Katowice to miejsce, w którym jak w żadnym innym polskim mieście, bogata tradycja i silna tożsamość przenikają się z otwartością na to, co nowe. W niezwykłą podróż będzie można się wybrać już niedługo w dniach 26-27 kwietnia.
Celem projektu „Rajza po Kato” jest organizacja serii wystaw i wydarzeń zgłębiających współczesną tożsamość Katowic, jako miejsca o niezwykłej historii, oryginalnej tożsamości, dynamicznego, zamieszkanego przez dynamicznych ludzi, którzy świadomie współtworzą aktualne oblicze miasta. Końcowym efektem projektu będzie Przewodnik – wydawnictwo książkowe, które ma być publikacją pokazującą Katowice w sposób przekrojowy, różnorodny, a zarazem ciekawy i przełamujący schemat myślenia o tym mieście.
Do „Rajzy po Kato” zaproszeni zostali uznani artyści: fotografowie, streetartowcy, projektanci i designerzy oraz znawcy historii Katowic, aktywiści, jak i sami mieszkańcy. Od wiosny 2014 roku do jesieni 2015 roku będą prowadzili warsztaty, spotkania, cykle plenerowych wystaw, czy akcji miejskich. Ich rolą będzie stworzenie nowej wizualnej mapy Katowic, odświeżenie wizerunku miasta i ożywienie twórczej aktywności jego mieszkańców. Efektem 2-letniego przedsięwzięcia, będzie przewodnik.
Ikony architektury, lokalne zwyczaje, typowa śląska kuchnia czy miejsca symboliczne zostaną zestawione z nowymi miejskimi aktywnościami i wydarzeniami. O swojej relacji z miastem opowiedzą ludzie zaangażowani w tworzenie jego nowego wizerunku. Przewodnik łączyć będzie prostą formę z atrakcyjną szatą graficzną. W zamyśle autorów ma być nie tylko zbiorem ciekawostek, ale przede wszystkim pomocą przy poznaniu miasta, źródłem dobrych wskazówek gdzie i co robić.
Kolejne etapy pracy nad publikacją będą wieńczone nowymi odsłonami wystawy, będącej wyborem najciekawszych materiałów zgromadzonych podczas pracy nad projektem. Począwszy od kwietnia 2014 roku, ogrodzenie inwestycji „Supersam” będzie cyklicznie uzupełniane o kolejny fragment naszej opowieści o dzisiejszych Katowicach. Finał i premierę publikacji zaplanowano na jesień 2015 roku – kiedy zakończone zostaną prace nad nowym „Supersamem”.
Mecenasami i organizatorami przedsięwzięcia są „Supersam” oraz Griffin Art Space – instytucja powołana przez Griffin Group, aby wspierać i promować sztukę. Założeniem Griffin Art Space jest ożywianie życia artystycznego i promowanie współpracy biznesu z kulturą. Głównym sposobem działania jest mecenat nad najciekawszymi wydarzeniami kulturalnymi oraz działalnością wyróżniających się instytucji kultury. Koncepcją i organizacją przedsięwzięcia zajęła się Fundacja Sztuk Wizualnych.