Scenariusze w metkach

Na dobry seans filmowy składa się mnóstwo elementów. Czasami na poziom zadowolenie z filmu i ewentualną krytykę z naszej strony wpływa nawet towarzystwo, czy niewygodne miejsce w sali kinowej. Nie jest więc zaskoczeniem, że nie sama fabułą widz żyje. Oprócz wymienionych skrajnych przypadków na odbiór filmu wpływają też kwestie dotyczące bezpośrednio filmu, czy serialu telewizyjnego – scenariusz, aktorzy, muzyka, a także… kostiumy.

#1 ,,Śniadanie u Tiffany’ego” 1961, reż. Blake Edwards

Scenariusz został napisany na podstawie książki Trumana Capote. Legendarną główną rolę panny Holly Golightly gra Audrey Hepburn, której partneruje George Peppard jako Paul „Fred” Varjak. Holly jest młodą dziewczyną mieszkającą na Manhattanie. Pochodzi z małej miejscowości i mimo braku pracy jest stałą bywalczynią najdroższych kawiarni. Dzieje się tak głównie za sprawą dobrze usytuowanych mężczyzn, którzy obsypują bohaterkę prezentami, wręczają jej zielone banknoty i zapewniają rozrywkę zabierając do najlepszych restauracji. Współcześnie nazwalibyśmy to zjawisko prostytucją, lecz autor opowiadania nazwał Holly „amerykańską gejszą”, co brzmi rzeczywiście subtelniej i tego się trzymajmy. Film należy do klasyków światowego kina, a kreacje Hepburn przeszły do historii głównie dzięki małej czarnej i gracji samej noszącej.

#2 Seks w wielkim mieście

Produkowany w latach 1998-2004 serial telewizyjny został stworzony na podstawie książki Candace Bushnell. To opowieść o losach czterech przyjaciółek – Mirandy, Carrie, Samanthy i Charlotte, których serialowe życie skupia się głównie na problemach w relacjach z płcią przeciwną. Narratorką jest Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), pisząca felietony o relacjach damsko-męskich fanatyczka mody. Narracja opiera się głównie na stałej, cotygodniowej kolumnie „Seks w wielkim mieście”, której Carrie jest autorką. W serialu pojawią się najlepsze i najdroższe marki, m.in. Chanel, Christian Dior, Balenciaga, Dolce & Gabbana, Givenchy, Alexander McQueen, Vivienne Westwood (zaprojektowała nawet serialową suknię ślubną dla Carrie) i wiele innych. Bradshaw jest jednak przede wszystkim fanką butów, a wszczególności tych od wielkiej trójcy – Manolo Blahnika, Christiana Louboutina i Jimmy’ego Choo.

#3 Plotkara

Serial z 2007 roku oparty na powieści Cecily von Ziegesar. Twórcami serialu byli Josh Schwartz i Stephanie Savage. To opowieść o rozpieszczonych nowojorskich uczniach prywatnej szkoły na Upper East Side. Narratorem jest tytułowa Plotkara (Kristen Bell), której tożsamość zostaje ujawniona w ostatnim sezonie. Akcja obraca się wokół ciekawego, przepełnionego skandalami, romansami i dolarami życia nastolatów; Sereny van der Woodsen (Blake Lively), Blair Waldorf (Leighton Meester), Nate’a Archibalda (Chace Crawford), Chucka Bass’a (Ed Westwick). Tworzą oni swego rodzaju hermetyczną elitę, która z dystansem podchodzi do mniej zamożnego towarzystwa. Odsunięte od elitarnego życia nastolatki zachodzą w głowę, jak zaistnieć wśród towarzyskiej śmietanki szkoły. Kostiumy, które wyrażają status społeczny oczywiście odgrywają istotną rolę. Bohaterowie ubrani w ciuchy z najnowszych kolekcji znanych projektantów knują, zdradzają i rozkochują w sobie młodych widzów na całym świecie. Drogo, modnie i na Manhattanie.

#4 ,,Grease” 1978, reż.Randal Kleiser

Musical w lekki i dynamiczny sposób opowiada o wakacyjnej miłości Sandy (Olivia Newton-John), która przeprowadza się z Australii do Stanów Zjednoczonych i Danny’ego (John Travolta), czarującego, choć nie idealnego chłopaka. Musical zabiera w podróż do lat 50., opowiada o narodzinach rock’n’rolla i nawiązuję do kulturowych przemian. W tle słyszymy m.in. ,,You are the one that I want”, „We go together”czy „Summer nights”,które są przebojami już od kilkudziesięciu lat. ,,Grease” inspirowany był amerykańską subkulturą greaserów z lat 50. Charakterystyczny tłusty zaczes włosów do tyłu na brylantynę, t-shirty obowiązkowo białe lub czarne, jeansowa kamizelka, skórzana kurtka motocyklowa i uwaga… spodnie Levi’s to moda, którą wypracowali członkowie subkultury.

#5 ,,Diabeł ubiera się u Prady” reż. David Frankel

Film na podstawie bestsellerowej powieści Lauren Weisberger. Historia trochę zagubionej początkującej dziennikarki, która zupełnie przypadkiem trafia do ogromnego modowego magazynu ,,Runway”. Andrea (Anne Hathaway) zaczyna pracę jako asystenka redaktor naczelnej – Mirandy Priestly (Meryl Streep). Bohaterce trudno odnaleźć się w nowym środowisku m.in. z powodu… ubrań właśnie. Wśród dopracowanych, wystylizowanych koleżanek z pracy Andrea wygląda jak „szara myszka”, cierpiąca na brak gustu i skrajną biędę. Oczywiście, przechodzi metamorfozę i zaczyna brylować w towarzystwie oklejona metkami znanych projektantów odnosi sukces i spełnia marzenia. Klasyk.

tekst | Judyta Licznerska

Komentarze
Scenariusze w metkach
Oceń artykuł