Porsche 928 do badań hałasu – odjazd z przyszłości

Porsche pokazało w swoim muzeum wyjątkowy egzemplarz modelu 928, który przez ponad 30 lat służył jako pojazd testowy do badań hałasu. Określany przez inżynierów mianem “dinozaura”, ten srebrny samochód odegrał kluczową rolę w opracowywaniu rozwiązań zmniejszających emisję hałasu w pojazdach marki.

 

Początki tego niezwykłego pojazdu sięgają lat 90. XX wieku, kiedy to w centrum testowym Porsche w Weissach zaczęto modyfikować seryjny model 928, aby spełniał wymagania prawne dotyczące poziomu hałasu. Wybór tego modelu nie był przypadkowy – dzięki mocnemu silnikowi V8 i dużej mocy w niskich obrotach, 928 idealnie nadawał się do testów akustycznych.[2]

Modyfikacje dla wyciszenia jazdy

Inżynierowie Porsche stopniowo izolowali i modyfikowali pojazd, aby wyeliminować wszelkie źródła hałasu. Przednia część nadwozia została wyposażona w dodatkowe wloty powietrza chłodzącego silnik, a cały przedział silnikowy został zaizolowany.[1][2] Układ wydechowy składał się z ogromnego tłumika zamontowanego przy tylnej szybie, a wlot powietrza do silnika umieszczono w specjalnej beczce tłumiącej dźwięki.[2]

Dzięki tym modyfikacjom, poziom hałasu podczas przyspieszania do 50 km/h i przejeżdżania obok mikrofonów pomiarowych na dystansie 20 metrów wynosił zaledwie 63 dB(A), co czyniło ten egzemplarz 928 “prawdopodobnie najcichszym na świecie”.[1][2]

Unikatowy silnik V8 5.4l

Wyjątkowość tego pojazdu podkreśla również fakt, że pod koniec lat 90. zamontowano w nim prototypowy silnik V8 o pojemności 5.4 litra, który pierwotnie był przeznaczony do testów inżynieryjnych nowej wersji 928 GTS.[2] Dzięki temu potężnemu i rzadkiemu jednostkowi napędowemu, lekka i pozbawiona zbędnego wyposażenia 928 stawała się jeszcze bardziej niezwykłym pojazdem testowym.

Przez ponad trzy dekady ten niekonwencjonalny egzemplarz 928 pomagał Porsche spełniać rygorystyczne normy hałasu, aż w końcu w 2024 roku trafił na zasłużoną emeryturę w muzeum marki.[1][2] Dziś stanowi żywą pamiątkę innowacyjnych rozwiązań inżynierów Porsche w dziedzinie redukcji hałasu pojazdów.

Lubimy ten charakterystyczny warkot Porsche. Nie lubimy jak ktoś stara się poprawić swoje ego hałasując w mieście. 

 

@uk_scenes

Joe rogan speak about his porsche #joerogan #rogan #clips #shorts #short #foryou #fortoupage #interesting #like #shocking #smart

♬ original sound – UK_Scenes

Hałasujesz – masz małego

Lubimy ten specyficzny dźwięk silników Porsche. Konstrukcja typu boxer daje niesamowity “warkot”, który brzmi jak muzyka. Jednocześnie każdemu kto piłuje auto w mieście i wkurza przechodniów pokazujemy ten znak:

masz takiego - dla kierowców hałasujących mieście

Zobacz też: Lexus NX – technologia i elektryczna moc ?⚡

Lexus NX – technologia i elektryczna moc ?⚡


Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News