Czym są hashtagi i jaka jest ich funkcja na Instagramie? 

Hashtag to słowo, które obiegło Internet wraz z powstaniem Instagrama. Ta skupiająca miliony użytkowników na całym świecie platforma, cieszy się niemałą popularnością. Osoby posiadające konta na Instagramie, dodają tysiące zdjęć, opatrzonych tajemniczym hashtagiem… Czym on jest? Do czego służy i czy faktycznie zwiększa zasięgi i liczbę followersów?

Podstawowe pojęcia związane z Instagramem

Spokojnie, choć nazwy brzmią zupełnie obco, ich definicja nie jest skomplikowana. Zacznijmy więc od drobnego wprowadzenia. Followersi (ang. Follower) to osoby obserwujące, czyli takie, które uznały, że konto danej osoby jest na tyle interesujące, aby śledzić jej codzienne poczynania. Dzięki kliknięciu funkcji obserwuj, na tablicy w pierwszej kolejności będą pojawiały się posty followanej osoby, a także jej/jego instastory zajmie pierwsze miejsce na liście. Czym jest tablica? To miejsce, w którym znajdują się najnowsze zdjęcia, wszystkich obserwowanych kont. Odświeża się ona automatycznie przy każdorazowym wejściu na Insta, umożliwiając zapoznanie się z najnowszymi zdjęciami. A czym jest wspomniane Instastory? To galeria zdjęć, która w odróżnieniu od tradycyjnych postów, dostępna jest tylko przez 24 godziny po dodaniu. Oczywiście można ją archiwizować i na stałe przypiąć do profilu, tworząc oddzielnie albumy np. wakacje, dom, inspiracje czy rodzina. Przejdźmy zatem do hashtaga!

Pojęcie hashtag

Jest to rodzaj narzędzia, dzięki któremu możliwe jest kategoryzowanie i sortowanie milionów zdjęć na Instagramie. Dziennie dodawanych jest niemalże 100 milionów grafik, fotografii i filmów! Jak w takim oceanie (bo już nie morzu) treści, znaleźć to, co jest najbardziej interesujące? Wyobraźmy sobie sytuację, że ktoś dodaje zdjęcie z wakacji. Oprócz dwudziestu osób, które obserwują to konto, szanse na to, że ktoś spoza followersów zobaczy to zdjęcia są bardzo małe. Czasem algorytm może podpowiedzieć określonym użytkownikom daną fotografię i wtedy znajdzie się ona na tzw. Tablicy ogólnej. Co więc zmienią hashtagi? Jeśli w opisie zdjęcia lub w komentarzu, dodamy parę określeń, które przybliżą to co jest na zdjęciu, grupa odbiorców znacznie się powiększy.

Dodawanie hashtagów

Tak jak wspomniałam, dodanie określonej liczby hashtagów, przyczyni się do dostępności zdjęcia dla zwiększonej puli użytkowników. Hashtag zbudowany jest z dwóch części, pierwsza to #, a druga to wybrane przez nas słowo lub krótkie wyrażenie. Gdzie i kiedy je dodać? Jeśli mówimy o samym miejscu dodawania hashtagów to można je dodać w komentarzu pod zdjęciem, w opisie zdjęcia lub nawet na instastory. Odwołując się do przykładu ze zdjęciem z wakacji, najprostszymi hashtagami mogłyby być #wakacje, #morze, #slonecznie czy #polskielato.

Hashtagi można dodawać w dowolnym języku, w dowolnej ilości i w dowolnej konfiguracji.

Ilość hashtagów

Mogą składać się na nie kilkuwyrazowe wyrażenia, ale i także pojedyncze słowa. Właściwie ogranicza Ciebie tylko słownik danego języka! Choć mogłoby się wydawać, że im więcej tym lepiej, na Instagramie ta zasada nie jest wiążąca. Maksymalna ilość hashtagów, jakiej można użyć to 30. Po jej przekroczeniu, automatycznie znika możliwość dopisania kolejnych. Optymalna liczba oceniana jest obecnie na około 3-4 lub nawet 11-15. Sam Instagram jednak, nie określa jaka ilość hashtagów, przyniesie najwięcej korzyści. Jest to kwestia zależna od rodzaju profilu, a także samych zdjęć. Dlatego, poeksperymentuj, aby ustalić, co działa najlepiej w Twoim przypadku! Zbyt wiele hashtagów w podpisie przytłacza przestrzeń i może sprawić, że wpis będzie wyglądał niechlujnie.

Co ciekawe, hashtagi funkcjonują podobnie jak lejek.  Na przykład, #holiday jest bardzo ogólny i skupia ponad 160 milionów zdjęć. Natomiast jeśli użyje się bardziej precyzyjnego hashtagu, na przykład #holidayatsea, zasięg zdjęcia będzie ukierunkowany i konkretny, gdzie odbiorcami będą faktycznie osoby, które chcą oglądać zdjęcia z wakacji nad morzem.

 Kategorie hashtagów

  • Hashtagi produktowe– jak można się tego spodziewać, służą do promocji konkretnych produktów lub usług danej firmy, jednocześnie są one porównywalne do kanału marketingu szeptanego, gdzie osoby posiadające dany artykuł, mogą się nim podzielić #diorbag
  • Hashtagi niszowe – pozwalają na dotarcie do określonej i raczej węższej grupy odbiorców #foodblogger #polskilekarz
  • Hashtagi społeczności branżowej na Instagramie – skupiają specjalistów z całego świata, pomagają promować biznesy, a także umożliwiają łatwiejsze dotarcie do wybranych specjalistów i wymianę doświadczeń #doctorsofinstagram
  • Hashtagi sezonowe – pojawiają się w zwiększonym nasileniu w określonych porach roku lub przy okazji świąt  #summerdays #pizzaday
  • Hashtagi lokalizacyjne – wzmacnia lokalność danego posta, zwiększa liczbę odbiorców znajdujących się w danym miejscu #polishseaside #bieszczady
  • Hashtagi frazowe – dzięki nim dociera się do najbardziej skonkretyzowanej puli odbiorców, którzy najczęściej są dużo bardziej zaangażowani #polishfashionbloggers #classysummerstyling
  • Hashtagi akronimowe – jak sama nazwa mówi, są to hashtagi zbudowane z akronimów #OOTD (outfit of the day) #TBT (throwback to)

Lista najczęściej używanych hashtagów

Dzięki najnowszym badaniom na temat zaangażowania użytkowników na Instagramie, przeprowadzonymi przez Hubspot i Mention, udało się ustalić między innymi, listę najczęściej używanych hashtagów przez wszystkich użytkowników Instagrama. Są to:

  • #love (2.1 milionów postów)
  • #instagood (1.5 milionów postów)
  • #fashion (1 milion postów)
  • #photooftheday (988 tysięcy postów)
  • #art (888.6 tysięcy postów)
  • #photography (864.7 tysięcy postów)
  • #instagram 828 tysięcy postów)
  • #beautiful (792.1 tysięcy postów
  • #picoftheday (692.8 tysięcy postów)
  • #nature (696.4 tysięcy postów)
  • #happy (670.9 tysięcy postów)
  • #cute (659.7 tysięcy postów)
  • #travel (613 tysięcy postów)
  • #style (606.3 tysięcy postów)
  • #followme (592.5 tysięcy postów)

 Zakazane hashtagi

Jak to bywa w przestrzeni internetowej, niektóre działania – w tym treści są zabronione. Choć Instagram dzielnie walczy z nieodpowiednimi treściami, czasami zdarza się, że zbanowane zostaną hashtagi, które nie łączą się ani z agresją, ani z seksem ani z żadnym obszarem mogącym wywoływać kontrowersje!

W liście zbanowanych hashtagów  (ponad 60 000 haseł!) znajdują się między innymi #tits, #boobs, #adulting, #hot, #sexy, a także… #travel.

Jeśli umieścisz w opisie zdjęcia jeden ze zbanowanych hashtagów, nie będzie on wyświetlany na tablicach innych użytkowników. A chyba nie trzeba mówić, jak ciężko zbudować społeczność bez budujących ją osób.

 

Zobacz także: Instagram zaczyna ukrywać wyretuszowane zdjęcia. Będą traktowane jako fake news.

Instagram zaczyna ukrywać wyretuszowane zdjęcia. Będą traktowane jak fake news

 

Autor: Anna Ciesielska

Komentarze
Rate this post