Sztuka tworzenia protez

Protezy wykonane z plastiku, bądź te imitujące barwę skóry, od pewnego czasu wychodzą z mody. Artyści coraz częściej skupiają się na tym, by proteza rzucała się w oczy i kojarzyła się raczej ze sztuką, niż z przykrym incydentem, jaki spotkał jej właściciela.

W 1999 roku Alexander McQueen zatrudnił w swoim pokazie paraolimpijkę Aimee Mullins, która wyszła na wybieg w misternie wyrzeźbionej protezie nogi. Projektant zignorował tym samym panujące w ówczesnej modzie trendy, pokazując, że niepełnosprawne kobiety również mogą być modelkami.

11899680_1623550794576961_645603575_n

Oferta pracy w HIRO

Szukamy autorów / twórców kontentu. Tematy: film, streetwear, kultura, newsy. Chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


Łotewska piosenkarka Viktoria Modesta tuż po urodzeniu doznała urazu obu nóg, przez co większość swojego dzieciństwa spędziła jeżdżąc po szpitalach. Nieodpowiednia opieka lekarska doprowadziła do tego, że dziewczyna zdecydowała się w wieku 19 lat na amputację lewej nogi. Zabieg pozbawił ją wszelkich kompleksów i umożliwił jej spełnianie marzeń. Od tego czasu dwudziestosiedmiolatka pojawiła się na wybiegu u Naomi Campbell i wystąpiła w 2012 roku na paraolimpiadzie. Piosenkarka znana jest również z noszenia niecodziennych protez – począwszy od sztucznej nogi pokrytej kryształkami Swarovskiego, kończąc na futurystycznym czarnym kolcu.

https://www.youtube.com/watch?v=jA8inmHhx8c

McCauley Wanner i Ryan Palibroda z Alleles Studio wolą, gdy mówi się o nich jako o artystach, niż protetykach ortopedycznych. Duet tworzy modele protez zwane „owiewkami”. Łączą one w sobie zarówno zabawę, modę, jak i przystępną cenę. Według portalu ABC News, zakup protezy wiąże się ze sporymi wydatkami sięgającymi niekiedy do 50 tysięcy dolarów. Dodatkowo istnieje prawdopodobieństwo, że trzeba będzie po około 5 latach taką protezę wymienić.

Obecnie firmy takie jak UNYQ oraz Bespoke Innovations wykorzystują do tworzenia sztucznych kończyn kosztowną technologię 3D. Jak widać produkcja protez wciąż się rozwija, a w grę nie wchodzą już jedynie walory medyczne. Liczy się też praktyczność oraz ich wygląd.

461724_410321782329127_1876730260_o

527847_465190503508921_433371727_n

10979644_511715485633478_970344853_n

10995073_391310614378934_1117622425_n

11022816_563756040394059_550291882_n

11116729_417939141712995_1446854708_n

11189157_623035384498568_207502368_n

11195860_1604683959803313_1171827218_n

11311620_100555010286834_1555143145_n

11377483_1404983456496553_1078627577_n

11429643_1724386357788568_301289447_n

11809603_1478940742433093_1474556074_n

  Jan-2015_-ry-and-mc

McQ.840a–f_mcq.840a–f_Prez_accessory.AV0.EL

-Moda jest wspaniałą wizytówką przyszłości, która może zlikwidować wszelkie uprzedzenia odnośnie osób kalekich – mówi McCauley Wanner z Alles Studio –To niesamowite, że możemy pozbyć się tej niezręcznej bariery. Widząc protezę ludzie mogą teraz mówić „Wow, gdzie ją kupiłeś?” zamiast „Co ci się stało?”.

tekst | Zuzanna Tomaszewicz

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News