Współpraca z partnerami z całej Europy pozwala na realizację kampanii Safe2Eat 2025, której celem jest zwiększenie świadomości konsumentów na temat bezpieczeństwa żywności. Kampania, wspierana przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), po raz kolejny stawia na dostarczenie przystępnych, naukowo uzasadnionych informacji, aby pomóc obywatelom Unii Europejskiej podejmować świadome decyzje dotyczące ich diety.
Safe2Eat 2025: Większy zasięg, większa skuteczność
W porównaniu do 2024 roku, w którym kampania objęła 18 krajów, w 2025 roku obejmie 23 państwa europejskie, w tym pięć nowych uczestników: Albanię, Bośnię i Hercegowinę, Czarnogórę, Macedonię Północną i Turcję. Kampania ma na celu dotarcie do jeszcze szerszego grona konsumentów, oferując im łatwo dostępne, oparte na nauce informacje o bezpieczeństwie żywności, co ma pomóc w dokonywaniu lepszych wyborów żywieniowych.
Jak zmieniają się postawy konsumentów?
Wyniki badania Ipsos z 2024 roku pokazują znaczący wzrost efektywności kampanii. Dotarła ona do ponad 45% docelowych odbiorców w całej Europie, co stanowi prawdziwy sukces w porównaniu do 19% w roku 2023. Kampania skutecznie dotarła do ponad 50 milionów osób, a jej działania w mediach społecznościowych i współpraca z influencerami sprawiły, że konsumenci zaczęli częściej zwracać uwagę na kwestie bezpieczeństwa żywności. Ponadto, zmniejszył się odsetek opinii twierdzących, że informacje o bezpieczeństwie żywności są zbyt skomplikowane.
Nowości w kampanii Safe2Eat 2025
W 2025 roku organizatorzy kampanii planują szereg usprawnień, w tym:
-
Rozszerzenie zasięgu na 23 kraje, co pozwoli dotrzeć do szerszego kręgu odbiorców.
-
Podkreślenie roli nauki w zapewnianiu bezpieczeństwa żywności oraz znaczenia czytelnego oznaczania produktów.
-
Zwiększenie dostępności informacji, dzięki prostym, łatwym do zrozumienia materiałom edukacyjnym, dostosowanym do różnych grup demograficznych i kontekstów kulturowych.
Zwiększenie zaangażowania konsumentów
Celem kampanii jest wyposażyć konsumentów w wiedzę potrzebną do podejmowania świadomych decyzji żywieniowych. “Kampania Safe2Eat jest pomostem łączącym naukę z codziennymi decyzjami dotyczącymi żywności” – mówi Bernhard Url, dyrektor wykonawczy EFSA. “Dzięki rozszerzeniu zasięgu na dodatkowe kraje stawiamy kolejny krok w kierunku zapewnienia wszystkim mieszkańcom Europy dostępu do wiarygodnych, opartych na nauce wskazówek”.
Jak możesz wziąć udział?
Przez cały rok w całej Unii Europejskiej oraz w poszczególnych państwach będą realizowane różnorodne działania w ramach kampanii Safe2Eat. Zachęcamy konsumentów do odwiedzenia oficjalnej strony internetowej kampanii, zapoznania się z materiałami edukacyjnymi i obserwowania komunikatów kampanii w mediach społecznościowych, a w tym celu – do korzystania z hasztagu #Safe2EatEU.
O EFSA
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) to agencja Unii Europejskiej powołana w 2002 roku. EFSA dostarcza bezstronnych, naukowych analiz oraz informacji na temat zagrożeń związanych z łańcuchem żywnościowym. Jej celem jest ochrona konsumentów, wspierając przepisy prawne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności w UE.