Czy nagranie teledysku smartfonem jest mo偶liwe? 馃摴馃こ

nagranie teledysku smartfonem jest mo偶liwe
@sheandshining

Premiera piosenki聽Nowy rok, nowy ja聽stworzonej przez聽Gverill臋, Tego Typa Mesa i wyprodukowanej przez聽Kush臋聽mia艂a niedawno swoj膮 premier臋 w serwisie YouTube. Singiel zdecydowanie wyr贸偶nia si臋 teledyskiem nagranym w ca艂o艣ci smartfonem OPPO Reno4 Pro 5G. Czy w艂a艣nie tak b臋dzie wygl膮da膰 przysz艂o艣膰 tworzenia profesjonalnych wideo?

Nie uda艂o nam si臋 po偶egna膰 pandemii i kwarantanny wraz z rokiem 2020. Na szcz臋艣cie nie brak ludzi patrz膮cych na 艣wiat przez r贸偶owe okulary, kt贸rzy nawet w tej sytuacji staraj膮 si臋 dostrzec co艣 pozytywnego. Takimi w艂a艣nie optymistami s膮 osoby zaanga偶owane w kampani臋聽OPPO #LookForTheGood, kt贸rej celem by艂o pokazanie dobrych stron 偶ycia w tych dziwnych czasach. Projekt jednocze艣nie ko艅czy si臋 i zaczyna co艣 nowego, gdy偶 jego zwie艅czeniem jest utw贸r聽Nowy rok, nowy ja, kt贸ry jest owocem swobodnych rozm贸w artyst贸w.

@sheandshining

Teledysk stworzony przy u偶yciu zaawansowanej technologii

Marka OPPO z ch臋ci膮 zaanga偶owa艂a si臋 w produkcj臋 innowacyjnego teledysku, kt贸ry聽zosta艂 stworzony przy u偶yciu trzech smartfon贸w Reno4 Pro 5G. Nie zastosowano 偶adnej korekcji kolor贸w, a podczas rejestracji obrazu i聽post produkcji聽nie korzystano z dodatkowej stabilizacji obrazu, nawet przy uj臋ciach z u偶yciem zooma.聽Aby uzyska膰 po偶膮dany efekt w zupe艂no艣ci wystarczy艂a stabilizacja wbudowana w model OPPO Reno4 Pro 5G.聽Ciemne pomieszczenia nie stanowi艂y 偶adnego problemu dla tw贸rc贸w 鈥 tryb nocny (ultra night) sprawdzi艂 si臋 bardzo dobrze przy efektowym o艣wietleniu lampami ledowymi.

Jeszcze dziesi臋膰 lat temu aparat by艂 tak naprawd臋 dodatkiem do telefonu. Pami臋tamy przecie偶 sprz臋ty z klawiatur膮 i klapk膮, w kt贸rych aparat o rozdzielczo艣ci 2 Mpx wydawa艂 si臋 szczytem osi膮gni臋膰 technologicznych. Wtedy nakr臋cenie profesjonalnego teledysku telefonem mo偶na by艂o potraktowa膰 jako abstrakcj臋. Jednak bran偶a smartfon贸w rozwija si臋聽w b艂yskawicznym tempie.聽Co艣 co kilka lat wstecz by艂o niemo偶liwe dzisiaj jest og贸lnodost臋pne. I w艂a艣nie to zainspirowa艂o聽Gverill臋聽i Mesa do napisania tekstu, kt贸ry m贸wi o tym, 偶e w艣r贸d nieustaj膮cego ruchu i rozwoju trzeba znale藕膰 w艂asn膮 艣cie偶k臋 i pod膮偶a膰 ni膮, na przek贸r sytuacjom, gdy 偶ycie niekoniecznie toczy si臋 po naszej my艣li.

Jeste艣cie ciekawi jak wygl膮da przysz艂o艣膰? Obejrzyjcie teledysk nagrany smartfonem OPPO Reno4 Pro 5G!

Artist:聽Gverilla聽ft. Ten Typ Mes
Music聽production:聽Kusha
Mix and Master: @mixedbytrzy
Lyrics:聽Gverilla, Ten Typ Mes
Production: House of聽Hype/ Kevin聽Mglej, Rafa艂 Janik
Directed: Igor Ignacy Le艣niewski
DOP: Jakub Obuch
Crew:聽Paradox/ House of聽Hype
Creative聽agency: House of聽Hype
Label: Alkopoligamia.com聽

Dzi臋ki OPPO Reno4 Pro 5G聽 i zaawansowanej technologii, mo偶liwo艣ci u偶ycia trybu profesjonalnego i ultra聽night, a tak偶e wbudowanej stabilizacji obrazu聽realne jest nakr臋cenie doskona艂ego wideo, kt贸re spokojnie mo偶e konkurowa膰 z teledyskami stworzonymi przy u偶yciu profesjonalnych kamer. Najlepszym dowodem jest na to klip Gverilli i Mesa聽Nowy rok, nowy ja,聽kt贸ry w chwili pisania tego artyku艂u, zbli偶a si臋 do 250 000 wy艣wietle艅 na Youtube.

Jak wygl膮da艂o tworzenie klipu przy pomocy smartfona?

Ciekawi jak wygl膮da praca na planie teledysku nagranego smartfonem, postanowili艣my zada膰 kilka pyta艅 raperom i tw贸rcy wideo o ich wspomnienia oraz wra偶enia. Czy post produkcja w znaczny spos贸b zmieni艂a obraz? Czy Gverilla i Ten Typ Mes zdawali sobie spraw臋, 偶e klip oka偶e si臋 tak膮 petard膮? Przeczytajcie, a si臋 dowiecie!

gverilla ten typ mes magazyn hiro wywiad

Wywiad z Gverill膮 i Tym Typem Mesem

Krzysztof Graba艅 鈥淜ris鈥:聽Jaka by艂a Wasza pierwsza my艣l, gdy dostali艣cie propozycje nakr臋cenia klipu smartfonem?

Ten Typ Mes:聽Wyobra偶a艂em sobie mas臋 jakich艣 filtr贸w i dorabiania efekt贸w na monta偶u, tymczasem sko艅czy艂o si臋 na dobrym 艣wietle i to w艂a艣ciwie tyle. Telefony da艂y rad臋.

Gverilla:聽Innowacyjny pomys艂, dobry plan, uwa偶am, 偶e warto ryzykowa膰 i w tym przypadku to si臋 op艂aci艂o i jestem zadowolony z efekt贸w.

K:聽Czy聽pracuj膮c聽na planie podczas pandemii z wszystkimi obostrzeniami, czuli艣cie si臋 swobodnie?

TTM:聽Plan klipu to by艂a wielka kamienica, w艂a艣ciwie pusta w 艣rodku. 艁atwiej by艂o tam zachowa膰 dystans, ni偶 w bloku czy sklepie spo偶ywczym.

G:聽Mieli艣my bardzo profesjonaln膮 ekip臋, wi臋c w momencie, kiedy wszed艂em na plan to wiedzia艂em, 偶e wszystko p贸jdzie tak jak powinno.

K: Zdawali艣cie sobie spraw臋, 偶e klip kr臋cony OPPO Reno4 Pro 5G oka偶e si臋 takim sztosem?

TTM:聽Wierzy艂em w to, ale pewno艣ci mie膰 nie mog艂em. Nie odpowiadam wszak za jako艣膰 klipu, ale mo偶na si臋 mnie czepia膰 o ka偶dy wers, 艣mia艂o jak co艣!

G:聽Spodziewa艂em si臋, 偶e mo偶e by膰 dobrze po tym, jak by艂 przygotowany ca艂y plan, ale finalny obrazek i tak mnie zaskoczy艂.

K: Czy kr臋cenie klipu smartfonem co艣 zmienia dla Was jako aktor贸w?

TTM:聽Tak! Wiem, gdzie dok艂adnie jest obiektyw, kiedy kamera wa偶y tyle, co skuter i ma wielkie czarne oko. A tutaj musia艂em si臋 bardziej skupi膰 gdzie jest ta kropka w smartfonie.

G:聽Mniejszy obiektyw, co艣 nowego, nie ukrywam, 偶e to by艂o mo偶e troch臋 bardziej naturalne bez tego ca艂ego ogromnego sprz臋tu.

K: Wystarczy dobry smartfon, 偶eby zrobi膰 pro teledysk! Co my艣licie o tak szybkim post臋pie technologii?

TTM:聽Post臋p technologiczny w tym znaczeniu ma sens i podoba mi si臋, dobre obiektywy pozwalaj膮 czasem zwyk艂ym przechodniom interweniowa膰 w jakich艣 nieweso艂ych sytuacjach. Oczywi艣cie trzeba my艣le膰 co dalej, go艣膰 kt贸ry wynalaz艂 proch, te偶 chcia艂 dobrze.

G:聽Technologia rozwija si臋 wyk艂adniczo, to co wchodzi na rynek ju偶 jest przestarza艂e wzgl臋dem pomys艂贸w m膮drych g艂贸w z doliny krzemowej.

K: Jakie funkcje b臋dzie mia艂 smartfon w 2031?

TTM:聽Mo偶e m贸g艂by razi膰 pr膮dem za pisanie nienawistnych farmazon贸w? Albo nagradza膰 za przeczytanie czego艣 z klasyki literatury np. d艂u偶szym trzymaniem baterii albo dost臋pem do lepszych mem贸w i premium porno. Najpierw rzeczy z sensem, a potem bzdury. 呕eby mnie motywowa膰.

G:聽Nie b臋dzie smartfon贸w, b臋dziemy mie膰 czipy w g艂owie odpowiedzialne za dost臋p do informacji, internetu i telefonu. Troch臋 przera偶aj膮ce, ale mo偶na si臋 przyzwyczai膰 (haha), obecna popkultura ju偶 nas na to przygotowuje.

K: W tek艣cie s膮 s艂owa o ch臋ci rozwoju. Wspominacie te偶 o pandemii. Jak b臋dzie wygl膮da艂 艣wiat post pandemiczny. Czy b臋dziemy odreagowywa膰 stracony czas i mo偶liwo艣ci, czy raczej pozostan膮 nam przyzwyczajenia z 偶ycia w ograniczeniach?A mo偶e nic si臋 nie zmieni i wr贸cimy bez refleksji do poprzedniego 偶ycia?

TTM: Bez refleksji to nie w膮tpi臋 鈥 ludzie, gdy chc膮 przetrwa膰 kryzys chyba 艣rednio maj膮 czas na refleksje. Ale kilka wa偶nych spo艂ecznie spraw do艂o偶y艂o si臋 do pandemii i konsumpcyjny styl 偶ycia w stylu 鈥瀏uczi belt plus popularno艣膰鈥 nieco spad艂 na drugi plan za poczuciem bezpiecze艅stwa. To mo偶e da膰 ciekawy ferment.

G:聽Widzieli艣cie karnawa艂 w Rio? To tak b臋dzie wygl膮da艂 ca艂y 艣wiat przez ca艂y pierwszy rok po ko艅cu pandemii (hahah). Przynajmniej tak chc臋 my艣le膰鈥

K: Czy pisz膮c o nowym roku, mieli艣cie nadzieje, 偶e b臋dzie on znacznie lepszy ni偶 poprzedni?

TTM:聽Po zmianie na stanowisku prezydenta USA dla mnie ju偶 jest lepszy. Media nie musz膮 codziennie reagowa膰 na zaczepki szale艅ca, to ju偶 co艣.

G:聽Zawsze wierz臋 w to, 偶e kolejny dzie艅 b臋dzie lepszy od poprzedniego, mo偶e to przesadny optymizm, a mo偶e ta energia r贸wnie偶 zainspiruje innych do czego艣 dobrego.

K: Najgorsze b艂臋dy j臋zykowe opr贸cz om na ko艅cu s艂贸w, kt贸re obecnie zyskuj膮 na popularno艣ci i jak z tym walczy膰?

TTM:聽Prostowa膰 znajomych! Dop贸ki mi kto艣 nie zwr贸ci艂 uwagi te偶 m贸wi艂em jakie艣 krzywe s艂owa. Nowy rok to akcentowanie na pierwsz膮 sylab臋. Polski Youtube tym stoi ju偶 jaki艣 czas, uszy krwawiom. Krwawi膮!

G:聽Ten temat zostawiam Piotrowi, to on wyda艂 swoj膮 ksi膮偶k臋 (hahaha) 馃榾.

K: Utw贸r 鈥濶owy rok, nowy ja鈥 opowiada o tym, co czu艂 ka偶dy z nas b臋d膮c w zamkni臋ciu. Macie jakie艣 sposoby, 偶eby motywowa膰 si臋 w tym trudnym czasie?

TTM:聽Nic poza terapi膮 nie przychodzi mi do g艂owy, ale jak cztery spotkania zdadz膮 si臋 bez sensu, to polecam nie zniech臋ca膰 si臋 do patentu jako takiego, tylko zmieni膰 speca na przeciwko. I czyta膰 o nich: jakie poko艅czyli uczelnie, gdzie praktykowali. Mi nawet taka pandemiczna rozmowa przez Skype鈥檃 daje pewne poczucie kontroli problem贸w.

G:聽D艂ugie spacery po lesie, obcowanie z przyrod膮, zmiana miejsca zamieszkania, plus ostatnio kupi艂em sobie gitar臋 i nadrabiam tez zaleg艂o艣ci w ksi膮偶kach i filmach.

K: Pierwszy technologiczny gad偶et w 偶yciu ka偶dego z Was.

TTM:聽Walkman! Walkman na mie艣cie, nowoczesny gramofon Technics w domu 鈥 te gad偶ety zdefiniowa艂y moje podej艣cie do muzyki.

G:聽NOKIA 3310 i godziny lekcji w podstaw贸wce przegrane w snejka, a potem MP4 i teledyski, kt贸re zgrywa艂y mi si臋 do g贸ry nogami (hahaha), niesamowite jak teraz na to spojrze膰 z dystansu, kiedy telefon i teledyski mamy w jednym urz膮dzeniu za klikni臋ciem internet. WOW!

Wywiad z re偶yserem teledysku, Igorem Ignacym Le艣niewskim

Krzysztof Graba艅 鈥淜ris鈥:聽Czy podchodz膮c do kr臋cenia klipu smartfonem uk艂ada艂e艣 sceny inaczej ni偶 pracuj膮c z kamer膮?

Igor Ignacy Le艣niewski:聽Wr臋cz przeciwnie. Stara艂em si臋 potraktowa膰 telefon tak samo jak kamer臋. Ca艂e wyzwanie polega艂o na zast膮pieniu klasycznych rozwi膮za艅 sprz臋towych na te bardziej nietypowe. Przyznam szczerze, 偶e sam si臋 zaskoczy艂em efektem jaki da艂 mi smartfon.

K: U偶ywa艂e艣 kilku smartfon贸w jednocze艣nie. Dlaczego?

IIL:聽Super, 偶e o to pytasz. Intrygowa艂o mnie wykorzystanie trzech innych kamer kr臋c膮cych ten sam obiekt. Przyznam szczerze, 偶e nigdy nie korzysta艂em z tego typu rozwi膮za艅. Co jak co, ale za艂atwienie trzech smartfon贸w na plan jest o wiele 艂atwiejsze ni偶 wynaj臋cie trzech kamer na przyk艂ad od ARRI. Skorzysta艂em z tych mo偶liwo艣ci by troch臋 poeksperymentowa膰. W ka偶dym nowym projekcie staram si臋 dorzuci膰 co艣, czego jeszcze wcze艣niej nie robi艂em. M贸j klaser do艣wiadcze艅 dosta艂 nowy element do kolekcji.

K: Co my艣lisz o stabilizacji obrazu w smartfonach, kt贸rych u偶ywa艂e艣?

IIL:聽My艣l臋, 偶e gdyby nie ta opcja mieliby艣my o wiele ci臋偶ej na planie. Ta funkcja naprawd臋 dobrze wykona艂a swoj膮 robot臋.

K: Czy post produkcja w znaczny spos贸b zmienia艂a obraz w klipie? Nie chodzi o efekty tylko o koloryzacj臋.

IIL:聽Tu trafi艂e艣 w m贸j czu艂y punkt. My艣l臋, 偶e 艣mia艂o mo偶na opowiedzie膰 o tej sytuacji jak o ciekawostce od zaplecza. Prowadzili艣my d艂u偶sz膮 dyskusj臋 na temat kolor korekcji obrazu. Wychodz臋 z za艂o偶enia, 偶e skoro ka偶dy z nas, korzystaj膮c z telefonu mo偶e sobie p贸藕niej ten obraz zmodyfikowa膰 za pomoc膮 pot臋偶nej bazy filtr贸w, kt贸re oferuj膮 nam programy, to my r贸wnie偶 mo偶emy sobie pozwoli膰 na to by obraz pokolorowa膰 tak jak czujemy. Niestety stanowczy, a zarazem uczciwy wobec swoich klient贸w producent, jasno zabroni艂 nam tego typu zabieg贸w. Obraz jest tak zwan膮 鈥瀞ur贸wk膮鈥. Nie ma tu 偶adnej kolor korekcji. Jedynie dorzucone s膮 glitche, kt贸re akurat pasowa艂y do estetyki technologii i cyfryzacji. Dla mnie jako filmowca jest to lekki niedosyt, ale wiem, 偶e tak musi by膰. Klient post膮pi艂 bardzo fair w wobec ludzi i to si臋 chwali.

K: Ile klatek na sekund臋 kr臋cili艣cie?

IIL:聽Klasycznie 25.

K: Jaki jest Tw贸j ulubiony program do monta偶u video? Czy u偶ywasz Davinci Resolve?

IIL:聽Sam nie montuje. Moimi zadaniami jest tworzenie koncepcji, re偶yseria, czyli kierowanie projektem tak, by doprowadzi膰 je z dobran膮 ekip膮 do samego ko艅ca. Za monta偶 odpowiadaj膮 ch艂opaki z domu produkcyjnego Paradox. Z tego co wiem, wszyscy jednog艂o艣nie zachwalaj膮 Davinci Resolve, kt贸re od jakiego艣 czasu pod wieloma wzgl臋dami bije na 艂eb Adobe Premiere.

K: Jakie rady, patenty na klip stworzony smarftonem masz dla os贸b, kt贸re chcia艂yby tego spr贸bowa膰?

IIL:聽Szukajcie w telefonach nowych zastosowa艅, kt贸rych nie otrzymasz za pomoc膮 kamery. Potraktujcie to jak nowy, nieokie艂znany 艣rodek do opowiadania obrazem. Eksperymentujcie, bawcie si臋, bez wzgl臋du na bud偶et i mo偶liwo艣ci. No i uwa偶ajcie na nocne zdj臋cia (obiektywy gorzej radz膮 sobie przy ma艂ej ilo艣ci 艣wiat艂a). Just do it.

K: Jaki gatunek filmowy lubisz najbardziej?

IIL:聽Moim ulubionym gatunkiem filmowym jest film, ulubionym daniem jedzenie, a muzyk膮 muzyka. Nie wymieni臋 niczego konkretnego, bo to by by艂o nie fair wobec innych gatunk贸w. Kocham wszystkie gatunkiu, kategorie, rodzaje. My艣l臋, 偶e najistotniejsze jest nie to, jak co艣 jest kategoryzowane, a kto jest tw贸rc膮. A tw贸rcy filmowi, do kt贸rych jest mi najbli偶ej i otwarcie mog臋 powiedzie膰, 偶e kocham klatk臋 ich film贸w, to na pewno Gaspar Noe, Alejandro Jodorovsky, Paul Thomas Anderson, Quentin Tarantino, Wes Anderson czy Stanis艂aw Bareja.

K: Jak膮 fabu艂臋 chcia艂by艣 zrobi膰 i z kim w rolach g艂贸wnych?

IIL:聽My艣l臋, 偶e temat jest zbyt d艂ugi na te kilka zda艅, kt贸re powinna zawiera膰 odpowied藕.

K: Z kim chcia艂by艣 wsp贸艂pracowa膰 ze 艣wiata filmowego w Polsce i za granic膮?

IIL:聽Rozumiem, 偶e to taki coming out odno艣nie moich s艂abo艣ci do kilku artyst贸w? No dobra, mo偶e komu艣 z nich spodobaj膮 si臋 te zaloty. Z tych jeszcze nie do ko艅ca docenionych aktor贸w to na pewno Jacek Beler jest dla mnie niesamowicie ciekawy. Zawsze z wi臋ksz膮 uwag膮 przygl膮dam si臋 jego kreacjom. Z Polskich re偶yser贸w/operator贸w na pewno Andrzej Dragan jest kim艣 z innej planety. Podoba mi si臋 to jakie 艣wiaty kreuje. Benoit Debie to chyba obecnie moje najwi臋ksze marzenie je艣li chodzi o wsp贸艂prace z zagranicznym operatorem.

K: Igor, co jeszcze zapad艂o Ci w pami臋膰 podczas kr臋cenia? Jakie艣 艣mieszne sytuacje?

IIL:聽Hmm鈥 dach, na kt贸rym kr臋cimy ostatni膮 scen臋 jest chyba jedynym dachem w Warszawie na kt贸rym jeszcze nic nie nakr臋cono. 艢miali艣my si臋, 偶e ju偶 niebawem b臋dziemy widzie膰 go w co drugim teledysku. Niestety jest to ogromny problem Warszawy. Kr臋ci si臋 tu tyle materia艂贸w, 偶e dla filmowca wszystko wydaje si臋 by膰 nudne. Przestrze艅, w kt贸rej kr臋cili艣my by艂a bardzo dziewicza dla bran偶y filmowej, poniewa偶 jej w艂a艣ciciel nigdy nie pomy艣la艂by, 偶e mo偶e wynajmowa膰 t膮 przestrze艅 po godzinach (zw艂aszcza w trakcie obecnej pandemii). Po udanym planie widzia艂em, 偶e wzi臋li si臋 za promocje tego miejsca na grupach filmowych, tak偶e tak jak przypuszczali艣my, pewnie niebawem pojawi si臋 wi臋cej produkcji z tej przestrzeni. I dobrze, niech si臋 dzieje, niech si臋 kr臋ci!

TECHNOLOGY FOR MANKIND, KINDNESS FOR THE WORLD

To motto markiOPPO, kt贸ra dzia艂a w Polsce od 2019 roku.聽Zajmuje si臋 produkcj膮 inteligentnych urz膮dze艅, kt贸re wyr贸偶niaj膮 si臋 zastosowaniem innowacyjnej technologii i unikalnego wzornictwa, dzi臋ki czemu usatysfakcjonuje zar贸wno fana nowinek jak i mi艂o艣nika designu.聽Czasy stereotypu 鈥渃hi艅skiej tandety鈥 ju偶 dawno min臋艂y i najwy偶sza pora po偶egna膰 si臋 z nim raz na zawsze.聽OPPO = wysoka jako艣膰, o czym 艣wiadczy sze艣膰 instytut贸w badawczych, cztery centra B&R (czyli badawczo-rozwojowe) i mi臋dzynarodowe centrum wzornictwa znajduj膮ce si臋 w Londynie. Je艣li kto艣 ma nadal w膮tpliwo艣ci co do produkt贸w oferowanych przez t臋 mark臋, to informacja o zdobyciu nagrody聽鈥淢arka roku鈥 w plebiscycie Tech聽Awards聽2020聽powinna je rozwia膰.聽

 

Tekst: Aleksandra Oleksiuk

Komentarze

Zapisz si臋 do Newslettera