Moda inspirowana subkulturami: HOT or NOT? ?

Kilku modeli stojacych przed budynkiem w ktorym odbyl sie pokaz mody, kazdy z nich ubrany w bardzo streetwearowym dresiarskim stylu

Bardzo często nie wiemy, czy też nie interesujemy się tym, co kryje się za kreacjami największych domów mody. Projektanci, żeby stworzyć kolekcję, muszą mieć pomysł. Rodzi się on najczęściej, dzięki inspiracjom, które są najróżniejsze. Często nie zdajemy sobie nawet sprawy, jak szeroki jest ich zakres.

Najczęściej na wybiegach możemy zobaczyć projekty odnoszące się do subkultury punk-rockowej. Bardzo często widzimy bowiem ramoneski nabite ćwiekami, skórzane spódnice i spodnie, ciężkie buty, czy chociażby porwane bluzy. Widząc takie ubrania, nie zastanawiamy się, z jakiej subkultury pochodzą.

Ostatnio w świecie mody króluje trend, w którym inspiracją jest blok wschodni. Projektanci czerpią garściami z rosyjskich i ukraińskich subkultur. Chodzi tu o dość charakterystyczne typowe dla nich streetwearowe looki, głównie opierające się na dresach i oversize’owych bluzach. Tak zwany styl na dresiarza.

Oferta pracy w HIRO

Szukamy autorów / twórców kontentu. Tematy: film, streetwear, kultura, newsy. Chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


Czytaj również: Thrasher nie dla celebrytów

Zastanawiamy się, czy projektanci i fashioniści, zdają sobie do końca sprawę z tego, co kryje się za ubraniami, które noszą osoby będące częścią danej subkultury? Czy poznali ich wizję świata, przekonania?

Postanowiliśmy zapytać kilku influencerów i znawców mody o to, co myślą o światowych projektantach mody inspirujących się subkulturami. Przed Wami: Harel, Bartek Michalec z ZUO CORP, Natalia Hołownia, Kinga Litwińczuk, Iamsomeart.

Harel (autorka bloga o modzie)

Mloda kobieta siedzaca w kawiarni brunetka siedzaca profilem opierajaca glowe o dlon ubrana w czarny sweter usmiechnieta

Inspiracja subkulturami nie jest niczym nowym, zmienia się tylko poziom zainteresowania. Mieliśmy już nawiązania do bikersów, do punków – choćby Vivienne Westwood – a teraz przyszła pora na niesławnych wschodnioeuropejskich dresiarzy, którzy, chcąc nie chcąc, pewien rodzaj subkultury stworzyli.

Jedynym niebezpieczeństwem dla projektanta jest niewiedza – a może ona wynikać nawet z tego, że nigdy nie był członkiem danej subkultury, więc może nie zdawać sobie nawet sprawy, jakie jest głębsze znaczenie jego inspiracji. Podobnie z klientami. Dziesięć lat temu mieliśmy na ulicach wysyp arafatek inspirowanych kolekcją Nicolasa Ghesquiere’a dla Balenciagi czy wcześniej Isabel Marant. Czy ktokolwiek z noszących zastanowił się nad ich pochodzeniem, czy symboliką? I czy miał taki obowiązek? Czy jest to zadanie projektanta?

Bartek Michalec (1/2 marki Zuo Corp.)

Mezczyzna w turbanie i w duzych sluchawkach na uszach z broda i wasem stoi w zadumie ubrany w zielony sweter z zawieszonymi na nim okularami przeciwslonecznymi w tle widzimy kilkoro ludzi oraz urzadzenia do djowania

Zasadniczo wydaje mi się to w porządku. Tak jak w przypadku YSL, który mocno czerpał z wizerunku motocyklistów, dzięki czemu zrewolucjonizował wizerunek współczesnej kobiety, czy czerpanie z ulicznej kultury hip- hopu w latach 90’tych. Nie rozumiem natomiast fascynacji blokiem wschodnim i tego, co dzieje się teraz, nie do końca mam poczucie, że wyrasta to z buntu.

Natalia Hołownia (redaktor prowadząca serwisu Gala.pl)

Czarno biale zdjecie blondyni ubranej w czarna marynarke i bialy tshirt. Kobieta trzyma w rekach karki papieru

Wielka moda w ciągu ostatnich lat niemal całkowicie straciła kontakt z prawdziwym światem, zamykając się w hermetycznym kokonie. A totalne oderwanie od rzeczywistości, zwłaszcza w dobie szalejących social mediów i ogromnej siły internetu, nie ma po prostu sensu. Dlatego większość topowych marek zwróciła się w stronę zwykłych ludzi, a dokładniej – ulicy, oraz tego, czym ona dziś tętni. Nareszcie.

Kinga Litwińczuk (autorka bloga modowego StyleOn)

Brunetka w okularach przeciwslonecznych idzie ulica pelna samochodow ubrana w czarna ramoneske i spodnie khaki

Uważam, że inspirować się możemy wszystkim i każdym (nie mylić z kopiowaniem). Jeśli są osoby lub rzeczy, które sprawiają, że zaczynamy działać kreatywnie, tworzymy, mamy nową ciekawą koncepcję za ich sprawą, to inspirować możemy się nawet kulturą antyczną. Najważniejsze to zawsze być prawdziwym i tworzyć wszystko zgodnie z naszymi wartościami i zasadami.

Iamsomeart (artysta działający w przestrzeni miejskiej)

Mur pod drewnianym pomalowana czarno bialo szarymi farbami mural przedstawiajacy szkielet nieznanego stwora obok stoi mezczyzna ubrany w biala koszulke i kolorowych krotkich spodenkach przed murem widac porozrzucane smieci kartony stare szmaty a wszystko na brudnym brunatnym piachu z gdzieniegdzie rosnacymi malymi kepkami zniszczonej trawy

Czasami z takich połączeń może wyjść coś dobrego, a czasami wychodzi totalna klapa. Wywodzę się z subkultury deskorolkowej i widziałem wiele ciekawych perełek. Projektanci od wielu lat starali się wcisnąć, chociażby deskorolkę do swoich kampanii reklamowych czy wzorować się na aktualnych ubiorach z lekkim podrasowaniem po swojemu tego, co w danym momencie było modne.

Wydaje mi się, że ludzie z danej subkultury mało się tym interesują, każda subkultura ma swoje firmy, które wspierają np. deskorolkowców itp., trwają w tej zajawce i robią wszystko, aby organizować zawody i napędzać jak najwięcej ludzi do jazdy.

Uważam, że jeżeli projektant pochodzi z innej subkultury i nagle chce podpiąć się pod jakąś, to niestety, ale nie jest w stanie oddać klimatu danej subkultury. Może ją przejaskrawić i przebajerować, zainteresują się tą kolekcją fani projektanta i osoby interesujące się modą, ale mało kiedy trafi stricte do ludzi z danej subkultury. Oczywiście nie jest to reguła 😉

Tekst: Kasia Tilda Frąckowiak

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News