Jak mądrze zacząć się odchudzać?

Jak mądrze zacząć się odchudzać
Photo: Andrea Piacquadio

Jak zacząć się odchudzać w sposób przemyślany i skuteczny? O tej porze roku myślimy tylko, żeby zdążyć z formą do lata. Warto się jednak zastanowić, czy na dłuższą metę ma to sens.

Od czego zacząć odchudzanie?

Niezbędne jest uświadomienie sobie, że trwała zmiana nawyków i konsultacje ze specjalistami są dużo pewniejszym i zdrowszym podejściem niż katowanie się przed latem z efektem jojo na jesień. Pamiętaj, by zbadać się przed rozpoczęciem odchudzania. Badanie krwi powinno obejmować poziom glukozy we krwi na czczo, poziom cholesterolu, hormonów tarczycy oraz witamin z grupy D i B. Wynik warto skonsultować z dietetykiem, który dobierze dietę i aktywność fizyczną do Twojego stanu zdrowia oraz możliwości.

Rozmowa z psychodietetykiem

Jeśli naprawdę chcesz schudnąć, będzie trzeba zrezygnować z niektórych nawyków żywieniowych. Zastanów się, najlepiej wspólnie z doświadczonym psychodietetykiem, jak rolę odgrywa w Twoim życiu jedzenie. Oprócz dostarczania paliwa do organizmu, często jest to też reakcja na stres, próba ukojenia nerwów, nagroda (lub kara), źródło poczucia bezpieczeństwa. Psychodietetyk uświadomi nam, jak naprawić psychologiczne schematy prowadzące do podjadania.

Zdrowe odżywianie to zmiana na stałe

Krótkotrwałe, kilkutygodniowe diety na pewno dają zaskakujące rezultaty, ale są też wyniszczające dla ciała, a ich efekt bardzo ciężko utrzymać. Dlatego, choć to trudniejsze, warto zmieniać swoje nawyki powoli, ale bezpowrotnie. Warto zacząć odchudzanie od małych kroków. Każdy kolejny, taki jak rezygnacja z tłustych produktów, słodyczy, wprowadzenie warzyw i paru ćwiczeń dziennie, pozwoli na utrwalenie nowego stylu życia. Nie zadziała to tak efektownie jak dieta bezglutenowa czy ketonowa, ale da Ci czas na dostosowanie się i konsekwentną zmianę.

Jak zacząć odchudzanie – zasada 80/2

Jeśli na samą myśl o diecie Cię odrzuca, wypróbuj zasadę 80/2. W prosty sposób zmienisz swoje podejście do odżywiania i nastawienie bez nagłych zmian. Dieta ta polega w 80% na daniu sobie przestrzeni na menu zdrowe, rozsądne i dobrze zbilansowane oraz w 20% na te mniej rozsądne wybory. Po pierwsze oznacza to zmianę diety na zdrowszą, np. śródziemnomorską, DASH albo fleksitariańską. Od lat przodują one w rankingach najzdrowszych diet, w których wszystkie kalorie i składniki są w odpowiednich proporcjach.

Ważne nawyki żywieniowe

Odpowiednio skomponowane śniadanie to podstawa poczucia sytości i wzrostu tempa metabolizmu. Pożywne, spore śniadanie z nieoczyszczonych ziaren zbóż z białkiem, dodatkiem tłuszczu i warzywami daje energię na cały dzień. By skutecznie schudnąć, na większość osób działa najlepiej system 4-5 posiłków dziennie, spożywanych co 3-4 godziny. W procesie odchudzania przegłodzenie się skutkuje tylko rozregulowaniem glikemii i zwolnieniem metabolizmu. Często też po takim epizodzie dochodzi do impulsywnego jedzenia, co wpływa negatywnie na postępy w utracie wagi.

Picie wody ma wpływ na to, jak się czujesz

W naszym organizmie uczucie sytości i głodu ma sporo wspólnego z pragnieniem. Dlatego przy odchudzaniu nie można zapominać o odpowiednim nawodnieniu. Powinniśmy pić 30 ml płynów na każdy kilogram masy ciała. Oprócz wody, skutecznie gaszą pragnienie i regulują metabolizm napary ziołowe. Tak samo soki, zupy oraz herbaty, ale te już zawierają pewną ilość kalorii. Należy je doliczać do codziennego bilansu kalorycznego.

Zobacz też: Piercing nosa – jak się przygotować, metody i pielęgnacja

Piercing nosa – jak się przygotować, metody i pielęgnacja

Odchudzanie, a stan jelit

Każdą próbę odchudzania warto wspierać troską o stan jelit. Kondycja jelit ma nie tylko wpływ na dobre samopoczucie, ale też na cały organizm i wchłanianie substancji odżywczych. Prawidłowa flora bakteryjna zapewnia zdrowie przez produkcję niezbędnych witamin. Dlatego proces odchudzania powinien przebiegać przy diecie w postaci kiszonek i fermentowanych produktów mlecznych. Warto zadbać o dietę wysokobłonnikową, pożywkę dla dobrych bakterii. Włókno pokarmowe powinniśmy przyjmować w postaci warzyw i dodatku owoców, które mają więcej kalorii.

Przekonaj się do aktywności fizycznej

Dietetyk powie Ci, od czego zacząć ćwiczenia. Przy każdej wadze ciała można zająć się aktywnością fizyczną i spalaniem tkanki tłuszczowej. Nie powinno się zaczynać od forsownych ćwiczeń i treningów. Już spacer, marsz, czy wybranie schodów zamiast windy lub roweru zamiast tramwaju pozwolą Ci redukować tkankę tłuszczową. To długotrwały proces, który powinien przebiegać pod kontrolą lekarza i dietetyka. Ćwiczenia powinno się wprowadzać powoli, by mięśnie i stawy nie były narażone na kontuzję. Aktywność fizyczna nie tylko przyspiesza odchudzanie, ale wspiera też perystaltykę jelit i detoksykację ciała.

Przygotuj się na… spanie

Wprowadzenie w życie treningu i diety to nie wszystko. Zdrowy sen to nie tylko prawidłowy nawyk, ale też stabilna gospodarka hormonalna i redukcja stresu. Sprawia, że utrata kilogramów da Ci moc, by zmieniać swój styl życia.

Źródła:

https://apteka.superpharm.pl/poradnik/otylosc-jak-rozpoczac-odchudzanie-osoby-otylej-krok-po-kroku

https://health.usnews.com/best-diet/best-diets-overall

Materiał zewnętrzny

Komentarze
Rate this post