CINEMAFORUM: krótkie metraże, które musicie obejrzeć ?

Trójka mężczyzn razem w wannie

W Międzynarodowym Konkursie Filmów Krótkometrażowych CINEMAFORUM 2017 zostanie zaprezentowanych 27 krótkometrażowych filmów z 21 krajów, z czego zdecydowana większość będzie pokazywana w Polsce premierowo.

Konkursowe propozycje oceni jury w składzie: reżyser Janusz Zaorski, aktorka Zofia Wichłacz, krytyk filmowy Michał Oleszczyk, reżyser Paweł Maślona i producent Mariusz Włodarski. Wybrane przez selekcjonerów CINEMAFORUM 2017 krótkometrażowe filmy były prezentowane i nagradzane na wiodących zagranicznych imprezach (m.in. Cannes, Berlin, Wenecja, Toronto, Sundance, Annecy, Clermont-Ferrand, Oberhausen). Układają się one w trzy główne grupy: filmów z surrealnym poczuciem humoru, filmów cechujących się niebywale subtelną sztuką opowiadania oraz filmów w oryginalnej i atrakcyjnej formie odnoszących się do palących współczesnych problemów.

Pośród obrazów przesiąkniętych absurdalnym dowcipem wskazać można m.in. The Way I Love You, Fernando Garci-Ruiza Rubio (dwie nagrody w Clermont-Ferrand: publiczności oraz dla najlepszej komedii, a także lawina nagród na innych festiwalach) – pełna werwy i czysto filmowej energii hiszpańska opowieść przedstawia miłosne perypetie drobnego złodziejaszka popełniającego przestępstwa, bo tylko one dają mu szansę krótkiego spotkania z upragnionym obiektem pożądania. Z kolei w brawurowym Nighthawk Špeli Čadež zobaczyć możemy do czego zdolny jest przeżywający problemy w związku pijany borsuk porywających policyjnych radiowóz oraz czym kończy się tego rodzaju nierozważna eskapada.

Oferta pracy w HIRO

Szukamy autorów / twórców kontentu. Tematy: film, streetwear, kultura, newsy. Chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


Mistrzowską narrację zamkniętą w małej formie podziwiać możemy w Negative Space, Maxa Portera i Ru Kuwahaty (nagroda FIPRESCI w Annecy). Zaledwie kilka minut wystarcza twórcom na wykreowanie wzruszającej historii przesiąkniętej miłością do nieobecnego już ojca, na długo zapadającej w pamięć i urzekającej poezją filmowego pomysłu łączącego dwa rodzaje pustych przestrzeni.

Aleksandra Terpińska w głośnych Najpiękniejszych fajerwerkach ever (dwie nagrody w Cannes) w mądry i delikatny sposób dotyka najbardziej palących ran współczesnej Polski. Autorka przedstawia mroczną, ale też niepokojąco realistyczną i wiarygodną, fantazję na temat wojny domowej toczonej w Polsce najbliższej przyszłości. Dramatyczne wypadki stawiają trójkę przyjaciół przed koniecznością dokonania jasnych wyborów, opowiedzenia się po którejś ze stron sporu, w sytuacji, gdy nawet bierność jest już zajęciem pewnego stanowiska. Terpińska nie należy do twórców, którzy chcieliby debiutować grzecznie i bezpiecznie. Ona nie boi się ryzyka, nie unika szarż, podkręcania emocji, niebezpiecznych ekstrapolacji biegu wypadków i nie ogranicza się do kręcenia fabuły „na trzech bohaterów i jedno wnętrze”. W jej filmie urzeka jednocześnie delikatność, z jaką młoda autorka kręci swój zaangażowany we współczesność film, godząc go z czułością w stosunku do bohaterów, bez osądzania ich postaw oraz orzekania, gdzie tkwi stuprocentowa racja, a gdzie niewątpliwy błąd. To unikalny film i rzadka cecha w dzisiejszej Polsce.

W Summer, Ronny Trocker inspiruje się fotografią Juana Mediny z hiszpańskiej plaży Gran Tarajal z 2006 roku. Wydaje się, że czas stanął w miejscu, jednak rzeczywistość kształtuje się w każdej sekundzie. Na słonecznej śródziemnomorskiej plaży wycieńczony czarnoskóry mężczyzna czołga się po piasku, podczas gdy wczasowicze dookoła zdają się go nie zauważać. Palący problem imigracji ujęty w dynamicznej formie.

O relacji wyjątkowej relacji miedzy braćmi opowiada Bathtub, Tima Ellricha. Georg, Alexander i Niklas przygotowują wyjątkowy prezent dla ich matki. Chcąc odtworzyć zdjęcie zrobione w wannie w dzieciństwie odkrywają, że po latach tak naprawdę nic o sobie nie widzą. To nie tylko przepełnione humorem studium psychologicznych zależności, ale przede wszystkim historia o poszukiwaniu bliskości w pędzącym świecie.

Pokazywane w Cannes Peru, Marie Kremer to z kolei tajemnicze spotkanie w rozpadającym się barze na wybrzeżu w Ostende. Reżyserka zaprasza do eksploracji zadziwiającej historii Poppy, Vincenta, Gasparda i Adèle. Mają jedną misję – wspólnie odbudować restaurację. Wizualnie dopracowana opowieść zaskakuje starannie skonstruowanym scenariuszem.

16. Międzynarodowe Forum Filmów Niezależnych CINEMAFORUM odbędzie się 8-12.11.2017 w Kinotece i kinie Jack’s w Warszawie. Wstęp na wszystkie projekcje festiwalowe jest bezpłatny.

Plakat promujący Cinemaforum

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News