Testujemy najnowszego Lexusa NX. Prezentacja samochodu odbywa się na Majorce i nie chodzi tylko o piękne widoki czy światło do zdjęć. Majorka ma do zaoferowania dużo więcej niż słoneczną pogodę i szmaragdowe plaże. Są tu też góry, które pokonałem hybrydowym Lexusem NX nieomal ciągle w trybie bezemisyjnym!

Miałem do dyspozycji dwa samochody: Lexus ES – komfortowa limuzyna adresowana do prezesów oraz Lexus NX adresowany… do mnie i to jemu poświęcę cały artykuł. Obydwa auta robią wrażenie zastosowaną w nich technologią, napędem hybrydowym i komfortem jazdy, ale Lexus NX – ponad 300 konny dynamiczny SUV – to zdecydowanie bardziej samochód w moim klimacie. 

Parę słów o historii marki Lexus

Lexus od początku słynie z połączenia technologii z tym wszystkim, co wyraża klasę i prestiż auta. Już pierwszy model, Lexus LS 400, zaprezentowany w roku 1989, wyprzedzał swoją epokę o kilka lat. Japończycy przykładają niezwykłą uwagę do stylistyki, dopracowania detali czy jakości materiałów. Pierwszy Lexus był produkowany na rynek amerykański, a jego konstruktorzy chcąc doświadczyć stylu życia przyszłych klientów pracowali nad LS 400 w luksusowych willach i jadali w najlepszych restauracjach w Stanach. Wynajmowali też najbardziej prestiżowe samochody po to, by zrozumieć oczekiwania amerykańskiego klienta. Szlachetną formę i doskonałość technologiczną uzupełnili elementami nieodzownymi w amerykańskiej „kulturze motoryzacyjnej”, na przykład przez dodanie dużego grilla, który co prawda nie poprawiał aerodynamiki auta, ale był symbolem prestiżu. Tym razem jest podobnie. Parametry nowych modeli robią wrażenie. Nie będę przynudzał tabelkami, ale znów udało im się podnieść poprzeczkę. Większość parametrów nowej generacji Lexusa NX i ES jest lepsza niż w autach innych marek w swoich klasach. Chodzi głównie o parametry związane z prądem, bo mówimy o samochodach hybrydowych i tak dla przykładu Lexus NX:

zasięg w trybie elektrycznym EV – 76 km (średnia u konkurentów 50 km)
pojemność baterii – 18,1 kWh (średnia u konkurentów 14,6 kWh).

Lexus NX 450h plugin przód

Lexus NX – awangarda klasy premium

Miałem do dyspozycji Lexusa NX 450h Plugin w najwyższej opcji wyposażenia, więc nie dziwmy się, że takie auto musi robić wrażenie. Sam jestem posiadaczem już piątego po kolei samochodu innej prestiżowej marki, ale gdybym miał to zmienić, to po tym teście rozważałbym wybór właśnie takiego Lexusa NX 450h Plugin. Prawdę mówiąc Lexus 350h byłby tak samo dobry. Ma nieco słabszy silnik i nie można go ładować z sieci, ale moc 244 KM z powodzeniem wystarczyłoby mi do codziennego użytkowania.

Lexus NX 450h plugin biały

Przez górskie serpentyny na jednej baterii

Pasmo Serra de Tramuntana z najwyższym szczytem Puig Major o wysokości 1445 m n.p.m, to mekka rowerzystów szosowych lubujących się w pokonywaniu piekielnie trudnych górskich tras. Są ich tam tysiące, więc trzeba było uważać, dlatego jechaliśmy spokojnie. W pewnym momencie zdałem sobie sprawę, że silnik spalinowy jeszcze się nie włączył. Przejechaliśmy blisko 60 kilometrów w trybie bezemisyjnym jadąc ciągle po wzniesieniach 7% i więcej. Jazda na elektrycznym silniku robi na mnie wrażenie nawet na płaskim terenie (na codzień jeżdżę autem spalinowym), a co dopiero w górach! Przepiękne widoki, zakręty i cisza. Minęliśmy restaurację Ca’n Gallet pełną strudzonych rowerzystów i zaczęliśmy zjeżdżać w dół ze świadomością, że przy przy każdym hamowaniu auto odzyskuje energię.

Odzyskiwanie energii z hamowania pozwala naładować baterię nawet do 80%. Ma ona w nowym Lexusie NX pojemność 18,1 kWh, co daje zasięg bezemisyjny 63 km z prędkością do 135 km/h w trybie elektrycznym! Do tego jest umieszczona w podłodze, co pozwala obniżyć środek ciężkości auta i nie zabiera przestrzeni bagażowej.

Lexus NX 450h plugin biały tył

Bezpieczne otwarcie drzwi – Save Exit Assist

Lexus nie pozwoli otworzyć drzwi jeżeli wykryje zbliżający się obiekt. Jak na życzenie kilka dni po prezentacji Lexusa byłem świadkiem sytuacji, kiedy rowerzysta nieomal nadział się na nagle otworzone drzwi stojącego samochodu. Otworzyły się dosłownie dwa metry przed rowerzystą, a ten zrobił tak szybki unik, że ledwie mój wzrok zdążył to zarejestrować. Widziałem to jak na dłoni jadąc za nim na skuterze. Byłem już świadkiem podobnych sytuacji, więc omijam zaparkowane samochody. W nowym Lexusie NX system nie pozwoli na otwarcie drzwi gdy wykryje zbliżający się obiekt, niezależnie czy będzie to ciężarówka czy hulajnoga. To nie tylko dbałość o pasażerów, ale również innych użytkowników dróg.

Lexus NX 450h plugin

Autonomiczne parkowanie dzięki aplikacji

Kamery 360 stopni znane z innych modeli nadal robią wrażenie. Dokoła samochodu umieszczono system kamer, a procesor łączy dane tworząc idealny obraz dokoła samochodu. Widzimy wszystko z każdej strony auta. Oczywiście obraz to nie wszystko, a czujniki asystują nam w parkowaniu. Samochód może też parkować sam, nawet autonomicznie, kiedy nie ma nas w środku.

Czy to komfortowe patrzeć jak samochód sam parkuje i to znacznie lepiej niż właściciel? Jako kierowcy ze sporym stażem dziwnie się czuję widząc, że coś potrafi lepiej i szybciej zaparkować samochód, ale to znak czasów. Musimy się przyzwyczaić do myśli, że technologia z czasem i tak zastąpi nas za kierownicą. Być może to kwestia kilku lub kilkunastu lat, ale już teraz wiem, że będziemy musieli jej ulec. Samochód w pełni autonomiczny, znający położenie i prędkość wszystkich innych uczestników ruchu o wiele lepiej zorganizuje nam transport. Czy będziemy jeszcze mogli cieszyć się prowadzeniem samochodu? Za jakiś czas tylko na specjalnych torach, więc już teraz uczmy się oddawać kompetencje na parkingu.

Ekran 14 cali i dopracowane multimedia

Apple CarPlay wydaje się niepotrzebny, bo multimedia w nowym Lexusie NX są tak dobrze dopracowane. Taką opinię usłyszałem od wyznawcy Apple – użytkownika iPhona 12 Pro Max. Jeżeli ktoś z tej grupy mówi, że jakikolwiek produkt lub usługa jest lepsza niż to co oferuje Apple, to można uznać to za najwyższy komplement dla jej twórców. Tak działają multimedia w nowym Lexusie NX. Wielki 14-calowy ekran charakteryzuje się wysokim kontrastem i jasnością, nie odbija światła, nie da się go zabrudzić „zapalcować”. Do tego ma dobrze zaprojektowane funkcje i reaguje błyskawicznie na dotyk. Można go uznać za najlepszy obecnie na rynku. Wielki Plus nowego modelu Lexusa NX.

Lexus NX 450h plugin wnętrze multimedia

Design wnętrza Lexusa NX

Jakość wykonania i design to podstawowe wartości Lexusa. Lexus NX kontynuuje tę tradycję. Model, który testowałem miał piękną czerwoną tapicerkę o sportowym charakterze i niezwykle wygodne fotele z ogrzewaniem i wentylacją. Ergonomiczne wnętrze sprawia, że nie chce się wychodzić z tego samochodu. Auto łączy ultranowoczesność z wygodą i klimatem. Jest po prostu przyjemnie, a biorąc pod uwagę komfort jazdy oraz jakość dźwięku naprawdę mógłbym w nim zamieszkać. Dobra bez przesady, ale wiecie co mam na myśli.

Lexus NX 450h plugin fotele

Technologia wspomagająca kierowcę

System utrzymania na pasie ruchu LTA wykorzystujący sieci neutronowe w nowym Lexusie NX działa niezwykle sprawnie, zgrabniej i bardziej delikatnie niż w innych autach, które testowałem. Nie szarpie za kierownicę. Ma też nowe funkcje. To już nie tylko pilnowanie toru jazdy względem linii na jezdni. Samochód standardowo utrzymuje centralną pozycję na pasie, ale gdy na przykład na sąsiednim pasie pojawi się zbyt blisko inne auto, system skoryguje nasz tor jazdy tak, żeby uniknąć kolizji. Auto koryguje tor jazdy do tego stopnia, że można puścić kierownicę i samochód sam utrzymuje kierunek nawet na zakrętach. Po kilku sekundach (i korektach) włącz się alarm przypominający „trzymaj ręce na kierownicy”. Gdyby nie to, ktoś mógłby pomylić nowego Lexusa NX z samochodem autonomicznym i zająć się make-upem lub odpalić laptopa. System LSS+3 jest dostępny w standardzie w każdej wersji.

Kierownica jest wyposażona w dwa programowalne pady do sterowania funkcjami auta. Kolorowy projektor Head-Up Display o przekątnej 10” umożliwia obserwowanie parametrów jazdy bez odrywania wzroku od jezdni.

Lexus NX 450h plugin

Wirtualne oczy dokoła głowy

Nowy Lexus NX nie pozwoli wam ruszyć wprost pod inne nadjeżdżające auto. System FCTA, ostrzegający o ruchu poprzecznym z przodu i o ryzyku kolizji dostępny jest opcjonalnie. Safety System + oferuje ochronę przeciwzderzeniową, rozbudowaną o dodatkowe scenariusze identyfikowania zagrożeń. Na przykład może rozpoznać rowerzystów i motocyklistów zarówno w dzień, jak i nocą. Sygnalizuje także ich obecność w martwym polu na skrzyżowaniach.

Lexus NX 450h plugin system bezpieczeństwa i aplikacja

Co zmieniono w nowym Lexusie NX

Pierwszy model NX był tak znaczącym sukcesem Lexusa, że konstruktorzy postanowili go ulepszyć, ale nie zmieniać ogólnych założeń samochodu. Powstało auto nawiązujące do tradycji poprzednika, ale z wieloma istotnymi ulepszeniami. NX jest jeszcze bardziej charakterny i dopracowany technologicznie do granic możliwości. Najważniejsze innowacje w modelu 450h Plugin to między innymi:

  • jeszcze lepsze światła adaptacyjne Blade Scan
  • przyspieszenie do 100 km/k w 6,3 sekundy
  • nowy system multimediów Lexus Link
  • obsługa bezprzewodowa Apple CarPlay i Android Auto
  • aplikacja: parkowanie autonomiczne, ogrzewanie, ogrzewanie foteli
  • największy ekran 14 cali – opcja
  • mapy aktualizujące się z chmury
  • klamki dotykowe wewnątrz – spokojnie, działają też przez pociągnięcie
  • obniżony środek ciężkości – 2 cm
  • większy rozstaw osi – 3 cm z przodu i 6 cm z tyłu
  • większa odległość między osią przednią a tylną – 3 cm
  • większa powierzchnia bagażnika
  • szybsze otwieranie i zamykanie klapy bagażnika
  • większe koła 20 cali – opcja
  • unowocześniony design nadwozia podkreślający unikalny charakter NX
  • większy grill ustawiony bardzie pionowo
  • dłuższa maska

Najlepsze video na temat nowego Lexusa NX znajdziecie u Maćka Pertyna, który na swoim kanale Youtube umieścił test nowego modelu. Znajdziecie tu jeszcze więcej informacji i szczegółów technicznych, również w odniesieniu do poprzedniego modelu NX. Ten materiał również powstał podczas prezentacji nowego Lexusa NX na Majorce. Polecam.

System audio Mark Levinson

Wrażenia słuchowe to bardzo indywidualna sprawa, więc nie będę tu opisywał jak gra sound system w tym aucie, ale jako kolekcjoner wszystkiego co gra, muzyk i producent muzyczny mogę powiedzieć tyle, że jest to filharmonia na kołach. Klarowność i przestrzeń. Właściwie powinienem był zacząć artykuł od tego punktu, bo to mój „konik”. Zdarzyło mi się kiedyś kupić samochód przez wzgląd na jego systemem audio. (Co prawda nie nowy, ale było warto!) Lexus w tym temacie jest bezkompromisowy. W topowym modelu mamy 17 głośników. Istotne jest ich umiejscowienie, ale także wpływ jaki ich praca wywołuje na elementy karoserii, ale najważniejszym elementem jest technologia odpowiedzialna za umiejscowienie dźwięku w przestrzeni. Surround działa niezwykle realistycznie, podobnie jak na systemach w dobrym kinie. Regulacja tonów w trzech zakresach. Dobrze, że możemy regulować tony średnie, ale gdybym ja był odpowiedzialny za te rzeczy, to mielibyśmy equalizer dla dźwiękowych freaków, a partnerem byłby na przykład FabFilter.

Ciekawostka. Spece z Lexusa już w modelu LS 400 pracowali nad technologią redukcji szumów polegającą na wykorzystaniu procesora generującego dźwięk w tak zwanej przeciwfazie, spotykaną w śmigłowcach i samolotach. (noise cancelling stosuje się powszechnie w dobrej klasy słuchawkach). W tym modelu akurat nie ma noise cancellingu. Dotarła też do mnie informacja, że są pewne ograniczenia w dostępności najbardziej rozbudowanego sound systemu ze względu na ograniczenie poboru energii.

Lexus NX Mark Levinson Magazyn HIRO

Ile kosztuje Lexus NX?

Lexus korzysta z własnej instytucję finansowej, dzięki czemu jest jedną z niewielu na polskim rynku firm mogących zaoferować wyjątkowo korzystne warunki zakupu swoich samochodów. Czy warto kupić auto o wartości mniej więcej 250 – 300k? Według mnie godną przemyślenia opcją jest wynajem długoterminowy. Dla przykładu Lexus NX 350h w wynajmie kosztuje 1400 zł miesięcznie. Wersja najbogatsza, którą testowałem kosztuje nieco ponad 1800 miesięcznie w zależności od wyposażenia. Jak na auto tej klasy to rozsądna cena. Polecam sprawdzić obsługę sprzedażową Lexusa. Firma słynie z najwyższych standardów w kontakcie z klientem, więc może sam proces sprzedaży będzie dla was miłym doświadczeniem. Jeżeli ktoś rozważa wybór Lexusa dzięki mojemu testowi, to dajcie znać. Nie mam z tego prowizji, ale będzie mi miło. Szczegółowe informacje znajdziecie tutaj.

Lexus chwali się tym, że klienci tylko w sierpniu i wrześniu 2021 złożyli zamówienia na ponad 1000 aut i to bez możliwości jazdy próbnej czy choćby obejrzenia samochodu. Zamówiono najwięcej aut w najwyższych wersjach wyposażenia – 80%. To świadczy o dużym zaufaniu do firmy.

Zobacz też: Od Fiata Multipli po Rolls Royce Phantom. Najdziwniejsze samochody, jakie kiedykolwiek powstały

Od Fiata Multipli po Rolls Royce Phantom. Najdziwniejsze samochody, jakie kiedykolwiek powstały

Co mi się nie podoba w nowym Lexusie NX?

Nie lubię tendencji zastępowania manualnych przełączników i pokręteł funkcjami dostępnymi tylko z ekranu. Lexus kieruje się zasadą Tazuna – „ręce na kierownicy, wzrok na drodze”. Fajnie, ale chcąc lub regulować nawiew trzeba posłużyć się dotykowym suwakiem. O ile normalny można po prostu dotknąć, tak tutaj niestety muszę oderwać wzrok od drogi, żeby zobaczyć czy trafiłem palcem w suwak. Niepotrzebna innowacja na siłę. Być może znalazłoby się więcej takich kwiatków, ale ogólne wrażenie z korzystania z nowego NX było tak dobre, że zauważyłem tylko kilka drobiazgów. Obsługa głosowa też jeszcze nie działa. Być może to kwestia dopracowania polskiej wersji językowej, ale muszę to napisać. Nie działało podczas testu nawet na proste komendy typu otwórz okno. Testowałem wiele najbardziej domyślnych komend. Tylko komenda „włącz radio” zadziałała. Dłuższa maska jako walor? Może jak ktoś nie parkuje w mieście.

Tekst: Krzysztof Grabań

Komentarze
Rate this post

Zapisz się do Newslettera