Włoska legenda

Traktowana jak synonim słowa skuter. Vespa pojawiała się w wielu filmach i reklamach. Dziś nie ma chyba na świecie osoby, która chociaż przez chwilę nie marzyła o tym, aby poczuć się jak Audrey Hepburn w „Rzymskich wakacjach”.

Vespa po polsku znaczy po prostu „osa”. Skojarzenie to jest jak najbardziej trafne. Jednoślad z wąskim przekrokiem i szerokim tylnym nadkolem kształtem przypomina bowiem owada. Vespa pojawiła się w 1946 roku, dzięki determinacji Enrico Piaggio, wła­ściciela firmy na początku produkującej lokomotywy, statki i śmigła. Po II woj­nie światowej odbudowujące się po zniszczeniach przedsiębiorstwo postano­wiło pójść w trochę innym kierunku i zainwestowało w branżę motoryzacyjną. Szybko odniosło sukces, do którego przyczyniła się niebywała popularność Vespy. Na potrzeby firmy skonstruował ją inżynier firmy Corradino D’Ascanio. Chociaż nie było łatwo, skuter po prostu zawojował świat.

Początkowo zakładano, że ma być prosta w obsłudze i tania. Tak też się sta­ło – Vespę wyposażono w dwusuwowy silnik o pojemności prawie stu centy­metrów sześciennych i zapasowe koło, a biegi zmieniało się w niej przekrę­cając lewą manetkę. Produkt Piaggio szybko stał się marzeniem włoskiego masowego klienta, który po wojnie szczególnie potrzebował niedrogiego środka transportu.

03 Vespa PX 150

Przyszła legenda opuszcza Włochy

Vespy były pierwszymi skuterami używanymi na masową skalę. Błyskawicznie stały się niebywale modne i zaczęły być produkowane na li­cencjach także we Francji, Anglii, Niemczech czy Hiszpanii. W ciągu blisko siedemdziesięciu lat obecności na rynku powstało prawie czterdzieści mode­li. Vespa PX do dziś jest najbardziej reprezentacyjnym i sławnym modelem w całej historii marki. Od rozpoczęcia produkcji w 1977 roku, aż do dziś, sprze­dano ponad trzy miliony tych wyjątkowych pojazdów. Spośród wielu modeli skuterów Piaggio, jednym z ciekawszych jest pokazany w Mediolanie w 2011 roku model 946 zainspirowany protoplastą Vespy, skuterem MP6. Obecnie dostępny model 946 Belissima to maszyna w pełni odpowiadająca swojej na­zwie. Jest przepiękna, bogato wyposażona i najdroższa ze wszystkich. Design wprawdzie nawiązuje do przodka, ale połączenie niecodziennych form i ko­lorów robi wrażenie także dziś. Z kolei najpopularniejszym modelem Vespy jest niezmiennie Primavera, występująca w wielu wersjach i kolorach.

Vespa jest doskonałą alternatywą dla komunikacji miejskiej czy samochodu. Szybka i nieduża nie spra­wia problemów z parkowaniem. Warto też zaintere­sować się odpowiednimi dodatkami, które dopełniają skuter. Kask z barwami narodowymi Włoch to klasyk, tak samo rozpoznawalny jak sam pojazd.

11260435_861087567290961_1906018223_o

Od Audrey Hepburn po kluby vespowe

Kultowy włoski pojazd jest jak perfekcyjnie dobrana część garderoby. Przystojny facet w dobrym garni­turze wygląda na niej jak ikona stylu, dziewczyna przypomina aktorkę z hollywoodzkich filmów. Skuter dodaje luzu i poczucia wolności. Budzi też konkretne skojarzenia. To symbol powrotu do normalności po wojnie i ewolucji stylu życia. A obecnie – tęsknota za czasami, gdy czarno-białe filmy były szczytem rozwo­ju technologicznego.

W głośnej komedii romantycznej Rzymskie wakacje Audrey Hepburn i Gregory Peck przemierzali wieczne miasto właśnie na Vespie. Ona grała młodą księżnicz­kę Annę, która znudzona nudnym życiem chce zasmakować nieco prawdziwego, on – repor­tera Joe Bradleya, który podąża za nią w poszukiwa­niu sensacji, a z czasem się w niej zakochuje. Skuter ten tak bardzo zaprzy­jaźnił się z kinematografią, że stworzono specjalną wystawę The Vespa and the Movies, na której pokazano ponad dwieście plakatów i zdjęć sław kina z Vespami. Pojawiła się w takich filmach jak American Graffiti, Dear Diary, Alfie czy Transformers.

Ta Legenda ma zresztą wielu fanów wśród sławnych osób. Swoją Vespą Leonardo DiCaprio wybiera się na randki z modelkami, Nicole Kidman prze­mierza autostrady, a Owen Wilson dobrał skuter pod kolor oczu i jeździ nim po bułki i mleko. Wielbicieli jest jednak więcej i stanowią oni wręcz pewną zwartą społeczność. Fani „osy” zaczęli zakładać kluby vespowe, a pierwsze powstały już w 1946 roku. Sześćdziesiąt lat później istniały już Światowy Klub Vespy oraz całe rzesze małych klubów. Członkowie takich klubów organizują własne spotkania, a raz do roku przyjeżdżają na Vespa World Days. W Polsce działają Vespa Club Polska oraz Vespa Klub Warszawa z syrenką na skuterze jako logo.

Chcesz wygrać Vespę na tydzień? Dołącz do wydarzenia na Facebooku i sprawdź co i jak!

Komentarze
Podaj dalej

Zapisz się do Newslettera