Ukryte znaczenia strojów w serialu Gambit Królowej

Portret młodej dziewczyny grającej w szachy

Gambit Królowej to serial Netflixa, który trzeba obejrzeć. Anya Taylor-Joy wcieliła się w cudowne dziecko szachów. Jej talent i niezwykła uroda w połączeniu z niestandardową garderobą tworzą wyjątkową postać. 

Serial zachwyca nie tylko treścią, ale również doznaniami estetycznymi. Najlepszym przykładem tego mogą być stroje głównej bohaterki. Garderobę Beth Harmon stworzyła projektantka kostiumów, Gabriele Binder. Nie są to jednak zwykłe kostiumy, za każdym z nich kryje się sekretne przesłanie. 

Gambit Królowej to serial, który powstał na podstawie powieści o tym samym tytule z 1983 roku, napisanej przez Waltera Tevisa. 24-letnia Anya Taylor-Joy wciela się w utalentowaną szachistkę, Beth Harmon, której historię śledzimy w napięciu. Losy młodej dziewczyny są pełne napięcia, pasji, obsesji i uzależnień. Obserwujemy szachową walkę młodej dziewczyny z mężczyznami. W latach 60. świat szachów należał przede wszystkim do mężczyzn.

Wszystkie stylizacje, które ma na sobie Anya Taylor-Joy są wykonane na zamówienie przez niemiecką projektantkę kostiumów Gabriele Binder. Jak sama wspomina, ukryła w nich pewne przesłania. Moją rolą zawsze jest połączenie historii z ubraniami, a wstępnym opisem jest oczywiście scenariusz, a w nim zakochałam się od razu. Jest pełen pasji, tłumaczy Binder. Beth Harmon nosi szyte na miarę t-shirty, które kojarzą się z pokoleniem beatników, charakterystyczną kratę oraz całą masę eleganckich sukienek. Wszystko to ma na sobie, gdy niszczy swoich przeciwników płci męskiej.

Gabriele Binder projektowała kostiumy między innymi dla takich produkcji jak In the Land of Blood and Honey wyreżyserowanego przez Angelinę Jolie, oraz nominowany do Oscara, Never Look Away. Zagłębienie się w świat szachów, pozwoliło jej znaleźć odpowiedź na pytanie, co czyni szachistów tak wyjątkowymi ludźmi. Odkrywając przeszłość tej społeczności, Binder zaczęła tworzyć wyjątkowe kostiumy do serialu Gambit Królowej. Projektantka inspirowała się także dekadą, w której toczy się akcja. Duży wpływ na nią miały także aktorki Jean Seberg oraz Edie Sedgwick – ikony kina lat 60. Anya Taylor-Joy jest magiczna. Ma w sobie coś takiego, co sprawia, że najmniejsze rzeczy stają się niezwykle ważne, a ubrania nabierają sensu, dodaje Binder.

Beth Harmon i jej pierwsze spotkanie z modą

Młoda dziewczyna stoi i wpatruje cie w manekin

Stylizacje Beth Harmon z późnych lat 50. i wczesnych 60. celowo wyglądają na trochę staromodne. W ten sposób wyraźnie widać moment, w którym młoda Harmon zauważa, jak inaczej ubierają się współcześni młodzi ludzie w Nowym Jorku. Kiedy młoda Beth jest w szkole, rówieśnicy wyglądają zupełnie inaczej niż ona. Styl ubierania wyklucza ją z grupy klasowych dziewczyn. Jest to przełomowy moment, kiedy Beth Harmon szuka towarzystwa. Odnajduje manekina z modną sukienką. 

Gambit Królowej i doniosłość szachów

Młoda dziewczyna siedzi w półmroku przy stole zastawionym szachami

Zawsze staram się pokazać strojem to, co dzieje się z postacią w środku, mówi Binder. Krata jest czymś bardzo interesującym dla bohaterki, w którą wciela się Anya. Intuicyjnie wybrałaby coś, co kojarzyłoby się z szachami. Taka właśnie jest krata. Kontrast kraty odzwierciedla również niuanse samej gry. Jest decydująca- wygrana lub przegrana.

Gambit Królowej i muzy tamtych czasów

Młoda dziewczyna wychodzi ze starego auta

Jeśli chodzi o stylizacje nawiązujące do lat 50., Binder inspirowała się między innymi Jean Seberg. Podobnie jak Beth Harmon była ona outsiderką. Tworząc stylizację Beth w Nowym Jorku, od razu miałam przed oczyma Edie Sedgwick, dodaje projektanta ubioru. W dalszych odcinkach możemy dostrzec stylizacje w odniesieniu do stylu Biby. To styl interesującej odważnej osoby, która idzie własną drogą.  

Wpływ kontrkultury lat 60.

Mlody mężczyzna idzie obok młodej dziewczyny parkiem

Gdy wyobrażałam sobie Benny’ego Watts (odgrywanego przez Thomasa Brodie-Sangster), widziałam go jako znajomego Andy’ego Warhola, młodego mężczyznę powiązanego z ówczesnym artystycznym środowiskiem, tłumaczy Binder. Benny bardzo różni się od innych, nie wygląda jak klasyczny gracz szachów. Podobnie jak Beth jest outsiderem.  

Rewolucyjna swoboda noszenia t-shirtów

Młoda dziewczyna siedzi na szafce i rozmawia przez telefon
T-shirty, które Beth ma na sobie w końcowych odcinkach sezonu, zostały stworzone w trzech odcieniach – zieleni, niebieskiego i białego. Nawiązują do fajnej, prostej, ale zarazem eleganckiej sylwetki Courrèges. T-shirty no do prostych spodni. W jednej ze scen Beth ma na sobie luźny t-shirt oraz żółty kardigan, oraz proste spodnie. Nadaje jej to swobodnego i młodego charakteru. Jest to stylizacja, którą spokojnie możemy otworzyć dzisiaj.

Gambit Królowej i hołd dla Pierre Cardin w Paryżu

Młoda dziewczyna siedzi i patrzy na szachy, ktore sa na stoliku

Sukienka, którą Beth miała na sobie podczas turnieju w Paryżu, jest prawie taka sama, jak ta którą stworzył sam Pierre Cardin. Ma w sobie taką elegancję, która nie istnieje w dzisiejszej modzie.

Droga do zwycięstwa w Moskwie

Młoda dziewczyna ubrana w kraciasty płaszcz przemierza ulice w towarzystwie dwóch rosłych mężczyzn

Płaszcz w kratę, który Beth Harmon ma na sobie podczas wizyty w Moskwie to egzemplarz, który znaleźliśmy i jak sądzę, został zaprojektowany przez André Courrèges w ramach współpracy dla jakiegoś amerykańskiego projektanta. Ten płaszcz to mocny element, który ma odwołanie do szachów, mówi Binder.

Gambit Królowej i powrót do korzeni

Połączenie dwóch zdjęć, na lewym jest portret malej dziewczynki, a na prawym portret młodej kobiety

W pierwszym odcinku sezonu malutka Beth ma na sobie sukienkę, na której matka wyhaftowała imię dziewczynki. Kolor tej sukienki odzwierciedla wspomnienia Beth o rodzinnym domu. Chcieliśmy stworzyć moment, w którym bohaterka mogłaby znowu wrócić do domu, dlatego podczas swojego finałowego turnieju w Moskwie ma na sobie sukienkę w tym samym kolorze. Chcieliśmy użyć tego konkretnego koloru, aby pokazać, że Beth wreszcie czuje się pewnie i że jest przy niej jej mama, dodaje projektantka ubioru. W tej chwili mężczyzna, którego bała się najbardziej na świecie, nie jest jej ani trochę straszny. Na początku jest to kolor, który sprawia, że dziewczyna jest naprawdę krucha, wracają wspomnienia związane z matką, ale potem ten sam kolor jest dla niej oznaką siły i symbolizuje powrót do domu.

Królowa szachownicy

Młoda kobieta przemierza ulice w białym płaszczu białych butach i białym kapelusiku

W ostatniej scenie Beth ma na sobie biały płaszcz, białe spodnie i biały kapelusik. Chodzi w tym oczywiście o to, aby pokazać, że jest Królową szachownicy, a sama szachownica jest jej światem.

Tekst: Kasia Tilda Frąckowiak

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News