10 koreańskich filmów, które powinniście obejrzeć 🎥

Dziewczyna kucająca na plaży

Już 7 listopada rozpoczyna się trzecia edycja Warsaw Korean Film Festival, wydarzenia prezentującego najlepsze produkcje kinematografii południowokoreańskiej. Z tej okazji, wybraliśmy dla Was 10 najlepszych produkcji, które będziecie mogli zobaczyć w trakcie festiwalu!

Samotnie na plaży pod wieczór (reż. Hong Sang-soo)

Czy ucieczka przed własnymi uczuciami na drugi koniec świata może się udać? Próbuje się o tym przekonać piękna Young-hee, odwiedzając w Hamburgu swoją przyjaciółkę, włócząc się z nią po zamglonym mieście, dyskutując o zawiłościach życia. Jej związek ze starszym, żonatym mężczyzną właśnie się rozpadł, dziewczyna stara się ułożyć życie na nowo. Gdy wróci do Korei, spotkania z dawnymi znajomymi z branży filmowej w nadmorskim Gangneung, suto zakrapiane soju (a jakże!), odsłonią szczegóły jej przeszłości, relacji w której była, obnażą kłębiące się w niej wciąż uczucia.

Tunel (reż. Kim Seong-hun)

Ten dzień zaczął się dla Lee Jung-soo bardzo dobrze – właśnie ubił złoty interes i wraca do domu, na tylnym siedzeniu wioząc urodzinowy tort dla ukochanej córeczki. Droga prowadzi przez nowo otwarty, wydrążony w górze tunel, który, pech chce, zawala się z hukiem. Bohatera przysypują tony kamieni i elementów wadliwej konstrukcji. Uchodzi co prawda z życiem, ale zostaje sam w ciemnościach i beznadziei, z niewielkim zapasem wody oraz wciąż działającym telefonem.

Pani Zło (reż. Jung Byung-gil)

Napędzana chęcią zemsty na mordercach swojego ojca, Sook-hee od dziecka szkolona jest przez przestępców na śmiertelnie niebezpieczną zabójczynię. O jej skuteczności przekonujemy się już w pierwszej scenie, rozgrywającej się w obdrapanej fabryce narkotyków. To, rozciągnięte na parę minut, w całości nakręcone z perspektywy bohaterki ujęcie, prezentuje jak z bezlitosną finezją rozprawia się ona z armią uzbrojonych po zęby zbirów. Pod koniec krwawego marszu dziewczyna zostaje jednak aresztowana i włączona do tajnego programu, mającego uczynić z niej rządową agentkę. Zgodnie z obietnicą, po 10 latach takiej pracy będzie znowu wolna. Jednak przeszłość upomni się o nią (oczywiście) znacznie wcześniej…

Pierwsze okrążenie (reż. Kim Dae-hwan)

Ji-young i Su-hyeon to para trzydziestolatków, żyjąca po swojemu, niemalże poza otaczającym ich światem. Przez siedem lat związku wypracowali własne rytuały i przyzwyczajenia, są ze sobą szczęśliwi. Rzeczywistość dopadnie ich jednak, gdy Ji-young zacznie podejrzewać, że jest w ciąży. Wizyta u rodziców obojga doprowadzi do bolesnych konfrontacji i do konieczność odpowiedzi na trudne pytania o przyszłość. Czy będzie to początek kryzysu ich uczucia?

Ścieżki na śniegu (reż. Kim Hee-Jung)

Jung-woo jest pozbawionym złudzeń alkoholikiem, który jeszcze raz podejmuje próbę przezwyciężenia choroby. Teraz udaje się do położonego w górskiej prowincji, prowadzonego przez siostry zakonne Domu Teresy. Mężczyzna jest niewierzący, a zakonnice nie przyjmują gości na zimę, ale siostra przełożona robi wyjątek ze względu na dawną znajomość z jego matką. W tym spartańskim miejscu, gdzie do dyspozycji dostaje mały, zimny pokoik z Matką Boską Częstochowską na ścianie, Jung-woo ma pokonać nałóg i stanąć życiowo na nogi. Nie będzie to łatwe – jedyne o czym marzy to zdobyć na tym odludziu butelkę alkoholu. Wkrótce pojawi się syndrom odstawienia i Jung-woo przestanie odróżniać rzeczywistość od zwidów, w których odezwą się demony jego duszy.

Pokojówka (reż. Kim Ki-young)

Oto młode małżeństwo z dwójką dzieci i z trzecim w drodze, mieszkające w dwupoziomowym domu w Seulu – spełniona rodzina koreańska lat 60. Mąż, Kim Dong-sik, jest nauczycielem muzyki i właśnie zaczyna rozglądać się za służącą, która odciąży jego żonę w pracach domowych. Znajduje ją w fabryce, gdzie prowadzi zajęcia śpiewu dla pracownic (i wśród których jest niezwykle popularny, co przysparza mu wielu kłopotów). Pojawienie się w domu atrakcyjnej, tajemniczej kobiety, i krótka chwila słabości Kima na zawsze zburzą spokój rodziny, oddalą marzenie o niezmąconym, mieszczańskim życiu. Plątanina emocji będzie gęstnieć z każdym ujęciem, a niezwykle sugestywnie filmowany dom, mający być bezpieczną przystanią, stanie się dla bohaterów śmiertelną pułapką.

Cudowne Lata (reż. Kim Hee-Jung)

Trzynastoletnia Soo-ah mieszka na koreańskiej prowincji ze swoją mamą, prowadzącą małą restaurację i próbującą ułożyć sobie na nowo życie po śmierci męża. Dziewczyna jest zamknięta w sobie i najlepiej czuje się w świecie swoich małych nawyków: idąc ulicą liczy każdy krok, a po powrocie do domu siada przed telewizorem i ogląda zdarte kasety wideo. Rzeczywistość wokół niej skrzeczy – w szkole można dostać po głowie od silniejszych dziewczyn, magnetowid w końcu odmawia posłuszeństwa, a Young-puo, nowy facet mamy, jest pospolitym właścicielem tonącego w błocie złomowiska. Od kiedy dwa lata temu zmarł jej ukochany ojciec, Soo-ah jest głęboko nieszczęśliwa, a w dodatku podejrzewa, że jej prawdziwą mamą jest tak naprawdę… popularna gwiazda muzyki pop, Yoon Seor-yeong.

Miłość i kłamstwa (reż. Heung-Sik Park)

Seul, rok 1943, schyłek długiej i niezwykle bolesnej dla Korei okupacji japońskiej. So-yool i Yeon-hee poznają się jako małe dziewczynki w gwonbeon, szkole dla artystek gisaeng. Mimo, że wywodzą się z dwóch zupełnie różnych światów, szybko zostają najlepszymi przyjaciółkami. Obie celują w klasycznej muzyce wokalnej i marzą, aby wspólnie podbić artystyczne kręgi Seulu. Ma im w tym pomóc Yoo-woon, narzeczony So-yool, muzyk o ugruntowanej pozycji. On jednak nieoczekiwanie większy potencjał dostrzega w głosie Yeon-hee i to jej proponuje wspólną pracę nad przebojową, popową płytą. Aby móc śpiewać coraz popularniejszy, ale wciąż jeszcze wzgardzany pop, dziewczyna musi wyprowadzić się z gwobeon. Zostawiona przez ukochanego i zdradzona przez przyjaciółkę, So-yool posunie się do ostateczności, aby się odegrać. Jej gniew poruszy lawinę wydarzeń, które zaważą na dalszym życiu całej trójki.

Prawda jest inna (reż. Lee Kyoung-mi)

Właśnie rozpoczyna się ogólnokrajowa kampania wyborcza. W chwilach tak wielkich emocji rodzina powinna trzymać się razem. Wie o tym Yeon-hong (ceniona w Korei Son Ye-jin), żona jednego z kandydatów, cały wieczór przygotowując dla męża stół pełen jedzenia. Inaczej widzi sprawę ich zbuntowana córka Min-jin, która przepada jak kamień w wodę. Czy uciekła z domu? Ktoś ją uprowadził? Jong-chan postanawia nie przerywać kampanii – może współczucie opinii publicznej pomoże mu wygrać? Zrozpaczona i zdeterminowana Yeon-hong rozpocznie jednak prywatne śledztwo, próbując wedrzeć się do świata swojego córki, o którym do tej pory nie miała pojęcia. Zrywanie kolejnych warstw rzeczywistości będzie dla kobiety schodzeniem do coraz głębszych kręgów piekielnych. Prawda zaboli.

Cały nasz świat (reż. Yoon Ga-eun)

10-letnia Sun w szkole trzyma się na uboczu. Jest wrażliwa i nieśmiała, a co gorsza znalazła się na celowniku grupy wygadanych dziewczyn, decydujących o tym kto jest w klasie fajny, a kto nie. Nadzieja na prawdziwą przyjaźń pojawia się, gdy tuż przed wakacjami Sun poznaje pewną siebie, tajemniczą Jin. Dziewczynki od razu znajdują wspólny język i zaczyna się wypełnione wspólnymi zabawami, niezapomniane lato. Po wakacjach Sun z przerażeniem odkrywa jednak, że Jin woli towarzystwo niemiłej Bory i jej koleżanek, ją omijając szerokim łukiem. Czy to koniec ich krótkiej przyjaźni?

Więcej informacji o 3. Warsaw Korean Film Festival znajdziecie na ich oficjalnym fanpage’u na Facebooku – TUTAJ.

Plakat promujący Warsaw Korean Movies Festival

Komentarze
10 koreańskich filmów, które powinniście obejrzeć 🎥
Oceń artykuł