Najlepiej ćpać w domu

Ciemnowłosy chłopak bawiący się na imprezie

Melanż. Oczekiwania vs. rzeczywistość”, to tytuł nowej ogólnopolskiej kampanii społecznej stworzonej przez Główny Inspektorat Sanitarny. Obejrzeliśmy wszystkie dziesięć opublikowanych na YouTube spotów i wyciągnęliśmy (nie mylić z „wciągnęliśmy”) kilka wniosków.

Najnowsza kampania społeczna GIS-u jest skierowana do szeroko rozumianej młodzieży. Jak możemy przeczytać na oficjalnej stronie Melanż.tv, jej celem jest zwrócenie uwagi wyżej wymienionej grupy na negatywne skutki korzystania z używek. W dziesięciu spotach twórcy pokazują jak się czujemy po zażyciu różnych środków, a jak wygląda to z perspektywy kogoś, kto na nas patrzy.

Gama używek wykorzystanych w kampanii jest całkiem szeroka: amfetamina, grzyby, LSD, blanty, zioło, browar, wóda i papierosy. O ile działanie wódki i papierosów każdy zna, o tyle dla niewtajemniczonych filmy z używkami znakomicie pełnią funkcje edukacyjną. Widz może się dowiedzieć, jaki i od czego będzie miał lot. Elementem odstraszającym ma być to, że chociaż on sam będzie miał wrażenie, że bawi się dobrze, to inni niekoniecznie uznają go za króla imprezy.

Oferta pracy w HIRO

Lubisz tematy związane z muzyką, filmem, modą i chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


Od zawsze wiadomo, że jak powiesz dzieciakowi, żeby czegoś nie robił, to zrobi dokładnie to od czego chcesz go zniechęcić. Nie zamierzamy hejtować prób przemówienia młodzieży do rozsądku, jednak oglądając wszystkie spoty, nasunęła nam się myśl, że skutek tej kampanii może być odwrotny od zamierzonego. Ci, którzy to robią i tak będą to robili i nie sądzimy, że po obejrzeniu serii filmików doznają cudownego przebudzenia i przykładowo rzucą palenie, bo w spocie zobaczyli, że komuś, kto pali śmierdzi z buzi. Jeśli takie jest założenie GIS-u, to jest ono dosyć utopijne. Pokażcie nam kogoś, komu na imprezie przeszła ochota na ładną laskę / chłopaka, bo usta tej osoby pachniały fajkami.

Zrzut ekranu z komentarzem z portalu YouTube komentujący kampanię społeczną "Melanż - oczekiwania vs rzeczywistosc"

Zrzut ekranu z komentarzem z portalu YouTube komentujący kampanię społeczną "Melanż - oczekiwania vs rzeczywistosc"

Znajdujemy jednak w kampanii dobre przesłanie — jak ćpać, czy ogólnie korzystać z używek, to lepiej robić to w domu, bo jeśli walniecie na środku ulicy, to staniecie się pośmiewiskiem dla kolegów i przypadkowych przechodniów. Sytuacje pokazane w spotach może i są nieco przerysowane, ale nie wiemy czy aż tak straszne, że kogoś przestraszą. No może oprócz ziomka na schodach. Niejeden młodzian lubi mieć łatkę awangardowca, czy nawet przypałowca. Raz na jakiś czas nie szkodzi przecież wylizać kasownik. Może i beka dla nieznajomych, ale ogólnie kozak zawodnik.

Zrzut ekranu z komentarzem z portalu YouTube komentujący kampanię społeczną "Melanż - oczekiwania vs rzeczywistosc"

Co prawda, na przekór naszej teorii, w kampanii znalazł się spot, który pokazuje grupę przyjaciółek jarających zioło w pokoju jednej z nich. Dziewczyny świetnie się bawią, śmieją się, po czym okazuje się, że tak naprawdę każda z nich siedzi na swoim materacu i sięga po kolejne skrzydełko z kurczaka, bo dostała gastrofazy po jaraniu. Akurat w tym, nie wiemy co może być złego. Scena wprawiła w zakłopotanie nie tylko nas, ale również internautów komentujących filmik.

Zrzut ekranu z komentarzem z portalu YouTube komentujący kampanię społeczną "Melanż - oczekiwania vs rzeczywistosc"

Na oficjalnej stronie kampanii można znaleźć również niezbędne mini-kompendium wiedzy dotyczącej narkotyków i alkoholu, a także — co by zachęcić młodzież, quiz, który powie jakim typem melanżowca jesteś. Nie jesteśmy przekonani, czy GIS swoimi spotami zachęci do odstawienia wszystkich wymienionych w filmikach używek, mamy jednak nadzieję, że przynajmniej młodzież zrozumie, że nie należy ćpać na środku ulicy, bo różnie może się to skończyć.

Reasumując. Wszystko jest dla ludzi, ale trzeba uważać, żeby nie przegiąć. Gdybyśmy my mieli zrobić taką kampanię, oddalibyśmy głos osobom, które doświadczyły prawdziwego zła przez używki. Psychiatryk, niepełnosprawność, depresja. Niestety znamy takich i to sporo.

Zrzut ekranu przedstawiający fragment quizu o zażywaniu używek

4,2/5 - (5 votes)

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News