Plakat przebił się do mainstreamu, nie jest już tylko przedmiotem kolekcjonerskim. Rozmawiamy z organizatorami TRŁ PRINT!

Plakaty wiszące na ścianach

Już 14 września w ramach Targów Rzeczy Ładnych odbędzie się pierwsza edycja TRŁ Print! Co nas czeka tego dnia w Centrum Koneser?

14 września na jeden dzień warszawskie Centrum Koneser stanie się centrum polskiego plakatu. TRŁ Print! to wydarzenie wyjątkowe, dlatego w ramach zapowiedzi porozmawialiśmy z organizatorami Targów Rzeczy ŁadnychAjką Mroczkowską, Anną Pruszyńską i Pawłem Stremskim o wszystkim, co z plakatem i TRŁ Print związane.

Czytaj również: Najnowszy polski design, najlepsze plakaty i ilustracje. Gdzie to wszystko? Na Targach Rzeczy Ładnych!

Oferta pracy w HIRO

Szukamy autorów / twórców kontentu. Tematy: film, streetwear, kultura, newsy. Chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


PRINT foto2 Plakat przebił się do mainstreamu, nie jest już tylko przedmiotem kolekcjonerskim. Rozmawiamy z organizatorami TRŁ PRINT!

Ostatni raz rozmawialiśmy dwa lata temu, przy okazji jubileuszowej 10.edycji Targów Rzeczy Ładnych. Teraz okazja niemniej ważna – rodzi się Wasze nowe dziecko, czyli TRŁ Print. Skąd pomysł na stworzenie oddzielnego wydarzenia poświęconego temu, co z printem związane?

Pomysł z TRŁ PRINT! od dawna chodził nam po głowie bo bardzo lubimy plakaty. Każde z nas ma ich dużo w domu, fajnie się nimi otaczać. Z edycji na edycję strefa „PRINT” na Targach Rzeczy Ładnych rosła i była coraz ciekawsza. Dostawaliśmy zgłoszenia od ilustratorów i grafików z całej Polski. Ze względu na ograniczenia przestrzeni nie byliśmy w stanie zaprezentować wszystkich. Organizacja osobnego wydarzenia poświęconego tylko plakatom i tego, co związane z drukiem była zatem kwestią czasu.

Promowanie sztuki plakatu rozwija się w Polsce od wielu lat, zyskując coraz to większą rzeszę fanów. Plakat nie kojarzy się wyłącznie ze zdjęciem idola wyrwanego z gazety. Plakat jest sztuką. A jakie zmiany w tym obszarze Wy zaobserwowaliście na przełomie lat?

Popularność plakatu w Polsce bardzo wzrosła w ostatnim czasie. Widzimy to po naszych imprezach, przy stoiskach w strefie Print zawsze są tłumy. To jedna z najbardziej popularnych części targów. Bardzo nas to cieszy. Plakat przebił się do mainstreamu. To już nie tylko przedmiot kolekcjonerski, ale jeden z podstawowych atrybutów dobrze urządzonego wnętrza. Polscy graficy bacznie obserwują co robią ich koledzy poza granicami kraju, ale mają też własny unikalny styl. Nie mają kompleksów, tworzą z rozmachem i bez kompromisów. To, co robią jest autentyczne. Publiczność to czuje i docenia.

14 września Centrum Koneser zamieni się w centrum polskiego plakatu, gdzie zagoszczą zarówno debiutanci, jak i gwiazdy sztuki plakatu. Czyje prace będziemy mogli zobaczyć i zakupić?

Podczas TRŁ PRINT! będzie można kupić plakaty zdobywające nagrody na polskich i międzynarodowych konkursach czy festiwalach oraz ilustracje publikowane dla najważniejszych polskich i zagranicznych magazynów, takich jak The New Yorker, czy The Economist. Swoje stoiska zaprezentują m.in Dawid Ryski znany z plakatów koncertowych i ilustracji dla dzieci, które w formie książkowej są w nowojorskim MoMA; Bartosz Kosowski, jeden z najlepszych twórców plakatów filmowych, nagradzanych na światowych festiwalach graficznych; Paweł Jońca, którego ilustracje znaleźć można w największych polskich gazetach i współpracuje m.in. z Apple; Katarzyna Bogucka, której ogromne autorskie murale zobaczyć można m.in na dworcu Łódź Fabryczna oraz Joanna Górska i Jerzy Skakun – duet Homework – których plakaty teatralne zamawia m.in warszawski Teatr Powszechny. Nie zabraknie też stoisk z oryginalnymi plakatami i reprintami projektów z czasów PRL – plakatami filmowymi i reklamowymi najlepszych twórców Polskiej Szkoły Plakatu.

A Wy, macie prywatnie swoich ulubionych plakacistów?

Oczywiście! Lubimy wielu grafików, których będzie można u nas zobaczyć. Można by długo wymieniać: poza tymi wspomnianymi wcześniej także: Marta Ignerska, Jagoda Stączek, Gra-Fika, Papiery Pantery, Aga Lut… Każdy szuka w plakacie czegoś innego, ale wierzymy, że każdy znajdzie na TRŁ PRINT! plakat na swoją ścianę. Wybór będzie ogromny.

Podczas TRŁ PRINT odbędzie się także wydarzenie specjalne – wystawa Polska Ryszarda Kai. Czym Was najbardziej zafascynowała jego postać i prace?

Nikt wcześniej nie pokazał Polski na plakatach tak jak Ryszard Kaja. Jego ogromny dorobek to artystyczny, a jednocześnie bardzo atrakcyjny, popowy, portret Polski z jej wszystkimi symbolami, kompleksami i skarbami. Portret inteligentny i przewrotny, a momentami celowo kiczowaty.

Co jeszcze poza plakatami znajdziemy podczas targów?

Oprócz klasycznych plakatów i grafik na TRŁ PRINT! będzie też można znaleźć książki, ogromny wybór notesów, nowoczesnych papeterii, kartek i akcesoriów związanych z papierem i drukiem.

Skoro zapytałam o ulubionych plakacistów, to może równolegle zapytam też, czy macie też swoje ulubione plakaty z czasów PRL?

Z plakatów z czasów PRL najbardziej lubimy te reklamowe jak np. plakaty LOTu czy Wyścigu Pokoju oraz znakomite plakaty filmowe

I na sam koniec: poproszę o zdanie zachęty dla tych, co jeszcze zastanawiają się, czy warto wybrać się na TRŁ PRINT!

TRŁ PRINT! to zbiór czołowych polskich artystów i projektantów reprezentujących wszystkie style i estetyki w jednym miejscu. Każdy odwiedzający, znajdzie tu coś dla siebie. To niepowtarzalna okazja, żeby osobiście poznać grafików, porozmawiać z nimi i kupić sygnowaną pracę. Dodatkowo w tym samym czasie w Koneserze odbywają się targi designu TRŁ FRESH! na których będzie można zobaczyć to, co w polskim projektowaniu najświeższe. Na gości czeka 155 marek podzielonych na strefy tematyczne MEBLE, LAMPY, CERAMIKA I SZKŁO, TEKSTYLIA, VINTAGE, DZIECI, WELLNESS, AKCESORIA oraz ROŚLINY. Na obie imprezy obowiązuje jeden bilet wstępu. Takiej okazji nie można przegapić!

Rozmawiała: Klarysa Marczak

PRINT Plakat przebił się do mainstreamu, nie jest już tylko przedmiotem kolekcjonerskim. Rozmawiamy z organizatorami TRŁ PRINT!

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News