#1 Vodol
ekscentryczny projekt z 1989 roku autorstwa austriackiej grupy architektów Coop Himmelblau, wpisuje się w nurt dekonstruktywizmu. Model zrywa z tradycyjnie pojętym funkcjonalizmem, umieszczając komponenty, z których się składa, w nietypowych dla nich miejscach. Kształtem przypominająca zawias stalowa rama, otacza siedzenie w taki sposób, że całość jest perfekcyjnie do siebie dopasowana. Na pierwszy rzut oka fotel sprawia wrażenie mało stabilnego – nic bardziej mylnego! Zainstalowane pod siedzeniem, stalowe sprężyny pozwalają delikatnie się kołysać, dostarczając niezwykłego komfortu.
#2 La Chaise
eleganckie krzesło autorstwa Charlesa i Raya Eames z 1948 roku. Projektowi towarzyszy ciekawa historia międzynarodowego konkursu, na zaprojektowanie oryginalnego, niedrogiego i niedużego mebla, który mógłby się znaleźć w przeciętnym, amerykańskim domu. Co prawda, „La Chaise” nie zdobył głównej nagrody, lecz przypadł do gustu, jako najbardziej elegancki projekt. Co ciekawe, z technicznego punktu widzenia, umieszczony między oparciem a siedzeniem otwór jest niezbędny, gdyż umożliwia trójwymiarowe formowanie materiału, z którego jest zbudowana górna część krzesła.
#3 No. 422. Diamond Chair
projekt autorstwa Harry’ego Bertoia (1952-53). Pochodzący z Włoch artysta, pierwotnie zajmował się rzeźbą. Eksperymenty z trójwymiarowymi kształtami rozpoczął na studiach. Początkowo jego projekty mebli nie odnosiły sukcesów. Sytuacja zmieniła się, gdy zaczął pracę dla firmy Hansa Knolla, producenta mebli, dla którego zaprojektował serię drucianych krzeseł. Struktura „Diamond Chair” odzwierciedla różne funkcje krzesła. Druciana powłoka kształtem przypomina oszlifowany diament. Krzesło zostało zaprojektowane w specjalny sposób, by tak jak rzeźba, móc być oglądanym z każdej strony.
#4 Roodblauwe stoel
model zaprojektowany przez Gerrita Thomasa Rietvelda w 1918 roku. Artysta idealistycznie podchodził do każdego projektu, traktując je jako pewne kompozycyjne całości. W rezultacie„Roodblauwe stoel” został uznany za jeden z najważniejszych modernistycznych projektów mebli. Masywne, geometryczne krzesło, swoją charakterystyczną kolorystyką przywodzi na myśl porównanie z twórczością Pieta Mondriana.
#5 Garden Chair
autorzy: Jacques André , Jean Prouvé , data projektu – 1936 rok. Francuscy architekci rozpoczęli współpracę w awangardowej grupie Union des Artistes Modernes, która z okazji Światowych Targów w Paryżu, wyszła z inicjatywą zaprojektowania kompletu mebli. Głównym zamierzeniem było stworzenie konstrukcji ze stali i szkła akrylowego, która nadałaby meblu charakter high-tech, z powodzeniem osiągany w architekturze.
Tekst | Wioleta Żochowska
Foto | design-museum.de