Język jest żywym tworem i podlega ciągłej ewolucji. W ostatnich czasach dynamika tych językowych przemian przybrała jednak na sile, a bariery językowe przestały wiązać się już tylko z kwestiami pochodzenia geograficznego interlokutorów. Wie coś o tym jeden z polskich brandów, wchodzących w skład największej w Polsce firmy odzieżowej. W centrali firmy na co dzień spotykają się pracownicy różnych narodowości, wieku, środowisk, a w dodatku różnych zawodów i specjalizacji. Jakkolwiek, żargon prawniczy czy korporacyjna gwara nie stanowią już dla nich żadnych trudności w komunikacji, tak wielkim wyzwaniem dla całej reszty okazała się swoista nowomowa projektantów. Z tym casusem w stylu wieży Babel poradzili sobie, tworząc swój słownik slangu, w którym zapożyczenia przeplatają się z fachową terminologią i elo-młodzieżowym stylem.
Przedstawiamy Wam próbkę branżowego slangu, w postaci dialogu zasłyszanego w jednym z pomieszczeń siedziby marki House:
A: Doszły nowe strike offy. Obczaj czy pantony pasują do palety z SS-a.
Potrzebujesz MacBooka? Razem z ekspertami Lantre wybraliśmy maszynę dla ciebie 💻🍏👍
B: Nie mam teraz czasu, ale widziałem je. Jest sztos.
A: OK, pamiętaj też o printach na longi, chcę mieć to na warstwach.
B: Dobra!
A: Stary, będzie z tego turbo kot!
C: O_o
WORKSZOP – spotkania zespołu projektowego w składzie: projektanci, graficy, manager, trend researcher oraz główny projektant. Podczas workshopów, zespół przedstawia swoje pomysły w oparciu o zebrane wcześniej inspiracje, wyszukiwane informacje, analizę trendów. Na tej podstawie wyłania się pewien ogólny zarys kolekcji oraz jej podstawowe założenia.
INTEJKI (ang. intake) – wejście danej części kolekcji do sklepów. W ciągu sezonu, tworzone są 4 takie wejścia:
2 sezony = 8 INTEJKÓW = 16/20 kolekcji
SS (ang. Spring/Summer) – sezon wiosna/lato.
AW (ang. Autumn/Winter) – sezon jesień/zima.
MOODBOARDY (ang. moodboard) – tablice inspiracji tworzone podczas spotkań związanych z przygotowaniami do pracy nad nową częścią kolekcji.
TRENDBOOKI (ang. trend, book) – pisma o tematyce modowej, przygotowywane przez profesjonalistów branży fashion, stylistów, śledzących najnowsze tendencje w modzie, zawierają pełna analizętrendów, próbki kolorów, tkanin.
PATERNY (ang.> pattern) – desenie, wzory.
PANTONY (ang. Pantone Matching System) – uniwersalny system przeznaczony do identyfikacji kolorów.
BROS – podobnie jak Pantone, tylko w odniesieniu do dzianiny swetrowej lub t-shirtowej, jest to jeden z wielu próbników kolorów, używany przez projektantów House.
PRINTY (ang. print) – nadruki zajmujące tylko daną część odzieży, nanoszone zwykle na gotowy produkt.
OVERPRINTY (ang. overprint) – nadruki pokrywające całą odzież, robione zwykle na wykrojach przed zszywaniem.
ALLOVERY (ang. all over print) – nadruki (patterny), pokrywające całą belkę materiału.
SWATCHE (ang. swatch) – próbki dzianin/tkanin.
STRIKE OFF (ang. strike off) – próbki printów od dostawców.
LAB DIPY (ang. lab dip) – próbki dzianiny/tkaniny od dostawcy gdzie wybieramy kolory odpowiadające naszej palecie.
SS SAMPLE (ang. Sale Sample, Development Sample) – są to pierwsze wzory od dostawcy tworzone w tzw. Sampling room’ach, gdzie większość elementów (np. dzianina) jest użytych z aktualnie dostępnych zasobów danego dostawcy, kolory, grubość dzianiny etc. Finalnie SS SAMPLE nie koniecznie będą takie jak w projekcie.
PP SAMPLE (ang. Pre Production Sample) – są to wzory od dostawcy gdzie powinny być użyte komponenty, które będą w produkcji.
SHIPMENT (ang. Shipment Sample) – są to wzory z linii produkcyjnej, identyczne jak te, które później znajdą się w sklepach.
WCL (ang. Wash care label) – tzw. metka z instrukcją dotyczącą prania in. „praniówka”.
HANG TAGI (ang. hang tags) – przywieszki z ceną.
WELTY (ang. welts) – ściągacze.
MUST HAVE’Y (ang. must-have) – modele wchodzące w skład danego intejku, i uzupełniające go o najświeższe trendy.
PRICE FIGHTER (ang. price fighter) – modele, które będą sprzedawane po atrakcyjnych cenach, przez co zakładamy, że sprzeda się ich duża ilość.
TURBO KOT – nazywamy tak modele, które zapowiadają się na hity sprzedażowe ☺.
GRUBY RAP – podobnie jak wyżej ☺.
SZTOS – coś bardzo fajnego.
MODELE ZIOMOWE – modele w klimacie hip hop, mogące stanowić wewnętrzną konkurencje dla marki CROPP.
O/S (ang. original sample) – autorskie wzory od dostawców, na których możemy bazować tworząc kolekcje.
SET/MINISET – większa lub mniejsza kolekcja.
SETOWAĆ – dopasowywać modele do poszczególnych kolekcji.
BRANDING (ang. branding) – dział projektowy HOUSE posługuje się tym określeniem w odniesieniu do wszelkiego rodzaju dodatki, jak hang tag’i metki, guziki naszywki, etc.
Konsultanci do spraw merytorycznych i językowych:
Starsi projektanci w Dziale Przygotowania Produktu House
Aktualnie, ze względu na dynamiczny rozwój, firma LPP, właściciel marek RESERVED, Cropp, House, MOHITO i SiNSAY prowadzi intensywne rekrutacje na kluczowe stanowiska w działach przygotowania produktu. Poszukiwane są osoby chcące rozwijać się w branży modowej na stanowiskach projektantów, kupców, grafików i technologów odzieży. Dodatkowo oferujemy wsparcie relokacyjne dla kandydatów spoza regionu. Więcej o naszych rekrutacjach na www.reserved5plus.com/dolaczdonas .