W ostatnich latach Bandcamp stał się królestwem dla artystów niezależnych jak i muzyków, którzy dopiero zaczynają karierę. A więc, dlaczego warto zacząć publikować tam swoją twórczość? Poniższy artykuł dokładnie odpowie na to pytanie!
Czym jest Bandcamp?
Bandcamp to muzyczna platforma internetowa założona przez Ethana Diamonda, Shawna Grunbergera, Joego Holta i Neala Tuckera 12 grudnia 2007 roku. Jest przeznaczona przede wszystkim dla artystów oraz zespołów niezależnych do publikowania muzyki, sprzedaży albumów oraz merchu, promocji twórczości oraz utrzymywaniu kontaktu ze słuchaczami.
Dlaczego warto publikować muzykę na Bandcampie?
Bandcamp od niemal dwóch dekad cieszy się ogromnym szacunkiem w branży muzycznej, a jego twórcy patrzą na biznes w świecie muzyki z perspektywy korzystnej dla twórcy. Dlatego też powodów, dla których warto korzystać z tej platformy jako artysta/zespół jest naprawdę dużo.
Potrzebujesz MacBooka? Razem z ekspertami Lantre wybraliśmy maszynę dla ciebie 💻🍏👍
Powód nr 1 – Własna strona
Tworząc konto na Bandcampie masz możliwość przygotowania własnej ministrony, na której możesz umieścić swoje zdjęcie lub logo, krótką informacje o sobie i swojej muzyce, dobrać kolory oraz tło, dodać linki do swoich mediów społecznościowych. Strony są bardzo przejrzyste i czytelne, dzięki czemu osoby je odwiedzające bez problemu mogą znaleźć to, czego szukają.
Najważniejszą częścią strony jest podział na trzy sekcje: muzyka, merch i społeczność. W pierwszej sekcji wyświetla się najnowsze wydanie artysty/zespołu z okładką, listą utworów, tekstami oraz krótką informacją na temat piosenki/albumu. Pojawia się tam także możliwość zakupu danego wydawnictwa. Sekcja druga to nic innego jak sklepik, w którym wyświetlają się zdjęcia fizycznych wydań albumu/piosenki i merch artysty/zespołu, np. koszulki, bluzy, naklejki, breloczki, książeczki, czapki, torby, bransoletki czy puzzle. Trzecia sekcja pozwala na dodawanie wiadomości do obserwatorów.
Własna strona pozwala na bycie częścią dużego rynku muzycznego. Tworząc swój sklepik artysta/zespół może zyskać nowych fanów w społeczności pełnej kolekcjonerów winyli, kaset, płyt kompaktowych, a przede wszystkim osób, które chcą wesprzeć ulubionych wykonawców kupując coś bezpośrednio od nich (co jest najlepszą formą wsparcia!).
Powód nr 2 – Dochody
Konta dla artystów/zespołów na Bandcampie są całkowicie darmowe. Dodając pliki z muzyką lub merch samodzielnie ustalasz ceny, za które Twoi obserwatorzy będą mogli je nabyć. Możesz także samodzielnie przygotowywać kody zniżkowe. Osoba kupująca musi wpłacić wybraną przez Ciebie kwotę, ale może wpłacić więcej, jeśli zechce. Kiedy fan kupuje coś poprzez platformę od ulubionego artysty/zespołu ok. 82% pieniędzy idzie bezpośrednio na ich konto.
W marcu 2020 roku, kiedy na całym świecie mówiono o pandemii, twórcy platformy wprowadzili Bandcamp Friday. Akcja polegała na tym, że w każdy pierwszy piątek miesiąca 93% kwoty ze sprzedaży muzyki i merchu szło prosto na konto artystów/zespołów. Miało to wspomóc muzyków w trudnej sytuacji, gdy nie mogli koncertować i sprzedawać gadżetów podczas tras koncertowych.
Obecnie akcja nie wypada w każdy pierwszy piątek miesiąca, ale kilka razy w roku. Szczegóły można sprawdzić na specjalnie przygotowanej stronie – Is It Bandcamp Friday?
Powód nr 3 – Kontakt z fanami
Tak jak wspomniałam w powodzie nr 1 Bandcamp pozwala artystom/zespołom na dzielenie się aktualnościami ze swoimi obserwatorami. Ale to nie wszystko!
Fani mogą odpowiedzieć na informacje zamieszczone przez Ciebie w sekcji społeczności. Strona na Bandcampie pozwala także na dodanie słuchaczom wiadomości dotyczącej zakupionego albumu (w formie plików lub wydania fizycznego) oraz zaznaczenia swojego ulubionego utworu. Fani bardzo często dzielą się tam nie tylko opinią, ale miłym wspomnieniem czy podziękowaniami dla artysty/zespołu, którego album pomógł im przetrwać trudne chwile.
Bandcamp pozwala także na informowanie fanów na bieżąco drogą mailową. Dzięki temu obserwatorzy ulubionych artystów/zespołów otrzymują powiadomienie mailowe o każdym nowym wydawnictwie, nowym produkcie w sklepiku oraz wpisie w sekcji społeczność w momencie pojawienia się na stronie. Dzięki temu nikt nie przegapi niczego ważnego (zwłaszcza limitowanych gadżetów czy wariantów winyli!).
Powód nr 4 – Promocja
Za pomocą kilku narzędzi Bandcamp stara się jak najlepiej wypromować muzykę dodawaną na swoje strony przez artystów/zespoły.
Publikując piosenkę lub album pamiętaj o dodaniu tagów, czyli nazw gatunków, które charakteryzują wydawnictwo. Dzięki temu użytkownik może znaleźć innych interesujących wykonawców.
Bandcamp bierze także pod uwagę kolekcje użytkowników. Każdy kto kupuje muzykę na tej platformie ma na swojej stronie fana okładki piosenek czy albumów, które tworzą zdigitalizowaną kolekcję. Na podstawie takich kolekcji platforma przygotowuje propozycje dla słuchaczy. Sprawia to, że muzyka Twoja ma większe szanse na usłyszenie i polubienie.
Ważnym elementem na tej platformie jest także Bandcamp Daily, czyli muzyczna publikacja online o artystach/zespołach korzystających ze strony.
Powód nr 5 – Ekskluzywny content
Strony artystów/zespołów na Bandcampie od dłuższego czasu dostarczają fanom tzw. ekskluzywny content. Na czym to polega?
Możesz samodzielnie przygotować pre-order nowego albumu, a fani od razu otrzymać do pobrania single promujące wydawnictwo i jeden bonusowy utwór przed oficjalną premierą. Często pre-order wiąże się z otrzymaniem wydania fizycznego przed premierą albumu na serwisach streamingowych i sklepach muzycznych.
Artysta/zespół często dodaje ekskluzywne wydania z okazji rocznicy, świąt czy wspomnianego Bandcamp Friday, które są dostępne przez 48 godzin do zakupu, a potem już niedostępne.
Na Bandcampie można znaleźć też unikatowy merch oznaczony jako „Bandcamp Only”, gadżety wykonane własnoręcznie przez artystów/zespoły w niewielkiej ilości, a także bardzo limitowane warianty winyli.
Wszystko zależy od pomysłów i kreatywności, ponieważ właśnie dzięki temu Bandcamp stał się miejscem, gdzie fani mogą znaleźć prawdziwe rarytasy, których nie kupią w żadnym sklepie muzycznym ani nie posłuchają na żadnym serwisie streamingowym!
Kariera zaczyna się na Bandcampie
Pisząc o tym, dlaczego warto publikować muzykę na platformie Bandcamp warto także wspomnieć o artystach, którzy faktycznie zdobyli pierwszych słuchaczy i rozwinęli swoje kariery właśnie dzięki tej stronie.
girl in red opublikowała „i wanna be your girlfriend” w 2017 na tej platformie. Poza najpopularniejszą piosenką tej norweskiej artystki można znaleźć tam trzy utwory, które nigdy nie pojawiły się na Spotify.
Claire Cottrill, czyli Clairo, swoją pierwszą kolekcję piosenek dodała na tę platformę w 2014 roku do pobrania za darmo. Później kontynuowała publikowanie nowych piosenek, które nagrywała zupełnie sama w swoim pokoju. Do dziś można znaleźć tam ponad 40 kawałków, których nie ma w innym miejscu w Internecie. W tym roku Clairo wróciła na swoją stronę, gdzie opublikowała nową piosenkę, która jest dostępna tylko tam. Dochód z niej wesprze @forthegworls & @everytown.
Na Bandcampie zaczynał także zespół Daughter – sprzedając plakaty, printy oraz swoje pierwsze EPki, których obecnie nie można już kupić na CD.
Zaczynała tam również soccer mommy. Poza jej nową twórczością na stronie można znaleźć pierwsze kompozycje jakie wydała jako sopharela i nie są dostępne na serwisach streamingowych.
Lavia Hart pochodząca z Polski – w jej sklepiku można nabyć EPkę oraz wulkaniczne bransoletki, których fani nie znajdą nigdzie indziej.
Do grona artystów i zespołów stawiających swoje pierwsze kroki na ścieżce muzycznej na Bandcampie należą m. in.: sea oleena, Lunar Vacation, Cherry Glazerr, crystallising, White Starlite/Audree, Emma Ruth Rundle, Cosmetics, Kraków Loves Adana, Sonia pisze piosenki, Lala Lala, Samia, Men I Trust i Skullcrusher.
Tekst: Matylda Motyl