„Check it before it’s removed”, czyli „Sprawdź to, zanim zostanie usunięte” to kampania dotycząca profilaktyki raka piersi. Hasłem twórcy z Pink Ribbon nawiązują do restrykcyjnej polityki Facebooka i Instagrama, które cenzurują nagie kobiece piersi i usuwają podobne zdjęcia, gdy te zostaną wrzucone na któryś z portali.
„Check it before it’s removed” – cel kampanii
Celem kampanii było umieszczanie w mediach społecznościowych fotografii, przedstawiających kobiety z odsłoniętą piersią. Zdjęcia nie miały razić wulgarnością i pokazywać kobiecych biustów w kontekście seksualnym. Wręcz przeciwnie – chodziło o to, by zwrócić uwagę na pruderyjną atmosferę, która buduje szkodliwe mity i sprawia, że codzienna profilaktyka, to może już nie tabu, ale wciąż spychana do podświadomości sprawa.
„Check it before it’s removed” w Internecie
Pink Ribbon Germany stworzyło także krótki filmik, jak przeprowadzać kontrolne badanie piersi w domu.
Potrzebujesz MacBooka? Razem z ekspertami Lantre wybraliśmy maszynę dla ciebie 💻🍏👍
Drugie dno hasła można odczytywać jako przestrogę, by zadbać o swoje piersi zanim będzie za późno, a choroba będzie już w takim stadium, że jedynym rozwiązaniem pozostanie amputacja. Każdy sposób jest dobry, by zachęcić do badań, ale ten wydaje się dodatkowo niezwykle skutecznym pstryczkiem w nos wymierzonym w politykę dwóch gigantów social media. Dość powiedzieć, że zdjęcia z kampanii, ze względu na odzew, nie znikają ze stron.
Tekst: Aleksandra Tusińska