“TypoPolo” to pojęcie opisujące estetyczny fenomen, jakimi były amatorskie projekty reklam, szyldów i napisów informacyjnych, wykonywane na potrzeby małego handlu i rzemiosła, które zafunkcjonowały w polskiej przestrzeni publicznej lat 90. Stylistyka ta jest wizualnym odzwierciedleniem zmian ekonomicznych i politycznych w Polsce, symbolem czasów romantycznego przełomu, w których „każdy mógł być tym, kim chciał i wszystko było możliwe”.
Przez środowiska profesjonalnych grafików “TypoPolo” postrzegane jest przede wszystkim jako przejaw nieudolności i złego gustu projektantów-amatorów. Rzadziej widzi się w nim formę języka wizualnego określonej grupy społecznej, czy świadectwo zmieniającej się estetyki. Łączy on w sobie zarazem to, co najgorsze i najlepsze w polskiej grafice użytkowej – jest przejawem kiczu, amatorszczyzny i wulgarności, a jednocześnie zawiera w sobie autentyczność, prostolinijność i bezpośredniość.
HIRO Technologia. Porównanie Sonos ACE i AirPods Max.
fot. E. Dymna, M. Rutkiewicz
Wystawa „TypoPolo” jest próbą uchwycenia i opisania działań wizualnych związanych z wernakularną grafiką, przypadkową typografią i oddolnym projektowaniem. Na ekspozycję składają się przykłady: szyldów, liternictwa i napisów eksponowanych na witrynach sklepowych w formie oryginalnych obiektów i dokumentacji fotograficznej. Drugą cześć wystawy stanowią projekty typograficzne i graficzne zrealizowane przez profesjonalnych projektantów, poszukujących inspiracji w „TypoPolo”. Ekspozycję podsumowuje zestaw przedsięwzięć badających kwestię tożsamości wizualnej i projektowania dla lokalnych przedsiębiorstw i rzemiosła.
Kurator wystawy: Rene Wawrzkiewicz (Pracownia Krytyki Dizajnu)
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
29.04-15.06.2014
Wernisaż: 29 kwietnia godz.19:00