Porsche w wersji streetwearowej zaprojektowane przez designera Seana Wotherspoona, który na co dzień zajmuje się projektowaniem w klimatach mody ulicznej. Jest też zagorzałym weganinem więc auto nie ma żadnych skórzanych elementów. Na pierwszy rzut oka zwracamy uwagę na nietypową kolorystykę auta, ale jeszcze ciekawiej jest wewnątrz. Sean zaprojektował swój spersonalizowany egzemplarz modelu Taycan 4 Cross Turismo.
Samochód, ze swoim efektownym nadwoziem w kilku kolorach, był jedną z atrakcji marcowego festiwalu SXSW South by Southwest® w Austin w Teksasie. Dla niewtajemniczonych SXSW to wylęgania wszystkiego co najciekawsze w dzisiejszych trendach muzyki, ale też designu i stylu życia. Marki prześcigają się tam w tworzeniu nieszablonowych patentów na dotarcie do odbiorcy.
Porsche zaprezentowało swój nowy art car. Już żywe malowanie karoserii w kolorach Nash Blue, Sean Peach, Loretta Purple i Ashley Green robią wrażenie, ale równie inspirująco jest w kabinie. Korkowe wstawki zastosowane do wykończenia deski rozdzielczej, kierownicy i konsoli środkowej zostały połączone ze sztruksem w kolorze Atacama Beige. Materiał ten pokrywa podsufitkę, środkowe panele foteli oraz osłony przeciwsłoneczne. Sean Wotherspoon jest weganinem, więc oczywiste, że projektowane przez niego wnętrze Porsche Taycan zostało pozbawione jakichkolwiek skórzanych wykończeń. Sztruks wpisał się w historię designu już w latach 50. Był stosowany nie tylko w ubraniach, ale także w meblarstwie oraz w motoryzacji.
Potrzebujesz MacBooka? Razem z ekspertami Lantre wybraliśmy maszynę dla ciebie 💻🍏👍
Więcej na profilach Art car jest prezentowany przez Wotherspoona na profilu Porsche na Instagramie, gdzie projektant wziął udział w sesji pytań i odpowiedzi.
Profil Seana Wotherspoona na Instagramie
Powstanie nowego art cara Porsche
A początku samochód powstawał w wersji wirtualnej jak większość obiektów przemysłowego designu. Następnie artysta osobiście kontrolował odtworzenie kolenych elementów nadwozia i wnętrza w nawiązaniu do przesłanych prze niego kolorów Pantone. Sean Wotherspoon kilkakrotnie odwiedził Porsche Design Studio w Weissach. Nadzorował również powstawanie swojego art cara na miejscu.
„Sean, zainspirowany wizytą w Porsche Museum, wpadł na pomysł zastosowania okrągłych elementów na drzwiach” – wspomniał Volker Müller, dyrektor Style Porsche ds. kolorystyki i wykończenia. „Jego pomysł nawiązuje do oznaczeń z numerami startowymi spotykanymi w historycznych samochodach wyścigowych.
Niezwykłe nazwy kolorów
Niezwykłe nazwy farb to pomysł projektanta. „Rozmawialiśmy o tym, jak ważne są unikalne nazwy kolorów. Sean zaproponował, by nazwać lakiery imionami członków jego rodziny” – powiedział Volker Müller. Tak powstały odcienie Nash Blue, Sean Peach, Loretta Purple i Ashley Green.
Koncepcja wnętrza „naśladuje” wzornictwo nadwozia. A ponieważ Wotherspoon używa w projektach streetwearowych sztruksu i korka, sięgnął po nie również do wykończenia kabiny samochodu. Sztruks ma zresztą u producenta samochodów sportowych długą tradycję – pokrywał środkowe panele foteli Porsche 356 już w 1952 r. W nowym art carze ten miękki prążkowany materiał występuje w kolorze Atacama Beige. Dwa lata temu w tej samej formie zastosowano go w 911 Targa 4S Heritage Edition. „Z kolei praca z korkiem postawiła przed naszymi specjalistami szereg wyzwań” – przyznał Müller. Laminowany materiał, występujący w rolkach, trzeba było bowiem dopasować do skomplikowanych kształtów, takich jak deska rozdzielcza.
Projektant Sean Wotherspoon
Sean Wotherspoon zapewnił sobie rozpoznawalność dzięki butom Nike Air Max 97/1, które stworzył w 2018 r. Oprócz wzornictwa wyróżniało je zastosowanie sztruksu, który stał się znakiem rozpoznawczym projektanta. Od 2020 r. Wotherspoon współpracuje z firmą Adidas. Swój pierwszy sklep vintage z odzieżą uliczną i sneakersami – Round Two Store – otworzył w USA już w 2013 r. Projektant i influencer współpracował już z Porsche przy „The Art of Drive”. To interaktywny, internetowy program mentorski z udziałem wybitnych osobistości, którzy w serii krótkich filmów, artykułów, wywiadów i wydarzeń cyfrowych opowiadają o spełnianiu swoich marzeń, inspirując w ten sposób innych.
Historia kultowych art carów Porsche
Porsche współpracuje z artystami od lat 60. Czerpie od nich inspiracje i nieszablonowe podejście do designu. „Od psychodelicznego 356 Janis Joplin z lat 60. do 911 RSR rocznik 2019, zaprojektowanego przez Richarda Philipsa – lista kultowych art carów Porsche jest długa” – powiedział Robert Ader, dyrektor Porsche ds. marketingu (CMO). „Zresztą art cary bardzo dobrze pasują do Porsche. Kreatywna współpraca z artystami stanowi dla nas źródło inspiracji – i motywuje nas do dalszego rozwoju marki bez naruszania jej fundamentów”.
„Dzięki interakcji kreatywność rozkwita” – dodał Michael Mauer, szef Style Porsche, czyli działu designu producenta sportowych samochodów. „Jestem projektantem, więc ważne jest dla mnie, by dosłownie wszystko kwestionować i zawsze starać się »oglądać« pomysły w nowym świetle. Praca z młodymi projektantami, takimi jak Sean, pomaga nam w gromadzeniu nowych impulsów z bardzo różnych obszarów produktów”.
„Kiedy na coś patrzę, analizuję, jak mogę to zmienić i wznieść na nowy poziom” – powiedział Sean Wotherspoon. „Te pytania stanowią moje osobiste wyzwanie. Nie ma znaczenia, czy pracuję nad projektem sneakersów, czy samochodu, nad podziałem pracy, kwestiami zrównoważonego rozwoju czy nowym materiałem. Napędza mnie dążenie do innowacji. Od samego początku fascynowały mnie też niezwykłe materiały, z którymi pracują projektanci Porsche w Weissach. Przez cały czas trwania tego projektu inspirowaliśmy się nawzajem i finalnie stworzyliśmy zupełnie nową odmianę samochodowego designu”.