Moda w filmie – 9 najbardziej stylowych produkcji 2020

moda w filmie

Wiele premier kinowych hitów musiało zostać przesuniętych na późniejszy termin. Na całym świecie zamknięto kina oraz studia nagraniowe. Branża filmowa pogrążyła się w bezprecedensowym stanie zawieszenia, w którym podważono przyszłość samego kina. Jednak moda w filmie wciąż zachwyca…

Trudne warunki w jakich znalazła się branża filmowa paradoksalnie stworzyły korzystną sytuację dla wielu mniejszych, niezależnych produkcji. Prawdopodobnie gdyby nie pandemia filmy te zostałoby przeoczone, okazało się jednak, że stały się jednymi z najczęściej oglądanych produkcji, a teraz także najczęściej nagradzanymi. Na tej eklektycznej liście filmów elementy kostiumowe okazały się zaskakujące i nieoczekiwane. Czy to trencze i krawiectwo Londynu z późnych lat 70. w Lovers Rock, Steve’a McQueens’a, wystawne kostiumy z kapryśnej adaptacji Emma, Jane Austen, czy też może spektakl highfashion Black is King, muzyczny film Beyonce celebrujący bogactwo wizualnej kultury w afrykańskiej diasporze. Nikt nie wie, w którą stronę zmierza świat kinematografii, jedno jest pewne – przyszłość mody jest w dobrych rękach.

Przed Wami selekcja najbardziej inspirujących modowych momentów na ekranie.

Lovers Sick

Portret dwójki młodych ludzi na tle zieleni i autobusu brytyjskiego moda w filmie

Film został wydany w ramach antologii serii Small Ale na BBC One w listopadzie. To właśnie w drugiej części, Lovers Sick, możemy dostrzec wiele inspiracji modowych. Akcja dzieje się w 1977 roku, a ubrania odzwierciedlają ducha powojennej karaibskiej społeczności w Londynie. Mężczyźni nosili eleganckie wzorzyste koszule i rozkloszowane spodnie, natomiast kobiety uwielbiały kolorowe imprezowe sukienki. Wszystko to za sprawą kostiumów Jacqueline Durrant.

Mank

Kobieta z dawnych czasowo w aucie moda w filmie

Biorąc pod uwagę wymagające podejście David’a Fincher’a do wizualnych światów w jego filmach, nic dziwnego, że kostiumy z produkcji Mank są tak piękne. Oprócz strojów w stylu retro, które nosił Gary Oldman jako Mankiewicz, najbardziej wyróżniały się kreacje Amandy Seyfried, Lily Collins i Tuppence Middleton. Delikatne bluzki z kokardami, błyszczące dopasowane suknie, to tylko kilka przykładów. Kostiumową wisienką na torcie jest scena przyjęcia wydanynego przez magnata Williama Randolpha Hearsta w jego hollywoodzkiej rezydencji, na której Seyfriend pojawiła się jako mażoretka w marabutowej kurtce i pierzastym kapeluszu. 

Mulan

Kobieta walczącą na wojnie w czerwonym kimonie moda w filmie

Na tę adaptację Disneya czekało wielu. Nie szczędzono pieniędzy na tę produkcję, wydano bowiem 200 milionów dolarów, aby opowiedzieć historię legendarnej chińskiej wojowniczki Hua Mulan, która by walczyć na wojnie, ukryła swoją płeć. Nie zależnie czy spojrzymy na wyszukaną zbroję, czy strój bojowy noszony przez Liu Yifei, kostiumy w tym filmie są przepiękne i bogate. Średniowieczne szaty i sukienki inspirowane dynastią Tang były olśniewające.

Ma Rainey’s Black Bottom

Kobiety tańczące na scenie jedna szczególnie wyróżnia cie za sprawa niebieskiej sukienki moda w filmie

Już od pierwszej sceny filmu, gdzie Viola Davis śpiewa bluesa dla zachwyconego tłumu w Chicago w latach 20. ubrana w elegancką suknię z koralików, widać, że moda w tej produkcji zachwyca. Pieczę nad wszystkimi kostiumami trzymała 89-letnia legenda hollywoodzkiej kostiumografii, Ann Roth. Wybory, takie jak chociażby kruszone aksamity czy brokatowe jedwabie, są strzałem w dziesiątkę. Warto także wspomnieć wspaniałym krawiectwie męskiej garderoby. Chadwick Boseman wyglądał zjawiskowo w grafitowym trzyczęściowym garniturze w prążki. Ma Rainey’s Black Bottom to głębokie zanurzenie się w nieznane obszary historii Czarnej Mody.

Emma

Dwie kobiety ubrane w czepki na tle zielonej laki moda w filmie

Reżyserka Autumn de Wilde głównie jest kojarzona z teledyskami, chociaż miłośnicy mody mogą łączyć jej nazwisko z Rodarte. Jest bowiem autorką kampanii reklamowych marki. Tegoroczna adaptacji Emmy miała być uosobieniem stylu z epoki regencji, pełnej falbanek i koronek. Okazało się, że kostiumograf Alexandra Byrne poszła o krok dalej, tworząc stylizacje pełne pastelowych kolorów, przywodzące na myśl świeżość i nowoczesność. Pomogło również to, że w rolę głównej bohaterki wcieliła się Anya Taylor-Joy, która wydawać by się mogło, rozkoszowała się każdą chwilą spaceru po swoim ogrodzie oraz przejażdżką powozem w kalejdoskopie swoich pięknych kolorowych płaszczy i sukien, co nadało wspaniały klimat zekranizowanej powieści Jane Austen.

Black is King

Kobieta stojąca w cielistym body w opuszczonym budynku moda w filmie

Wydany w czerwcu, jako album wizualny i dodatek do albumu ze ścieżką dźwiękową do remake’u Króla Lwa, Black is The King to ekscytująca fantazja modowa, której tak bardzo potrzebowaliśmy w tym roku. Beyonce pracowała nad filmem ze swoją długoletnią stylistką Zeriną Akers. Film przedstawia wszystko, od crème de la crème europejskiej wysokiej mody, Balmain, Valentino czy Versace, po projektantów jak Marie Serre czy Molly Godard. Jednak w centrum ambitnej wizji Beyonce była celebracja zarówno afrykańskich projektantów mody, jak i tych z całej diaspory: od pasiastego body autorstwa Losy Maleombho z Wybrzeża Kości Słoniowej, po czarno-białą suknię w pepitkę senegalskiej marki Tongoro. Beyonce z Ankers mocno skupiły się na często niewykorzystanym talencie kontynentu.

Birds of Prey

Ekstrawagancko ubrane dziewczyny ida czemuś na przeciw moda w filmie

Chyba żadna kinowa stylizacja nie wzbudziła tylu pozytywnych emocji, co strój wcielającej się w postać Harley Queen, Margot Robbie. Dziewczęta ją pokochały. Kolorowe włosy, podarta koszulka, kabaretki i kij baseballowy przewieszony przez ramię. Tegoroczna wersja Harley Queen w Birds of Prey pokazała trochę więcej różnorodności. Projektantka kostiumów, Erin Benech, czerpała inspiracje z wszystkiego, co otacza ją dookoła. Komiksy, książki oraz japoński street style to tylko kilka przykładów. Stylizacje Harley i jej bandy są jaskrawe i szalone, tak samo, jak zamęt, który sieją.

The Witches

grupa ekstrawagancko ubranych kobiet w bogato urządzonym budynku moda w filmie

Fani  liczyli na to, że nowa wersja filmu The Witches w reżyserii Roberta Zemeckisa będzie równie dobra i mroczna, jak ta pierwsza. Kostiumy napewno nie zawiodły. Przesadne proporcje, przesycone kolory oraz ukłon w stronę ikon stylu, Jackie Kennedy i Marilyn Monroe to klucz do sukcesu według kostiumografii Joanny Johnston. To cudowna przejażdżka po historii mody. Specjalne ukłony należą się operowemu płaszczowi noszonemu przez Anne Hathaway, który zsuwa się, by odsłonić mroczną fioletową sukienkę z wężowymi detalami. Piękne przejście od słodkości do złowieszczości.

Ammonite

Dwie kobiety na plaży moda w filmie

Podczas gdy czepki i krynoliny zawsze wywołują szybsze bicie serca, wzruszający lesbijski romans Ammonite postawił na o wiele więcej. Kate Winslet wcieliła się w dziewiętnastowieczną paleontolog, Mary Anning, która razem ze swoją asystentką, w którą wcieliła się Saoirse Ronan, przemierzają ponure plaże południowej Anglii w poszukiwaniu skamieniałości. Nieoczekiwania między kobietami nawiązuje się romans. Garderoba obu Pań może wydawać się na początku surowa, jednakże odzwierciedla równowagę między konwencjonalnym kobiecym ubiorem a praktycznością, której Anning potrzebuje przy swoim zawodzie. 

Tekst: Kasia Tilda Frąckowiak

Komentarze

Zapisz się do Newslettera