Niebieski cień do powiek w filmach – 6 przykładów

niebieski cień do powiek w filmach
Kadr z filmu „Blue Velvet” (1986)

Od „Blue Velvet” do „X”: o tym jak niebieski cień do powiek stał się popularnym i ikonicznym makijażem w kinematografii. Zapoznaj się z sześcioma kultowymi filmami, w których siedem aktorek zachwyca pięknie pomalowanymi na niebiesko oczami.

Historia niebieskiego cienia do powiek w filmach

Jak niebieski cień do powiek stał się kultowy w filmach? Odkryjcie tajemnicę popularności niebieskiego cienia do powiek w filmach!

Niebieski cień do powiek to odważny, efektowny, tajemniczy oraz eteryczny makijaż, który przez lata pojawiał się w wielu kultowych filmach.

Gdyby ktoś zapytał o historię pochodzenia błękitu, zostałby potraktowany tysiącletnią historię kopania, szukania i znajdowania w ziemi niczego, co przypominałoby przeszywający kolor nieba. Zdesperowani, by zabutelkować cień nieba, starożytni Egipcjanie uciekali się do wydobywania błękitu – lapis lazuli, a także malachitu i turkusu – z kopalni w Afganistanie. Minerały te zostały następnie sproszkowane, aby stworzyć syntetyczny pigment Egyptian Blue. Krople tego właśnie lapis lazuli pokrywały maskę pogrzebową króla Tutanchamona i, jak powszechnie wiadomo, powieki pewnej Kleopatry.

Niebieskie cienie do powiek były jednymi z pierwszych, które trafiły na rynek pod koniec lat 50. i na początku lat 60. – nie zabrakło go nawet na powiekach pierwszej lalki Barbie, która została wypuszczona na rynek w 1959 roku. Niebieski cień do powiek po raz pierwszy pojawił się w filmie „Kleopatra” z Elizabeth Taylor w roli głównej.


HIRO Technologia. Porównanie Sonos ACE i AirPods Max.

niebieski cień do powiek w filmach
Kadr z filmu „Kleopatra” (1963)

Od tego czasu niebieski cień do powiek zaczął symbolizować określony typ postaci. Osoby używające niebieskiego cienia do powiek wyróżnia:

  • dzikość,
  • tajemniczość,
  • wolność,
  • uwodzicielskość,
  • niewinność,
  • niepowtarzalność,
  • charakterystyczność,
  • nieuchwytność,
  • wielowymiarowość,
  • marzycielskość.

Niebieski cień do powiek sprawia, że osoba, która go używa hipnotyzuje spojrzeniem, jest owiana tajemnicą i sprawia wrażenia nieustępującego bujania w obłokach oraz bycia w swoim świecie.

Bohaterki takie jak Effie Stonem ze „Skins”, Maddie Perez z „Euforii”, Bianca Carclay z „Wednesday” czy Dylan z „Aniołków Charliego” wybierają kolor niebieski, aby dodać sobie pewności siebie lub przyciągnąć uwagę.

Odcień ten przywodzi też na myśl drag queen oraz postaci, które chcą prowokować, zostać zapamiętane. Można to zaobserwować w produkcjach takich jak: „Różowe flamingi” (1972), „Kabaret” (1972) czy „Idol” 1998.

Niebieski cień do powiek stał się popularnym i ikonicznym trendem w makijażu dzięki kultowym filmom, w których się pojawił! Do tej pory używany jest przez twórców filmowych jako efekt poprawiający estetykę wizualną filmów oraz wywołujący efekt niezwykłości i niebiańskości.

Niebieski cień do powiek w kinematografii

Poniżej prezentujemy najlepsze momenty niebieskiego cienia do powiek w historii filmu!

Isabella Rossellini w „Blue Velvet” (1986)

niebieski cień do powiek w filmie
Kadr z filmu „Blue Velvet” (1986)

Dorothy Vallens, którą zagrała Isabella Rossellini, to tajemnicza piękność. Jest wokalistką występująca w klubie nocnym Slow Club na tle czerwonej, aksamitnej kurtyny. W czasie występów ubrana jest w błyszczącą, czarną suknię. Co wieczór przy akompaniamencie pianina wykonuje utwory „Blue Velvet” i „Blue Star”. Jej oczy zdobi oczywiście niebieski cień do powiek, który jest naturalnym wyborem patrząc na tytuł filmu oraz tytuły wykonywanych przez Dorothy piosenek.

Niebieski cień do powiek to odważny i efektowny makijaż, który od lat pojawia się w wielu kultowych filmach. Jednym z najwcześniejszych przykładów trendu niebieskiego cienia do powiek w kinematografii jest właśnie „Blue Velvet” Davida Lyncha.

Dobór kolorów makijażu jest niezwykle ważnym elementem w budowaniu estetyki wizualnej filmu. W przypadku „Blue Velvet” wybór niebieskiego cienia do powiek jest idealny – perfekcyjnie pasuje do onirycznej i surrealistycznej estetyki dzieła Lyncha. Niebieski cień do powiek podkreśla marzycielską atmosferę filmu i dodaje tajemniczości.

Jamie Lee Curtis i Anna Chlumsky w „Moja dziewczyna” (1991)

Vada Sultenfuss, w którą wciela się Anna Chlumsky, to jedenastolatka mieszkająca z owdowiałym ojcem i schorowaną babcią w miejscu, które nie tylko spełnia funkcję zwykłego domu, ale i funkcję zakładu pogrzebowego, którego właścicielem jest tata dziewczynki.

Shelly DeVoto, w tej roli Jamie Lee Curtis, to nowa zakładu pogrzebowego. Jej zadaniem jest robienie makijażu zmarłym. Zanim pojawiła się w przyczepie pod domem Sultenfussów, marzyła o malowaniu gwiazd w Hollywood.

Shelly umiała pięknie pomalować nie tylko martwych, ale i żywych. Wiedziała, że lata 70. to czas, w którym króluje niebieski cień do powiek:

Pierwsza zasada malowania oczu – niebieskiego cienia do powiek nigdy dość.

Tajemnicę niebieskiego cienia do powiek przekazała Vadzie, która małymi kroczkami wkraczała w dojrzewanie, malowanie się i zakochiwanie się.

Scenę, w której Shelly nakłada niebieski cień do powiek Vadzie możecie obejrzeć poniżej:

Christina Ricci w „Oko w oko z życiem” (1998)

niebieski cień do powiek w filmach
Kadr z filmu „Oko w oko z życiem” (1998)

Innym przykładem użycia ikonicznego niebieskiego cienia do powiek w kultowym filmie jest „Oko w oko z życiem” Vincenta Gallo z 1998 roku. Christina Ricci wciela się w Laylę, której styl zainspirował m. in. Sonię Wąsowską, znaną z projektu Sonia pisze piosenki.

W filmie Layla nosi biały kardigan, niebieską, pastelową sukienkę, jasnoniebieskie rajstopy i błyszczącą parę butów Mary Jane’s. Natomiast oczy dziewczyny zdobi brokatowy, niebieski cień do powiek oraz kreska w tym samym kolorze.

Wizażystka do filmu Gucci Westman wyjaśniła w wywiadzie, że dokonała takiego wyboru odnośnie makijażu, ponieważ chciała, aby postać Layli grana przez Christinę Ricci sugerowała nie tylko „niewinną marzycielkę”, ale także wyobrażenie dziewczyny, która jest „w swoim świecie”, której oczy mogłyby „oferować ucieczkę”.

Wybór makijażu jest ważnym aspektem ogólnej estetyki „Oko w oko z życiem”, ponieważ przyczynia się do wyjątkowego i charakterystycznego wyglądu bohaterki, ale i dodaje filmowi atmosferę dziwaczności i ekscentryczności.

Kara Hayward „Moonrise Kingdom. Kochankowie z księżyca” (2012)

niebieski cień do powiek w filmach
Kadr z filmu „Moonrise Kingdom. Kochankowie z księżyca” (2012)

Kara Hayward jako Suzy Bishop ma na swoich powiekach niebieski cień do powiek, co idealnie pasuje do estetyki filmów Wesa Andersona jak i filmów, których akcja rozgrywa się w latach 60.

Odcień, którego używa Suzy to Bleu de France, co może odnosić się do jej zamiłowania to muzyki francuskiej.

Samantha Robinson w „Czarownica miłości” (2016)

niebieski cień do powiek w filmach
Kadr z filmu „Czarownica miłości” (2016)

Akcja filmu „Czarownica miłości”, wyreżyserowanego przez Annę Biller, rozgrywa się w latach 60. XX wieku. Wszystko od kostiumów (wszystkie ubrania mają vintage’owy styl lub są szyte ręcznie na podstawie starych wzorów) po sposób kręcenia (na filmie z wykorzystaniem kolorowego przetwarzania w technicolorze) przenosi widza w przeszłość. Jednak najważniejszą rzeczą wyróżniającą film jest makijaż Elaine Parks (w tej roli Samantha Robinson).

Oczy Elaine są portalem do jej duszy. Wizażystka, Emma Willis, zmienia kolor cienia do powiek z niebieskiego, na zielony lub fioletowy, w zależności od nastroju czarownicy. Najczęściej jednak powieki Elaine są ozdobione błyszczącym niebieskim cieniem.

Warto wspomnieć, że istnieje paleta cieni do powiek inspirowana główną bohaterką „Czarownicy miłości”. Można zamówić ją na stronie Vintage Doll Cosmetics.

Mia Goth w „X” (2022)

niebieski cień do powiek w filmach
Kadr z filmu „X” (2022)

W „X”, slasherze Ti Westa, którego akcja rozgrywa się w latach 70. Mia Goth wciela się w Maxine Minx – młodą, ambitną i pragnącą sławy początkującą aktorkę. Aby pokazać młodzieńczą naiwność Maxine w dżinsowych ogrodniczkach, z piegami na nosie, warkoczykami i niebieskim cieniem do powiek do powiek została przedstawiona jako dziewczyna niewinna, ale i zmysłowa.

Niebieski cień na powiekach Maxine dodaje jej spojrzeniu magnetyzmu, co jest niezwykle ważną cechą dla aktorki.

Nie zdradzając zbyt wiele z fabuły „X”, podobnie jak w przypadku poprzednich filmów wymienionych na tej liście, wybór makijażu sugeruje, że nie wszystko jest tym, czym się wydaje – zwłaszcza jeśli chodzi o niewinność dziewcząt z niebieskim cieniem na powiekach…

Tekst: Matylda Motyl

Zobacz też: Playlista na Pride Month – 13 piosenek

Playlista na Pride Month – 13 piosenek

5/5 - (3 votes)

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News