim mieście z 2008 roku, z Sarah Jessicą Parker w roli Carrie Bradshaw.

Rihanna podczas występu na Victoria’s Secret Fashion Show w 2012 roku zdecydowała się na odważną suknię projektu Vivienne Westwood. Pharrell Williams zagościł na pierwszych stron gazet w kapeluszu Projektantki na rozdaniu nagród Grammy w 2014 roku a Dua Lipa dumnie prezentowała asymetryczną kreację podczas gali Brit Awards w 2021 roku.

Prawdziwie rewolucyjna i buntownicza siła w modzie

Niektóre z jej najodważniejszych i najbardziej kojarzonych z marką Vivienne kreacji to Mini Crini, spódnice, spodnie bondage i 12-calowe buty na platformie. Warto dodać, że te same pantofle na platformie cieszą się niezwykłą popularnością w modzie także dzisiaj.

Ekscentryczne kreacje na wybiegu promowała także modelka Naomi Cambell. Wiele ekstrawagandzkich kreacji mogliśmy przez lata obserwować na wszystkich modowych tygodniach mody: kapelusze z niestandardowymi zdobieniami, na wskroś dziwaczne; sukienki z komiksowymi nadrukami lub te z patchworkowych materiałów, jak również sukienki noszone ze spodniami.

W roku 1993 r. furrorę zrobiła Kate Moss zakładając ultra krótką spódniczkę z parą chwiejnych, niebotycznie wysokich obcasów, chodząc topless i liżąc i lody. Córka Kate Moss, Lily zareagowała wówczas zbulersowanym komentarzem, zwracając uwagę, że spódniczka nawet nie zakrywa majtek. Spacer topless w krótkiej mini został w tamtym czasie uwieczniony na pierwszych stronach gazet a sama Kate Moss do dzisiaj twierdzi, że to jedna z jej ulubionych stylizacji projektu Vivienne.

Vivienne Westwood to nie tylko ubrania, to rewolucja

Twórczość Vivienne Westwood nie sposób zamknąć w kilku podsumowujących zdaniach, odnoszących się do awangardy i porzuceniu konwenansów w modzie. Byłoby to wręcz lekceważące i krzywdzące. Przez wszystkie, długie lata inspirującej pracy Projektantka dokonały swoistej rewolucji w świecie mody, zmiany postrzegania kultury i sztuki. Idee, które towarzyszyły jej projektom niejednokrotnie sięgały daleka poza modę. Westwood zawsze chętnie podkreślała swoje zaangażowanie w obronę środowiska. Jako narzędzie przekazu wykorzystywała swoją moc kontrowersji niejednokrotnie, m.in. w głośnej kampanii „Mirorr World” do której zaangażowała aktora filmów porno.

Zobacz też: Vivienne Westwood zatrudnia aktora porno

Vivienne Westwood zatrudnia aktora porno

Po ponad pięciu dekadach pracy, kiedy rolę dyrektora kreatywnego przekazała swemu mężowi – Andreasowi Kronthalerowi, twarz jej marki jako modowej rebeliantki została nieco ugaszona, oczywiście nigdy nie tracąc na swej butnownicznej, pamfletowej genezie, która na zawsze pozostanie wiernym skojarzeniem nazwiska Westwood. Sama Vivienne zaangażowała się w tych ostatnich latach w pełni w rolę aktywistki społecznej. Jak chciałaby zostać zapamiętana? Z pewnością jako twarz wolności i walki o nią, jako architektka wolnego stylu życia i wyrażania go ubiorem.

 

Komentarze
3,5/5 - (2 votes)