Rewolucja w Reklamie: Pierwsza Reklama Apple „1984”

pierwsza reklama apple macintosh 1984 hiro.pl

Dokładnie 40 lat temu, w 22 stycznia roku 1984 Apple Inc. zapisała się na kartach historii reklamy jako pionier kreatywności i nowatorskich podejść. Ich pierwsza telewizyjna reklama „1984” nie tylko zwróciła uwagę konsumentów, ale także zmieniła sposób myślenia o reklamie.

Zapowiadała premierę Macintosha, która miała się odbyć 24 stycznia 1984. Reklama „1984” firmy Apple, która zaprezentowała komputer osobisty Apple Macintosh, po raz pierwszy została wyemitowana 22 stycznia 1984 roku, podczas trzeciej kwarty Super Bowl XVIII

Motyw: Światło innowacji – Wyjście z mroku

W styczniu 1984 roku, podczas przerwy Super Bowl XVIII, świat był świadkiem wyjątkowej chwili w historii reklamy. 24 stycznia został światu zaprezentowany pierwszy komputer Macintosh od firmy Apple i okazał się sprzedażową klapą… Jednak Steve Jobs się tym nie zraził i kontynuował pracę nad wielkim sukcesem Apple.

Macintosh Steve'a Jobsa SE Steva Jobsa

Scenariusz reklamy: Macintosh 1984

Reklama „1984” rozpoczyna się w mrocznej przestrzeni, gdzie tłum ludzi szarych ludzi o bezbarwnych twarzach siedzi wpatrzony w ekran kinowy, z którego wylewa się na nich bezduszna propaganda rodem z powieści „1984” Georgea Orwella. W innym ujęciu kobieta biegnie z młotem przez mroczne korytarze ścigana przez wojsko lub policję. Wszystko w dystopijnym klimacie. Nagle nieustraszona kobieta wbiega na środek sali projekcyjnej pomiędzy zgromadzonych tam ludzi i rzuca młotkiem w potężny ekran. Następuje eksplozja – symboliczny akt buntu przeciwko monotonii i ogłuszającej jednomyślności.

Przekaz: Wyrywanie się z pętli

Reklama miała jasny przekaz: Macintosh, to narzędzie wyzwolenia, smuga światła w mroku rutyny. Przesłanie było odważne i rewolucyjne, podkreślając, że nowy komputer będzie odskocznią od szarości związanej z rozwiązaniami stosowanymi w branży komputerowej tamtych czasów.

Efekt: Reklama, która przełamała standardy

Reklama „1984” stała się natychmiastowym hitem i obiektem szerokich dyskusji. Wywołała kontrowersje, ale jednocześnie zdobyła uznanie krytyków. Symbolika buntowniczego aktu była jak preludium do tego, co Apple chciało osiągnąć z Macintoshem: wyzwolenie jednostki spod kontroli ogromnych, sztywnych systemów.

Ta reklama nie tylko wprowadziła Macintosha na rynek, ale także wyznaczyła ton dla przyszłych kampanii Apple. Dzisiaj uznawana jest za jedną z najważniejszych reklam w historii, dowód na to, że kreatywność i odwaga mogą naprawdę zmienić świat.

Dzisiaj, 22 stycznia 2024 roku, obchodzimy 40. rocznicę tej przełomowej reklamy:

Ciekawostki o powstaniu reklamy Macintosh

Zlecenie na reżyserowanie reklamy otrzymał od nowojorskiej agencji reklamowej Chiat/Day sam Ridley Scott. Reżyser nie wiedział wtedy o istnieniu firmy Apple i domyślał się, że chodzi o założoną przez The Beatles wytwórnię muzyczną Apple Records. Wtedy też pierwszy raz usłyszał nazwisko twórcy Apple – Steve Jobs.

Koncepcja reklamy szybko mu się jednak spodobała. Przede wszystkim dlatego, że w scenariuszu, który otrzymał, nie było typowego w reklamie wyjaśniania, czym dokładnie jest reklamowany produkt i zachwalania jego zalet. Ta reklama miała być formą sztuki. Scott był wtedy zaskoczony, ale uważa, że to bardzo skuteczne podejście.

Jej nakręcenie kosztowało 1,5 miliona dolarów, co było zawrotną sumą na ówczesne standardy branży reklamowej.

Zobacz też: Macintosh Steve’a Jobsa na aukcji

Macintosh Steve’a Jobsa na aukcji

 

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News