Ananas podbija świat mody. Włókna, które wykonuje się z jego liści, wykorzystywane są do produkcji akcesoriów skórzanych. Weganie mogą być spokojni, jak podkreślają wynalazcy innowacyjnej skóry, żaden ananas nie ucierpiał podczas produkcji Piñatexu.
Marka Ananas Anam powstała w roku 2013, ale już w latach 90. powstał pomysł na wykonanie skóry z włókien pozyskiwanych z liści ananasa.
Carmen Hijosa, założycielka marki, podczas swojego pobytu na Filipinach zwróciła uwagę na koszulkę wykonaną z włókien ananasa. Postanowiła zgłębić ten temat i przyjrzeć się bliżej jego niecodziennemu wykorzystaniu. Okazało się, że materiał pozyskiwany z ananasa jest bardzo wytrzymały i można go poddawać obróbce. Carmen postanowiła udoskonalić produkcję i w ten sposób powstał Piñatex.
Włókna ananasa pozyskuje się z jego liści, które zazwyczaj po zbiorach są pozostawiane na plantacji, gdzie gniją. Sama produkcja Piñatexu jest ekologiczna, a produktem ubocznym jest biomasa, używana jako nawóz organiczny.
Piñatex jest lekki i wytrzymały, jego właściwości zbliżone są do skóry, lecz do jego produkcji nie wykorzystuje się zwierząt. Ananas Anam otrzymał liczne wyróżnienia i nagrody, między innymi Vegan Fashion Label, którą przyznaje organizacja PETA (People for the Ethical Treatment of Animals). Nic też dziwnego, że marki takie jak Puma czy Apple postanowiły wykorzystać Piñatex w swoich projektach.
Tekst: Kate Bee