Nasza przyszłość to perfekcyjna sztuczność. Guido Casaretto z wystawą „Duchy materii” w MOCAK-u

Mężczyzna stojący obok popiersia mężcyzny

Urodzony w 1981 roku Guido Casaretto żyje i tworzy na styku wielu kultur. Urodził się w Turcji, dorastał w Grecji i we Włoszech, a obecnie mieszka w Stambule.

Jego odlegli włoscy przodkowie wyjechali do Azji Mniejszej w czasach imperium osmańskiego. Nigdy jednak się nie zasymilowali – stali się częścią społeczności określanej jako lewantyńska, którą tworzyli chrześcijańscy imigranci z Francji, Włoch i Anglii. Artysta studiował na Wydziale Malarstwa Uniwersytetu Sztuk Pięknych Mimar Sinan w Stambule oraz na Wydziale Malarstwa i Sztuki Konceptualnej Akademii Sztuk Pięknych w Bolonii. Dystansuje się od wpływu którejkolwiek z kultur na jego twórczość, chociaż można w niej niekiedy odnaleźć nawiązania do sztuki i tradycji włoskiej.

Czytaj również: Kreował własną rzeczywistość, był jednym z najwybitniejszych polskich artystów. W MOCAK-u pojawi się wystawa prac Mikołaja Smoczyńskiego „Ekspozycja prywatna”

Guido Casaretto, Przekraczając karnawał, 2019, wideo, ok. 20 min, courtesy Zilberman Gallery

Wystawa Guido Casaretto – Duchy materii będzie kolejną z cyklu indywidualnych prezentacji artystów których dzieła znajdują się w Kolekcji MOCAK-u. Zaprezentowanych zostanie 17 prac z lat 2014-2019, a siedem z nich powstało specjalnie na wystawę w Krakowie.

Guida Casaretta interesują wszelkiego rodzaju materie. Morza, góry, kosmos, ale również kamień i drewno. Bada też materię przerobioną, analizując właściwości mebli i stropów. Zwieńczeniem tych zainteresowań jest materia ludzka. Wobec tworzyw podstawowych stosuje techniki tradycyjne, wykorzystując doświadczenia malarzy, rzeźbiarzy i rzemieślników.

Guido Casaretto, Czy niesympatyczni ludzie wyglądają podobnie? IV, 2019, grafit, węgiel / żywica, 193 × 230 × 150 cm, courtesy Adamovskiy Foundation, fot. K. Kaygusuz

W odniesieniu do przedmiotów wykonanych przez człowieka metody stają się bardziej skomplikowane – na przykład szafy zostają zmielone, a z uzyskanego materiału pomieszanego z klejami powstają ich bezużyteczne kopie. Najdziwniejszą metodę artysta przyjął w odniesieniu do człowieka. W internecie trafił na uniwersalne modele ludzkich sylwetek, stworzone na potrzeby animacji komputerowych. Na bazie kilkuset ujęć konkretnych osób, czyli ich materii, zbudowano wizerunek totalny. Guido Casaretto wykorzystał tę syntezę w swoich rzeźbach.

Guido Casaretto, Filar I, 2014, beton, 240 × 210 × 80 cm, courtesy Füsun & Lütfi Aygüler

Zainteresowania artysty mają szczególny charakter. Jego sztuka wydaje się wizjonerska. Casaretto analizuje materie Wszechświata, a następnie za pomocą różnorodnych mediów tworzy ich atrapy. Tym samym sugeruje, że nasza przyszłość to perfekcyjna sztuczność.

Wernisaż wystawy (wstęp wolny) odbędzie się 24 października (czwartek) o godzinie 18:00. Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających od 25 października 2019 do 22 marca 2020 roku. Miejsce: MOCAK, budynek A, poziom 0. Kuratorem wystawy jest Agnieszka Sachar.

Link do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/409448513090117/

Guido Casaretto, Stack Permutation II, 2017, pastel / biała żywica epoksydowa, 24 × 251 × 80 cm, courtesy Zilberman Gallery, fot. K. Kaygusuz

Zdjęcie wyróżniające: Guido Casaretto, Czy niesympatyczni ludzie wyglądają podobnie? IV, 2019, grafit, węgiel / żywica, 193 × 230 × 150 cm, courtesy Adamovskiy Foundation, fot. K. Kaygusuz

Komentarze
Nasza przyszłość to perfekcyjna sztuczność. Guido Casaretto z wystawą „Duchy materii” w MOCAK-u
Oceń artykuł