Kawa jest kobietą: jak ważną rolę pełnią kobiety w świecie kawy?

Dłoń trzymająca kubek

Dzień kawy jest właściwie codziennie, jednak to 29 września obchodzimy Narodowy Dzień Kawy, natomiast 1 października to Międzynarodowy Dzień Kawy. Z tej okazji, Starbucks przygotował materiał, który jest dowodem na to, że kawa jest kobietą.

Branża kawowa jest jedną z tych, w których obecność kobiet jest szczególnie istotna i zauważalna. Cały rynek kawy, od jej uprawy aż po sprzedaż pysznego latte, jest pełen kobiet. Właśnie dlatego tegoroczny Międzynarodowy Dzień Kawy, obchodzony 1 października, przebiega pod hasłem Women in Coffee. International Coffee Organization chce w ten sposób zwrócić naszą uwagę na to, jak ważną rolę odgrywają kobiety w świecie kawy.

Kobiety są zaangażowane w cały proces pozyskiwania kawy, od uprawy kawowca, aż po zarządzanie kawiarniami. W Rwandzie, ze względu na konflikty wewnętrzne, rwandyjskie kobiety musiały wziąć w swoje ręce opiekę nad uprawą kawy. Dla uczczenia ich osiągnięć Starbucks wprowadził w Polsce kawę – Rwanda Umushanana, której nazwa nawiązuje do tradycyjnego kobiecego stroju, który stał się symbolem przemian społecznych do których doszło w Rwandzie. W jaki sposób kobiety budują świat kawy w innych krajach?

Jaka jest rola kobiet w Starbucks w Polsce? Obecnie 71% pracowników Starbucks to kobiety. Wśród managerów kobiety to aż 65% pracowników. Ciężko wyobrazić sobie historię Starbucks w naszym kraju bez ich udziału. Na przykład Anna Chylewska, kierownik regionalny Starbucks Warszawa, jest w Starbucks od początku istnienia marki w Polsce. Zaczynała pracę 10 lat temu jako Assistant Store Manager i brała udział w otwarciu pierwszej kawiarni w Polsce. Obecnie zarządza 9 kawiarniami Starbucks w Warszawie, pracuje przy otwarciach nowych kawiarni, prowadzi szkolenia i rekrutacje.

Uśmiechnięta kobieta w białej koszuli z logo Starbucsk

Bez wątpienia kobiety w Starbucks są ekspertkami w tym co robią. Tegoroczną polską edycję Starbucks Barista Championship wygrała kobieta – Dorota Glabian. Już 2 października wyjeżdża do Amsterdamu, reprezentować Polskę na międzynarodowych mistrzostwach Coffee Masterów Starbucks. Jej historia pokazuje, że Starbucks to miejsce, w którym kobiety mogą podążać za swoimi marzeniami, realizować się pracując w branży kawowej, odkrywać swoje pasje i stawać się specjalistkami w swojej dziedzinie.

Kobieta nalewająca mleko do kawy

Moja kawowa pasja rozwijała się z każdym dniem, w Starbucks miałam czas na to, by próbować, doświadczać, rozwijać swoją wiedzę. Fantastyczne w tym wszystkim jest to, że dzięki temu czego się nauczyłam mogę reprezentować Polskę na arenie międzynarodowej. – mówi Dorota Galbian, Starbucks Coffee Master oraz zwyciężczyni Starbucks Barista Championship 2018.

W Starbucks, oprócz profesjonalnej obsługi i kawowej ekspertyzy Coffee Masterów, bardzo ważne jest to by myśleć również o innych i działać na rzecz lokalnych społeczności. Te wartości stały u początków Starbucks Foundation. Na czele założonej w 1997 roku Fundacji stoi obecnie kobieta – Virginia Tenpenny. To ona odpowiada za wszelkie dobroczynne projekty realizowane przez Starbucks globalnie i lokalnie. Jeden z najnowszych projektów Starbucks Foundation realizowany w USA polega na umożliwieniu pracownikom wsparcia lokalnych organizacji pozarządowych w ramach określonej części czasu pracy.

Kobiety odgrywają bardzo ważną rolę na rynku kawy, niezależnie od tego jaki element procesu jej pozyskiwania weźmiemy pod uwagę. Rwanda, USA, Polska – wszędzie na świecie znajdziemy przykłady na to, jak wiele im zawdzięczamy.

Komentarze
Podaj dalej

Zapisz się do Newslettera