Studio Ghibli na 17. Festiwalu Filmowym Cropp Kultowe

To pierwsza tak szeroka retrospektywa twórców japońskiego studia w Polsce i podręcznik filmowej animacji, z którym powinien zapoznać się absolutnie każdy.

MONONOKE 

Studio Ghibli, które w 2015 roku będzie obchodzić jubileusz 30-lecia istnienia, jest dla Japonii tym, czym wytwórnia Disneya dla Stanów Zjednoczonych. Zasadnicza różnica między tymi dwoma światami animacji to, przejawiające się w niezwykłej estetyce filmów, przywiązanie japońskiego studia do ręcznych rysunków. Zamiast wprowadzać bohaterów swoich produkcji w świat 3D, tworzyć kolejne spin-offy czy wydawać krocie na działalność marketingową – japońskie studio skupia się na tworzeniu artystycznej magii, która zachwyca sferą wizualną i porusza opowieściami. Każdy, kto zanurzy się w cudownym świecie kreowanym przez japońską fabrykę snów zrozumie dlaczego filmy studia otaczane są na całym świecie niesłabnącym uwielbieniem.

Już w samej nazwie studia jego twórcy zawarli przyświecającą im ideę. Słowo ghibli nawiązuje do arabskiej nazwy sirocco oznaczającej wiatr ze wschodu, mający symbolizować zmiany jakie za sprawą produkcji studia zajdą w filmie animowanym. I choć wpływ Japończyków na zachodnie kino nie zawsze jest widoczny, ich konsekwencja, niezależność i artystyczny etos pozwala tworzyć fascynujące estetycznie i emocjonujące filmy. Pierwsze doświadczenia twórców studia z dystrybucją ich produkcji na zachód nie były przyjemne – „Nausicaa z Doliny Wiatru”, pierwsza wysłana do Stanów pełnometrażowa animacja została drastycznie skrócona, aby dostosować ją do przyzwyczajeń widzów. Od tego momentu studio Ghibli przyjęło politykę zabraniającą zagranicznym licencjobiorcom przerabiania ich filmów, a swoje filmy pokazuje na zachodzie w całości albo wcale. Kiedy wytwórnia Miramax przymierzała się do drobnych modyfikacji w pokazywanej w Stanach „Księżniczce Mononoke” – Japończycy swoją opinię wyrazili niezwykle dosadnie, wysyłając samurajski miecz z dołączoną prostą informacją: „żadnych cięć”.

 

SPIRITED_AWAY 

Produkcje studia wciągają widzów w wyjątkowy świat animacji, zachwycają i wzruszają. Hayao Miyazaki, Isao Takahata i Toshio Suzuki (twórców studia) dokonują niemożliwego – ich artystycznie wysmakowane, głębokie psychologicznie i po prostu mądre kino przyciąga do kin wszystkich, w tym także widzów na co dzień lubujących się w produkcjach mainstreamowych. Magia kina? Tak, w czystej postaci. Kultowość produkcji Japończyków działa nie tylko na publikę – Złotego Niedźwiedzia i Oscara dla najlepszego filmu animowanego zdobyło Spirited Away: W krainie bogów (2001), Ponyo (2008) – nagrody na festiwalu w Wenecji, a kilka z animacji studia – nagrody Anime Grand Prix, przyznawane przez magazyn Animage.

W ramach Festiwalu Filmowego Cropp Kultowe zobaczymy wybór najciekawszych filmów studia Ghibli. Niepowtarzalna mieszanka emocji, magii i cudów codzienności, zagwarantowana przez Japończyków, to filmowe święto, jakich już dawno w Polsce nie doświadczyliśmy.

 

Spis filmów cyklu:

Mój sąsiad Totoro, reż. Hayao Miyazaki, 1988

Laputa – podniebny zamek, reż. Hayao Miyazaki, 1986

Spirited Away: W krainie bogów, reż. Hayao Miyazaki, 2001

Nausicaa z Doliny Wiatru, reż. Hayao Miyazaki, 1984

Opowieści z Ziemiomorza, reż. Goro Miyazaki, 2006

Księżniczka Mononoke, reż. Hayao Miyazaki, 1997

Ponyo, reż. Hayao Miyazaki, 2008

Grobowiec świetlików, reż. Isao Takahata, 1988

Ruchomy zamek Hauru, reż.Hayao Miyazaki, 2004

Komentarze
Podaj dalej

Zapisz się do Newslettera