Masz auto z 2005 roku albo starsze? Od lipca 2024 nie wjedziesz nim do centrum Warszawy. To znaczy może wjedziesz, ale narazisz się tym samym na karę.
Warszawa planuje w przyszłym roku stworzyć strefę czystego ruchu, która ograniczy wjazd do miasta pojazdów zanieczyszczających środowisko. Od teraz mieszkańcy mogą zapoznać się ze wstępnym planem strefy. Konsultacje społeczne z mieszkańcami będą odbywać się przez najbliższe trzy miesiące.
Nie tylko Warszawa ze strefą czystego transportu. Regulacje będą wprowadzane także w innych miastach powyżej 100 tys. mieszkańców
Warszawa pójdzie drogą Europejskich miast
Strefa czystego transportu to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (tzw. normy Euro związane z datą produkcji pojazdu). SCT to metoda stosowana w Europie od wielu lat w celu poprawy jakości powietrza w miastach i dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie istnieje już ponad 320 stref czystego ruchu, z których większość znajduje się w Niemczech i we Włoszech. W Polsce Kraków zatwierdził już decyzję o utworzeniu SCT w mieście, gdzie łagodna wersja strefy wejdzie w życie 1 lipca 2024 r. Władze Wrocławia przedstawiły również swój projekt SCT pod koniec grudnia 2022 roku.
Społeczne konsultacje w sprawie STC w Warszawie
25 stycznia 2023 rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie STC w Warszawie. Uwagi mieszkańców zbierane są pod adresem email: sct@um.warszawa.pl lub przez formularz dostępny na stronie konsultacji. W najbliższych tygodniach odbędą się również spotkania online oraz dyżury konsultacyjne w różnych dzielnicach miasta. Harmonogram spotkań dostępny jest na stronie konsultacji transport.um.warszawa.pl/sct.
Centrum i przylegające dzielnice
Strefa będzie funkcjonować od lipca 2024 r. i obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia.
Jakie auta nie wjadą do Strefy Czystego Transportu?
Według propozycji w pierwszym etapie ograniczenie wjazdu do SCT dotyczyłoby następujących pojazdów:
- pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat)
- pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat).
Później zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie.
Powiększanie STC w przyszłości i kolejne ograniczenia
Dlaczego powstaje strefa czystego ruchu?
Masz starego diesla? Nie wiedziesz nim do STC
17 proc. samochodów z silnikiem diesla, odpowiada za 37 proc. emisji tlenków azotu (NOx) i 52 proc. emisji pyłów (PM).
Czym jest PM10 – szkodliwe cząstki
Tlenki azotu (NOx), obok tlenku węgla (CO), ozonu (O3), pyłu zawieszonego (PM2.5 i PM10) oraz tlenków siarki (SOx), należą jednych z najbardziej rozpowszechnionych zanieczyszczeń powietrza. NOx to toksyczny gaz powstający podczas spalania azotu i tlenu pod wysokim ciśnieniem iw wysokiej temperaturze. Dwa najpowszechniejsze tlenki azotu to tlenek azotu (NO) i dwutlenek azotu (NO2). NOx może reagować z LZO (lotne związki organiczne), tworząc ozon w warstwie przyziemnej, a także reagować z chemikaliami zawartymi w powietrzu, tworząc pył PM2,5.