Już 29 sierpnia w polskich kinach odbędzie się premiera koprodukcji mniejszościowej Polski, Niemiec oraz Francji, czyli filmu „WŚCIEKŁOŚĆ” („No Beast. So Fierce”) w reżyserii Burhana Qurbaniego, współczesnej adaptacji „Ryszarda III” Williama Szekspira.
WŁADZA MA SWOJĄ CENĘ – o filmie „WŚCIEKŁOŚĆ”
„Wściekłość” to historia o zdradzie i ambicjach, gdzie każdy ruch ma swoją cenę. Młoda kobieta z wpływowej rodziny staje do walki o władzę w wojnie gangów na przedmieściach Berlina. Rashida, najmłodsza córka wpływowego klanu, po kolejnej wojnie gangów, postanawia przejąć kontrolę nad berlińskim półświatkiem. Walcząc o dominację w męskim świecie, z determinacją pokonuje tych, którzy odważą się jej przeciwstawić. To historia o zdradzie i ambicjach, gdzie każdy ruch ma swoją cenę.






PRODUKCJA: Niemcy, Francja, Polska
REŻYSERIA: BURHAN QURBANI
SCENARIUSZ: BURHAN QURBANI oraz ENIS MACI
PRODUCENCI: JOCHEN LAUBE, FABIAN MAUBACH, SOPHIE COCCO, LEIF ALEXIS, BEATA RZEŹNICZEK, KLAUDIA ŚMIEJA-ROSTWOROWSKA
KOPRODUCENCI: ADAM GUDELL, EVA DOTTELONDE, NOËMIE DEVIDE
PRODUKCJA: SOMMERHAUS FILMPRODUCTION GMBH (NIEMCY), GETAWAY FILMS (FRANCJA), MADANTS
KOPRODUCJA: GRUPA MODERATOR (POLSKA)
FILM WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ: POLSKI INSTYTUT SZTUKI FILMOWEJ
CZAS TRWANIA: 142 MINUTY
OBSADA: Rashida – Kenda Hmeidan, Elisabet York – Verena Altenberger, Mishal – Hiam Abbass, Ghanima Lancaster – Mona Zarreh Hoshyari Khah, Imad York – Mehdi Nebbou- Meriam Abbas, Khalifa – Banafshe Hourmazdi, Ghazi York – Camill Jammal, Franz Müller – Enno Trebs, Reinhold Müller – Theo Trebs, Nael York – Phileas Heyblom, Samir York – Aaron Kissiov, Umar Lancaster – Hassan Akkouch.
Zobacz zwiastun:
Burhan Qurbani o „WŚCIEKŁOŚCI”
„Ryszard III” to jedna z najbardziej przebiegłych i fascynujących postaci w uniwersum Szekspira. To mistrz manipulacji, genialny aktor i odważny generał. Jest samotny, autodestrukcyjny i głęboko zraniony przez świat, który nie dał mu nic poza bólem. Szekspir opowiada o czasach, w których wojna, morderstwo i śmierć były częścią codziennego życia. Jego bohaterowie poruszają się w zdominowanym przez mężczyzn świecie wojowników. W tym świecie Ryszard, uparty i brzydki, jest outsiderem. Ale jednocześnie ma świetne wyczucie ludzkiej duszy. Jest utalentowanym aktorem i uwodzicielem. Zna głębię ludzi – tam jest u siebie. Nie ma moralności – dlatego jest wolny. Wolność to także hasło i jednocześnie pierwsza myśl większej idei.
Co mam na myśli – twórczość Krzysztofa Kieślowskiego fascynuje mnie od czasów szkoły filmowej. Moja praca dyplomowa i pierwszy film fabularny, „SHAHADA”, jest hołdem dla DEKALOGU Kieślowskiego. Wtedy zrównałem 10 przy-kazań z Biblii z 5 filarami islamu. Film miał swoją premierę w 2010 roku na festiwalu w Berlinale. Projekt jest dla mnie pierwszą częścią trylogii, inspirowanej Trylogią Trzech Kolorów Kieślowskiego z niemiecką dewizą Einigkeit und Recht Und Freiheit – Jedność, Prawo i Wolność. Trzy filmy, które dotyczą status quo Niemiec i Europy…Podobnie jak w moim ostatnim filmie „BERLIN ALEXANDER PLATZ”, gdzie wykorzystałem oryginalne teksty z powieści Alfreda Döblinaz lat 30-tych, w tym nowym filmie wykorzystam dynamiczny, emocjonalny i dowcipny język Szekspira, ale we współczesnym i aktualnym kontekście.
Jeśli chodzi o fabułę, trzymamy się oryginału Szekspira, wykorzystując unikalną zdolność Barda do angażowania widzów poprzez mądre, poetyckie i emocjonalne dialogi, aby opowiedzieć naszą porywającą historię o powstaniu i upadku królowej gangsterów. Nasz przekład i scenariusz do Króla Ryszarda III powstał we współpracy z Enis Maci, jednym z najbardziej ekscytujących głosów na nowej niemieckiej scenie literackiej. Łącząc współczesny języki slang uliczny z perspektywą feministyczną i migracyjną, badamy, co tekst Szekspira ma nam do zaoferowania dzisiaj.
O twórcach filmu „WŚCIEKŁOŚĆ”
Burhan Qurbani – reżyser
Rodzice Burhana Qurbani w 1979 roku uciekli z Afganistanu do Niemiec przed prześladowaniem politycznym ze względu na pracę ojca w armii amerykańskiej. Burhan wychowywał się w wielu różnych niemieckich miastach .Po ukończeniu szkoły średniejw 2000 roku zdobywał doświadczenie w Staatstheater Stuttgarti Stadttheater Hannover. W 2002roku rozpoczął studia na kierunku reżyserii filmów fabularnych w Filmakademie Baden-Württemberg. Zrealizowane tam przez Burhana krótkie filmy zdobyły nagrody na wielu festiwalach filmowych na całym świecie. „Shahada”, film dyplomowy Burhana, był pokazywany w konkursie na 60. Berlinale w 2010roku i został doceniony na wielu międzynarodowych festiwalach. W ramach projektu 20x Brandenburg, zainicjowanego przez Andreasa Dresena, Burhan nakręcił krótki film dokumentalny „Kriegerohne Feind”. Projekt został uhonorowany nagrodą Grimme Award w 2011 roku.
Drugi film fabularny Burhana i jego pierwsza współpraca z Sommerhaus Filmproduktion GmbH „Wir sindjung. Wir sind stark” otworzył zarówno konkurs Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rzymie, jak i Hof Film Festival i otrzymał kilka nagród, w tym Niemiecką Nagrodę Filmową za najlepszą rolę drugoplanową dla Joela Basmana. Trzeci film fabularny Qurbaniego – „Berlin Alexander platz”, który był pokazywany na 70. Berlinale, otrzymał jedenaście nominacji do Niemieckiej Nagrody Filmowej 2020 oraz dwie nominacje do Europejskiej Nagrody Filmowej. Sam Qurbani otrzymał nominacje dla najlepszego reżysera i najlepszego scenarzysty.
Yoshi Heimrath – operator kamery
Niemiecki operator kamery, który rozpoczął swoją karierę w 2009 roku. Ukończył Filmakademie Baden-Württemberg i od tego czasu współpracuje z wieloma reżyserami. Jego pierwszym filmem, za który otrzymał nagrodę German Camera Award, był krótkometrażowy „Illusion”. Z reżyserem Burhanem Qurbanim współpracował przy wielu produkcjach, w tym „Shahada” i „Wir sind jung. Wir sind stark” . W 2020 roku zdobył Niemiecką Nagrodę Filmową za najlepsze zdjęcia do „Berlin Alexander platz”.
Jagna Dobesz – scenografka
Wrocławska scenografka, która zdobyła nagrodę Excellence Award za scenografię do filmu „Dziewczyna z igłą” podczas Europejskich Nagród Filmowych. Film Magnusa von Horna został również nominowany do Oscara w kategorii najlepsza produkcja międzynarodowa. Dobesz ma na koncie scenografię do wielu znanych filmów i seriali, w tym do „Idy” Pawła Pawlikowskiego oraz „Zjednoczonych Stanów Miłości” Tomasza Wasilewskiego.
Katarzyna Lewińska – kostiumografka
Uznana polska kostiumografka, która zaprojektowała kostiumy do ponad 40 filmów oraz ponad 20 produkcji teatralnych i operowych. Ukończyła dwa amerykańskie uniwersytety: School of Cinema na Clark Atlanta University oraz Wydział Scenografii Northwestern University. W swojej karierze współpracowała z takimi reżyserami jak Andrzej Wajda, Agnieszka Holland, Peter Greenaway, Marleen Gorris i Agnieszka Smoczyńska. W 2017 roku otrzymała Nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej za najlepsze kostiumy do filmu „Pokot” w reżyserii Agnieszki Holland.
Dystrybucja filmu „WŚCIEKŁOŚĆ”
Polskim producentem filmu „WŚCIEKŁOŚĆ” jest firma Madants. Madants jest wiodącym polskim producentem zaangażowanym w międzynarodowe koprodukcje kina niezależnego. Spółka Madants została założona w 2015 roku przez Klaudię Śmieję-Rostworowską oraz Beatę Rzeźniczek, z myślą o niezależnych produkcjach międzynarodowych z potencjałem festiwalowym oraz dystrybucyjnym. W 2019 roku do firmy dołączyła producentka Bogna Szewczyk-Skupień.
Madants było zaangażowane w powstanie takich filmów jak „Litość” (Sundance, 2018) Babisa Makridisa, „High life” (Toronto, 2018) Claire Denis z Robertem Pattinsonem i Juliette Binoche w rolach głównych, „Szarlatana” (Berlin, 2022) Agnieszki Holland, horroru „Lamb” (Cannes, 2021) Valdimara Jóhannssona dystrybuowanego przez A24 czy ukraińskiej koprodukcji „Pamfir” (Cannes 2022). Madants było również producentem filmu „Inni ludzie” w reżyserii Aleksandry Terpińskiej, na podstawie powieści Doroty Masłowskiej, który otrzymał między innymi nagrody za najlepszy debiut na FPFF w Gdyni czy nominację do nagrody Europejskiej Akademii Filmowej w kategorii „odkrycie” oraz pierwszego anglojęzycznego filmu Agnieszki Smoczyńskiej „Silent Twins” zdobywcy Złotych Lwów na FPFF w Gdyni, prezentowanego w sekcji Un Certain Regard na festiwalu w Cannes.
„Inni Ludzie”, „Silent Twins”, „Szarlatan” czy „Lamb” to tylko część ich filmowego dorobku produkcyjnego, a zatem możecie być pewni, że LINE-UP MADNESS przyniesie wiele jakościowych filmów.