Myślisz, że opakowanie to wymysł współczesności? A co, jeśli uświadomimy Ci że ten procesma już prawie tysiącletnią historię? Zaczęło się od 1035. Perski podróżnik na jednym z kairskich targowisk zauważył, że warzywa i owoce zawijane są w papier. To była pierwsza wzmiankao pakowaniu produktów. Od tamtego czasu pakowanie i opakowania przeszły ogromną ewolucję.
Z jednej strony mówi się, że książki nie ocenia się po okładce, a z drugiej ogromne znaczenie ma dla nas pierwsze wrażenie. Z jednej strony żeby poznać trzeba zasmakować, a z drugiej już pierwszy kęs pozwala nam zweryfikować całość smaku. Obecnie opakowanie nie spełnia już tylko funkcji ochronnej. Coraz częściej zaspokaja potrzebę doznań estetycznych, a do tego zaskakuje, bawi, wyróżnia, ciekawi i uczy.
Zrobiliśmy mały przegląd. Sprawdźcie nasze TOP TEN.
#1 BRAZILIAN DELIGHTS
Pudełko brazylijskich cukierków stworzone z materiału, który w dużym przybliżeniu przypomina drzeworyt. Zamknięcie przypomina kwiat, który otwierają oczywiście jego płatki, a kolorystyka dosłownie odzwierciedla barwy narodowe. /Greco Projekt, Brazylia
#2 PAINT BRUSH, czyli skarpetki “Socksraw”
Opakowanie ma podkreślić szczególną jakość pojedynczych kolorowych skarpetek, których na rynku jest przecież tysiące. Ich nazwa to połączenie słowa „sock” (skarpetka) i „draw” (rysować) i ta nazwa doskonale podkreśla ogólne przesłanie. /leejiye, Korea
#3 MONSTER SODA / Aaron Martinez, Meksyk
#4 PINKES GLASS, czyli butelka kalifornijskiego wina
Cudze chwalicie, swego nie znacie. To właśnie nasz rodak pozwolił całemu światu popatrzeć na świat przez różowe okulary, za co otrzymał tytuł „DOBRY WZÓR 2013” i jest rekomendowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego /Luksemburk, Polska
#5 THE BEES KNEES
Opakowanie projektowane na specjalne zamówienie i ograniczoną ilość miodu produkowanego w gospodarstwie Klein Constantina. Produkt nie jest w stałej sprzedaży, ma jedynie cieszyć oko nielicznych konsumentów. / Terence Kitching, RPA
#6 MILK
Przeniesienie nazwy produktu na opakowanie nie musi oznaczać jedynie nadruku. Tutaj mamy do czynienia z przekształceniem produktu opakowania w odpowiedni kształt. W tym „kartonie” mieści się aż 2 litry mleka! /visualdvice.com X Gabriel Lefebvre, London X Montreal
#7 BLUETOOTH SPEAKER JAMBOX
Jambox to głośnik Bluetooth a jego opakowanie jest odpowiednikiem tego samego sprzętu sprzed lat (inspiracja szalonymi latami 80`). Ciekawym nadrukiem (, który wykonany jest metodą sitodruku) są zdania: „To było kiedyś…”, „To jest teraz…” pokazujące przeszłość i teraźniejszość kultury muzycznej. /Fuse Project, USA.
#8 JUICE BOX
Jak pokazać, że sok danej marki jest najświeższy, najlepszy, z najmniejszą ilością konserwantów? Japoński dizajner zrealizował jeden z pomysłów. Ciekawie. /Naoto Fukusawa Japonia
#9 BLOOMING CUPPA TEA
Połączenie jednorazowego kubka i torebki herbaty zamknięte w małym opakowaniu inspirowanym chińską sztuką składania papieru – origami. / Lee Seo-jin, Korea Południowa
#10 FROZEN GHOST VODKA
Opakowanie odzwierciedla ducha marki: na jasnej, górnej połowie butelki pojawia człekopodobne widmo. / Levensona & Hill
Tekst | Ania Wawszkiewicz