Współczesny odbiorca sztuki jest bardzo wyczulony na komercję. To popularna opinia, że artysta projektujący plakaty, reklamy, ulotki czy wizytówki na zamówienie, niewart jest uwagi, a tym bardziej próżno szukać oznak talentu w jego twórczości. Ale w historii, można znaleźć przykłady najznamienitszych malarzy, którzy dorabiali w reklamie.
SALVADOR DALI
Katalońskiego surrealisty nie trzeba nikomu przedstawiać. Niewielu jednak wie, że słynny logotyp lizaków Chupa Chups jest właśnie jego autorstwa. Enric Bernat, założyciel Chupa Chups Company, a zarazem kolega Dalego, poprosił artystę o zaprojektowanie loga, które do dzisiaj z powodzeniem sprzedaje słynny słodycz na patyku.
JOAN MIRÓ
Zainspirowany surrealizmem i dadaizmem, kataloński malarz tworzył uproszczone formy w żywych kolorach. Na potrzeby Ministerstwa Przemysłu, Handlu i Turystyki Hiszpanii, które chciało ocieplić wizerunek kraju, artysta zaproponował projekt, który od 1983 roku stanowi logotyp Hiszpanii. Za swoją pracę nie przyjął żadnej zapłaty. W kręgach krytyków projekt istnieje jako „Jajecznica Miro”, przewrotnie do oryginalnego nazewnictwa( „Słońce Miro”).
ALFONS MUCHA
Czeski grafik i malarz, poprzez swoje projekty plakatów, wyniósł ten gatunek twórczości artystycznej na wyżyny. Tworzył reklamy między innymi szampana Ruinart, rowerów Perfecta, papierośnic Job. Jemu zawdzięczamy dążenia współczesnych projektantów do uczynienia arcydzieła z wizytówki czy ulotki.
PABLO PICASSO
Byłeś w Barcelonie? Jesteś szczęściarzem i orientujesz się w wąskich uliczkach jednego z piękniejszych miast Europy? Trafiłeś do kawiarni Els Quatre Gats (Cztery Koty)? Jeśli tak, to może nie wiesz, że istniejąca od 1897 roku. kawiarnia jest historyczna. Była popularnym miejscem spotkań artystów, muzyków, malarzy, tam toczyły się spory i rodziły nowe idee. Warto wiedzieć, że stworzenie menu dla restauracji było pierwszym zleceniem w karierze młodego Pabla. Miała tu miejsce również wystawa indywidualna jego dzieł, jeszcze przed powstaniem słynnej „Guerniki”.
PIERRE BONNARD
Szukając informacji o Bonnardzie, trudno oprzeć się wrażeniu, że był Woodym Allenem swoich czasów – jedni go kochali, drudzy nienawidzili. Artysta zawsze malował z pamięci oraz podróżował bez sztalug i pędzli. Obserwacje przenosił na płótno. Plakat francuskiego szampana otworzył mu drzwi do świata wielkiej sztuki, pomimo wielu krytycznych głosów.
HENRI DE TOULOUSE-LAUTREC
Twórczość francuskiego postimpresjonisty wywarła ogromny wpływ na rozwój plakatu. Jednym z bardziej przewrotnych projektów reklamuje kabaret Divan Japonais. Główna bohaterka, Ivette Gilbert, pozbawiona głowy, umieszczona została na drugim planie, natomiast Jane Avril( tancerka kankana) pełni rolę widza.
tekst | Alicja Cembrowska