Nie tylko manga

Powszechny odbiór sztuki japońskiej ogranicza się do zniekształconej wiedzy o jej popkulturowej wersji. O tym, że Kraj Kwitnącej Wiśni ma artystycznie do powiedzenia znacznie więcej udowadnia wystawa „Logiczna emocja”.

1Tatsuo Miyajima, Życie (Corps sans Organes) nr 17, 2013, instalacja, 258,8 × 321,6 × 321,6 cm, własność artysty, © Tatsuo Miyajima i Lisson Gallery

2

Oferta pracy w HIRO

Szukamy autorów / twórców kontentu. Tematy: film, streetwear, kultura, newsy. Chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


Akihisa Hirata, wstępna wizualizacja pracy Häm, 2014

3

Teppei Kaneuji, Biały wyciek (Przedmioty nagromadzone nr 10), 2010, instalacja, 181 × 176 × 75 cm, © Teppei Kaneuji, dzięki uprzejmości ShugoArts

5

Shinji Ogawa, Mleczna korona, 2007, akryl na płótnie, 18 × 26 cm, Kolekcja MOCAK-u

 

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie postanowiło przygotować wystawę prezentującą 14 japońskich artystów z różnych dziedzin. Do obejrzenia będą prace z zakresu m.in. fotografii, malarstwa, rysunku, mangi, rzeźby, instalacji, wideo, ceramiki i plakatu. Organizatorzy, już na przykładzie nazwy wystawy zestawiającej dwa przeciwstawne pojęcia, pokazują, że postrzegają sztukę japońską jako kompilację kontrastów.

Punktem wyjścia są konceptualne fotografie i obrazy Kojiego Enokury, artysty zaliczanego do kierunku Mono-ha, kładącego nacisk na logikę i precyzję języka wypowiedzi artystycznej. Zdjęcia fotografa młodszego pokolenia, Taijiego Matsuego prezentują widoki z lotu ptaka wybranych obszarów Japonii, co można uznać za próbę zmiany rzeczywistości w abstrakcyjny, płaski obraz. Pochodzące z Kolekcji MOCAK-u szczegółowe rysunki oraz obraz autorstwa Shinji’ego Ogawy przedstawiają wybrane elementy europejskiej rzeczywistości przez pryzmat Japonii. „Nieme” plansze Yuichi Yokoyamy są klasycznym przykład mangi, ukazującym opowieść pozornie pozbawioną akcji, w której z ust geometrycznie narysowanych postaci wychodzą puste dymki. Na uwagę zasługuje także abstrakcyjna konstrukcja, złożona z tysięcy połączonych ze sobą czerwonych słomek, którą stworzył architekt Akihisy Hirata. Do oryginalniejszych obiektów należy bez wątpienia ten autorstwa Noe Aoki. To instalacja, składająca się z niewielkich stert kostek mydła, spiętych za pomocą stalowych linek, przywołująca obraz japońskich gór.

Przygotowana wspólnie z Japan Foundation wystawa pokazywana była wcześniej w Museum Hau Konstruktiv w Zurychu. Ta z Krakowa uzupełniona jest o prace Shinjiego Ogawy. Szukając sposobu na dowiedzenie się o sztuce japońskiej czegoś, co pozwoli Wam wyjść poza schemat, nie możecie przegapić tego projektu.

Wernisaż odbędzie się 12.02., a sama wystawa dostępna będzie od 13.02. do 26.04. 2015r.

LINK DO STRONY MOCAKU

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News