Vespa jest postrzegana jako synonim słowa skuter. Pojawiała się w wielu filmach i reklamach. Dziś nie ma chyba na świecie osoby, która chociaż przez chwilę nie marzyła o tym, aby poczuć się jak bohaterowie filmu „Rzymskie wakacje”.
Iveco zaprasza na artykuł.
Nakręcono także film, w którym to Vespa gra nieomal pierwszoplanową rolę. Opowiada niezwykłą historię skutera, który powstał w zbombardowanej fabryce samolotów. Polecam “Enrico Piaggio Vespa” z 2019 roku, dostępny na Netflix. Jako fan marki z przyjemnością obejrzałem historię, którą znam z miliona źródeł o powstaniu Vespy. Oto kilka ciekawostek o Vespie – symbolu Włoch, filmu, mody, designu i wielu innych rzeczy.
Potrzebujesz MacBooka? Razem z ekspertami Lantre wybraliśmy maszynę dla ciebie 💻🍏👍
Vespa – po włosku osa
Skojarzenie to jest jak najbardziej trafne. Vespa ze swoim wąskim przekrokiem i szerokim tylnym nadkolem, kształtem przypomina tego owada. Pierwsza Vespa pojawiła się w 1946 roku, dzięki determinacji Enrico Piaggio, właściciela firmy na początku produkującej lokomotywy, statki, śmigła, a później samoloty różnych typów. Po II wojnie światowej odbudowujące się po zniszczeniach przedsiębiorstwo postanowiło pójść w trochę innym kierunku i zainwestowało w branżę motoryzacyjną. Szybko odniosło sukces, do którego przyczyniła się niebywała popularność Vespy. Na potrzeby firmy skonstruował ją inżynier firmy Corradino D’Ascanio. Chociaż nie było łatwo, skuter po prostu zawojował świat.
Od początku zakładano, że ma być prosta w obsłudze i tania. Tak też się stało – Vespę wyposażono w dwusuwowy silnik o pojemności 98 centymetrów sześciennych i zapasowe koło, a biegi zmieniało się przekręcając lewą manetkę. Produkt Piaggio szybko stał się marzeniem włoskiego masowego klienta, który po wojnie szczególnie potrzebował niedrogiego środka transportu.
Vespa to składak z części od samolotu
Przed wojną w fabryce Piaggio produkowano samoloty. W trakcie działań wojennych została ona zbombardowana. Z gruzów udało się zachować niewiele, trochę blachy aluminiowej i drobnych części do samolotów. Między innymi widelce trzymające koło tylko z jednej strony – tak jak w samolotach, małe koła samolotowe i niewielkie silniki rozruchowe o pojemności 98 cm3. Właśnie na podstawie tych części powstała konstrukcja, która robiła wielkie wrażenie swoim designem. Jednak podstawową cechą konstruowanego skutera miała być niska cena, niezawodność i łatwość eksploatacji. W 1946 roku świat ujrzał model – Vespa 98 i zaczęło się skuterowe szaleństwo.
Pierwsze konstrukcje marki Vespa wciąż wyglądają niezwykle efektownie, nawet w porównaniu z nowszymi modelami. Podejrzewam, że dzisiaj Vespa mogłaby odnieść wielki sukces gdyby rozpoczęto jej produkcję w tym samym kształcie. Prawdę mówiąc wiele modeli, nawet tych nowoczesnych nawiązuje do protoplasty marki. Jednak najbardziej rozpoznawalnym modelem dzisiaj jest Vespa PX, która stałą się ikoną i synonimem słowa skuter.
Odlotowy design Piaggio
Aerodynamiczny design, nowatorstwo i niezawodność, to cechy wyniesione z lotniczych doświadczeń Piaggio. Firma produkowała wodoloty od 1915 roku. Przemysł lotniczy tamtej epoki szybko się rozwijał, był to czas pokonywania kolejnych barier konstrukcyjnych i rekordów w lotnictwie, co wymuszało wyścig technologiczny. Wkrótce potem powstał jednopłatowy myśliwiec P2 oraz jego późniejsza wersja P7 – wodolot wyścigowy.
W 1930 roku firma Piaggio wyprodukowała jeden z pierwszych helikopterów na świecie – PD1 i PD2. Na zdjęciu niżej widzicie PD4, który przypomina późniejszą słynną amerykańską konstrukcję Chinook. Ostatnią dużą konstrukcją, którą Piaggio wyprodukowało przed II wojną światową był czterosilnikowy P108.
Vespa nie była pierwszym skuterem
Vespa podbiła Italię, a później cały świat jako wielki hit sprzedażowy, ale sama idea małego, lekkiego motocykla była wcześniej wykorzystywana w wojskach desantowych Włoch, Wielkiej Brytanii i USA. Od 1939 roku we włoskich zakładach Aeromoto Officine Maccaniche Volugrafo w Turynie produkowano Belmondo – mały skuter dla włoskich sił powietrzno-desantowych. Miał składaną kierownicę i był tak mały, że można było go zrzucić w zasobniku desantowym. Do momentu zbombardowania fabryki 1944 roku wyprodukowano około 2000 sztuk Belmondo.
Vespa – legenda opuszcza Włochy
Vespy były pierwszymi skuterami używanymi na masową skalę. Błyskawicznie stały się niebywale modne i zaczęły być produkowane na licencjach także we Francji, Anglii, Niemczech czy Hiszpanii. W ciągu blisko siedemdziesięciu lat obecności na rynku powstało prawie czterdzieści modeli. Vespa PX do dziś jest najbardziej reprezentacyjnym i sławnym modelem w całej historii marki. Od rozpoczęcia produkcji w 1977 roku, aż do dziś, sprzedano ponad trzy miliony tych wyjątkowych pojazdów.
Spośród wielu modeli skuterów Piaggio, jednym z ciekawszych, nowoczesnych jest pokazany w Mediolanie w 2011 roku model 946 zainspirowany protoplastą Vespy, skuterem MP6. Obecnie dostępny model 946 Belissima to maszyna w pełni odpowiadająca swojej nazwie. Jest przepiękna, bogato wyposażona i najdroższa ze wszystkich. Design wprawdzie nawiązuje do przodka, ale połączenie niecodziennych form i kolorów robi wrażenie także dziś. Z kolei najpopularniejszym modelem Vespy jest niezmiennie Primavera, występująca w wielu wersjach i kolorach.
Vespa jest doskonałą alternatywą dla komunikacji miejskiej czy samochodu. Szybka i nieduża nie sprawia problemów z parkowaniem. Warto też zainteresować się odpowiednimi dodatkami, które dopełniają skuter. Kask z barwami narodowymi Włoch to klasyk, tak samo rozpoznawalny jak sam pojazd.
Od Audrey Hepburn po kluby vespowe
Kultowy włoski pojazd jest jak perfekcyjnie dobrana część garderoby. Przystojny facet w dobrym garniturze wygląda na niej jak ikona stylu, a dziewczyna przypomina aktorkę z hollywoodzkich filmów. Skuter dodaje luzu i poczucia wolności. Budzi też konkretne skojarzenia. To symbol powrotu do normalności po wojnie i ewolucji stylu życia. A obecnie – tęsknota za czasami, gdy czarno-białe filmy były szczytem rozwoju technologicznego.
W głośnej komedii romantycznej Rzymskie wakacje Audrey Hepburn i Gregory Peck przemierzali wieczne miasto właśnie na Vespie. Ona grała młodą księżniczkę Annę, która znudzona nudnym życiem chce zasmakować nieco prawdziwego, on – reportera Joe Bradleya, który podąża za nią w poszukiwaniu sensacji, a z czasem się w niej zakochuje. Skuter ten tak bardzo zaprzyjaźnił się z kinematografią, że stworzono specjalną wystawę The Vespa and the Movies, na której pokazano ponad dwieście plakatów i zdjęć sław kina z Vespami. Pojawiła się w takich filmach jak American Graffiti, Dear Diary, Alfie czy Transformers.
Ta Legenda ma zresztą wielu fanów wśród sławnych osób. Swoją Vespą Leonardo DiCaprio wybiera się na randki z modelkami, Nicole Kidman przemierza autostrady, a Owen Wilson dobrał skuter pod kolor oczu i jeździ nim po bułki i mleko. Wielbicieli jest jednak więcej i stanowią oni wręcz pewną zwartą społeczność. Fani „osy” zaczęli zakładać kluby vespowe, a pierwsze powstały już w 1946 roku. Sześćdziesiąt lat później istniały już Światowy Klub Vespy oraz całe rzesze małych klubów. Członkowie takich klubów organizują własne spotkania, a raz do roku przyjeżdżają na Vespa World Days. W Polsce działają Vespa Club Polska oraz Vespa Klub Warszawa z syrenką na skuterze jako logo.
Tekst: Krzysztof Grabań
Zobacz też: Lexus NX – technologia i elektryczna moc ?⚡