To nie jest żart, nie deepfake, nie eksperyment z YouTube’a. To nowy rozdział w historii komunikacji i być może początek końca tradycyjnego czytania. Sztuczna inteligencja właśnie przejęła głos… Piotra Fronczewskiego.
ElevenReader to aplikacja stworzona przez firmę ElevenLabs. Uumożliwia konwersję dowolnego tekstu – od linków internetowych lub PDF – na naturalnie brzmiącą mowę. A teraz do wyboru będziemy mieli głos jednej z największych ikon polskiej kultury – Piotra Frączewskiego.
Technologia, która jeszcze kilka lat temu wydawała się świętokradztwem – dziś jest dostępna w aplikacji. ElevenReader, nowy produkt stworzonej przez Polaków firmy ElevenLabs, pozwala zamienić dowolny tekst w perfekcyjnie brzmiącą mowę. A teraz – z głosem jednej z największych ikon polskiej kultury.
Brzmi jak scena z Black Mirror? Bo dokładnie tak się czuje pierwszy kontakt z apką, która pozwala usłyszeć Fronczewskiego recytującego artykuły, dokumenty i wiadomości. To już nie tylko technologia – to kulturowe trzęsienie ziemi.
Aplikacja ElevenReader, która zmienia każdy tekst w naturalnie brzmiący głos, to najnowszy produkt firmy ElevenLabs – pierwszy polski jednorożec, założony w 2022 roku przez Piotra Dąbkowskiego i Matiego Staniszewskiego, który osiągnął wycenę ponad trzech miliardów dolarów, rozwijając technologię generowania głosu opartą na AI.
W tej kampanii wykorzystano głos i wizerunek Piotra Fronczewskiego, który został też pierwszym polskim Iconic Voicem dostępnym dla użytkowników z naszego kraju. Jego charakterystyczna barwa głosu nadaje nawet najbardziej technicznym treściom emocjonalny wymiar. Dzięki technologii ElevenLabs, klienci mogą wybierać spośród szerokiej gamy innych głosów – wliczając w to nawet takie nazwiska jak James Dean czy John Wayne.


Zobacz też: Generative AI w Polsce – jak zmienia się branża kreatywna?
Kampania 360° z udziałem Piotra Fronczewskiego
Kampania obejmuje szerokie spektrum działań, w tym media społecznościowe, reklamy digital out-of-home (DOOH), radio, serwis Spotify oraz współpracę z influencerami. Za produkcję materiałów odpowiadała agencja Shoot Me, a zakupem mediów zajął się dom mediowy Media Hub.
Zależało nam, żeby w kreacjach pan Piotr zdawał się “towarzyszyć” osobie używającej aplikacji – tak jakby był tam z nią. To ilustruje wyjątkową jakość głosu, którą oferuje aplikacja ElevenLabs. Współpraca z ElevenLabs przy kampanii ElevenReader to dla nas możliwość pokazania, jak technologia może wzbogacić codzienne doświadczenia użytkowników. Dzięki zaawansowanej technologii TTS, treści stają się bardziej dostępne i angażujące.
– mówi Aleksander Frydrych, Executive Creative Director w 180heartbeats + Jung von Matt.


Rynek technologii TTS w dynamicznym wzroście
Według raportu Global Market Insights z lutego 2024 roku, rynek technologii text-to-speech osiągnął wartość 4 miliardów USD w 2023 roku i prognozuje się jego wzrost o 14% do 2032 roku. Wzrost ten napędzany jest rosnącym zapotrzebowaniem na narzędzia oparte na sztucznej inteligencji oraz technologiach przetwarzania języka naturalnego (NLP). To właśnie w tym kontekście ElevenLabs postanowiło wejść na rynek polski, odpowiadając na potrzeby współczesnych użytkowników, szukających wygodnych i angażujących form konsumowania treści.
Zobacz też: Darmowe narzędzia AI do grafiki – co możemy polecić? TOP 5!
O 180heartbeats + Jung von Matt
180heartbeats + Jung von Matt jest niezależną agencją kreatywną znad Wisły założoną w Warszawie w 2007 roku. Kreatywność, niezależność, wiara w siłę innowacji – to najważniejsze wartości kierujące agencją, której misja brzmi: creating brand excitement. Zespół 180 nie tylko pracuje dla renomowanych firm i marek, ale aktywnie przyczynia się do zmiany świata poprzez kreatywne i zaangażowane społecznie projekty, które odzwierciedlają siłę i unikalność agencji.
W ciągu 17 lat zdobyła ponad 450 nagród i wyróżnień. Agencja otrzymała tytuły: Najlepsza agencja Innovation Awards 2023, Agencja Reklamowa Roku MMP 2023, Agencja Kreatywna Roku KTR 2022, 2020, Grand Prix Effie 2022 oraz Grand Prix Youtube Works 2022. W międzynarodowych konkursach: The Best Independent Agency 2018 (Golden Drum), 10. Independent Agency of the Year Award by Cannes Lions Global Creativity Report 2019. Z okazji 20-lecia Effie Poland wśród 20tki najbardziej skutecznych agencji w Polsce.
180heartbeats + Jung von Matt specjalizuje się w świadczeniu usług z zakresu strategii, kreacji, designu, social mediów, technologii i eventów.
O ElevenLabs
ElevenLabs to firma technologiczna specjalizująca się w zaawansowanej syntezie mowy. Jej aplikacja pozwala przekształcać tekst w realistyczne nagrania głosowe, wspierając wiele języków i głosów. Rozwiązanie zyskało popularność m.in. wśród twórców audiobooków, gier i materiałów edukacyjnych. Mimo że firma działa globalnie, jej korzenie sięgają Polski – ElevenLabs zostało założone w 2022 roku przez Piotra Dąbkowskiego, byłego inżyniera uczenia maszynowego w Google, oraz Mateusza Staniszewskiego, byłego stratega wdrożeń w Palantir.