Indywidualizm, wolność, jazz

Niepokorni i zaangażowani w sztukę, szukali sensu życia we wschodniej filozofii i narkotykach. Pierwsi hipsterzy w historii. Kim byli beatnicy? Obibokami, którzy odrzucili mieszczańską kulturę na rzecz nieskrępowanej wolności, czy też nieprzeciętnymi umysłami zagubionymi w swoich nierealnych wizjach? Oto pięciu naszych ulubionych autorów ‘beat generation’.

William S. Burroughs

http://www.thedailybeast.com/articles/2013/06/27/american-dreams-1953-junky-by-william-s-burroughs.html

Jeden z czołowych przedstawicieli beatników. Narkoman i artysta wszechstronny. Znany z tego, że podczas zabawy zastrzelił swoją żonę, nie trafiając w jabłko umieszczone na jej rudej czuprynie. Bardzo dużo podróżował, nie odmawiając sobie niczego, co mogłoby wpłynąć na poszerzenie horyzontów percepcji. Praktykował również magię… Twórca legendarnego ‘Nagiego lunchu’, książki-autobiografii, opisującej jego przygody z narkotykami takimi jak heroina, LSD czy opium. Utwór jest ciągiem snów, urojeń i wspomnień Burroughsa związanych z innymi beatnikami (Ginsberg, Kerouac), pełnym metafor i opisów tego, jak sam autor radził sobie w stanie skrajnego wyczerpania psychofizycznego. Ciężki kawałek sztuki, ale warto podjąć to wyzwanie. Jego utwory podobno mocno wpłynęły na Kurta Cobaina, frontmana Nirvany.

Jack Kerouac

http://www.esquerda.net/artigo/memorias-jack-kerouac-morreu-ha-45-anos/34633

Pisarz znany najbardziej z powieści ,,W drodze” oraz ,,Włóczędzy Dharmy”. Eksplorator Nowego Jorku i całych Stanów, które szczerze uwielbiał i barwnie opisał w swych książkach. Mimo oczywistego zamiłowania do alkoholu i mocniejszych używek, był bardzo konsekwentny jako pisarz. Nie rozstawał się z notesem i piórem, zaś w latach późniejszych z ukochaną maszyną do pisania – Hermes3000. Sam utwór ,,W drodze” powstał podczas kilkunastogodzinnej sesji, podczas której Kerouac funkcjonował jedynie dzięki kawie i setkom papierosów. Opowiada ona o jego podróży po USA, którą odbył wraz z przyjaciółmi, poznając w trasie odmieńców, jazzmanów, kradnąc alkohol i pożywienie z przydrożnych sklepików i uprawiając nieskrępowany seks. Uznawana za manifest pokolenia beatników i jeden z prawdziwszych opisów Stanów Zjednoczonych.

Allen Ginsberg

http://blog.lightintheattic.net/wp-content/uploads/2013/10/01561.jpg

Ważna postać kontrkultury i najważniejszy poeta pokolenia beatników. Zadeklarowany homoseksualista i anarchista, a także rewolucjonista i egzystencjalista. Sławę i status twórcy kultowego przyniósł mu ,,Skowyt”, poemat-manifest już od wydania wzbudzający ogromne kontrowersje. Ginsberg zawarł w nim opis swojego pokolenia, ludzi, którzy za nic mają społeczeństwo konsumpcjonizmu chylące się ku upadkowi. W opozycji do niego postawił ideały sztuki i wartość jednostek nieprzystosowanych do ówczesnych standardów. ,,Skowyt” łączy w sobie patos i wulgarność, krytykuje politykę i przy użyciu zaskakujących środków wyraża bunt przeciwko zastanym konwenansom. Kultowe są już pierwsze strofy poematu: ‘Widziałem najlepsze umysły mego pokolenia zniszczone szaleństwem, głodne histeryczne nagie, włóczące się o świcie po murzyńskich dzielnicach w poszukiwaniu wściekłej dawki haszu, anielogłowych hipsterów spragnionych pradawnego niebiańskiego podłączenia do gwiezdnej prądnicy w maszynerii nocy…’. Ważna rzecz, jeśli jaramy się szeroko pojętą kontrkulturą.

Ken Kesey

http://www.history.com/shows/history-films/pictures/magic-trip/ken-kesey

Czołowy prozaik Kolorado, sławę przyniosła mu powieść ,,Lot nad kukułczym gniazdem”. Kesey przywiązany był zarówno do subkultury hippisów jak i ruchu beatników, czego wyrazem było jego wyluzowane, nonkonformistyczne podejście do codzienności. Za młodu hulaka i dobry znajomy członków zespołu Grateful Dead, w wieku ponad 40 lat przeniósł się z rodziną na farmę, by odtąd wieść spokojny żywot. Jednak w latach 50., w jego życiorysie nie brakowało licznych konfliktów z prawem. Był szczególnie znany z zamiłowania do najróżniejszych psychodelików, pod wpływem których lubił tworzyć. ,,Lot nad kukułczym gniazdem” jest opisem zamkniętego środowiska w szpitalu psychiatrycznym, napisaną z perspektywy ‘Wodza’, który udaje niemego, by uniknąć kłopotów. Powieść jest metaforą wszechstronnego zniewolenia, za które Kesey obwiniał sztywne społeczeństwo; wywarła ona duży wpływ na odbiorców, zwracając uwagę na los ludzi chorych psychicznie. Kesey napisał ją pod wpływem doświadczeń z młodości, kiedy to został poddany eksperymentom z udziałem ‘odurzaczy’

Neal Cassady

https://erupprecht.files.wordpress.com/2014/01/merry-pranksters-1.jpg

Poeta, kochanek Ginsberga i wesoły kleptoman. Przez wielu uznawany za największą inspirację Kerouaca, sam ze swoją twórczością pozostawał niejako w cieniu. Uwielbiał kraść dla zabawy samochody (plotki głoszą, że w ciągu zaledwie 4 lat jego zdobyczą stało się około 500 aut!) i podrywać zarówno piękne kobiety, jak i mężczyzn-artystów. Wielokrotnie zatrzymywany przez policję, za każdym razem wdzięcznie potrafił się wywinąć z kłopotów. Neal Cassady był wielokrotnie opisywany przez beatników. Ze względu na barwną osobowość dostarczał im inspiracji i ciekawych historii, które nierzadko mocno koloryzował. W swojej twórczości posługiwał się najczęściej strumieniem świadomości. Niestety żadne z jego wierszy nie zostały wydane. Zmarł po zapadnięciu w śpiączkę wywołaną przedawkowaniem narkotyków.

Tekst: Katarzyna Choromańska

Komentarze
Indywidualizm, wolność, jazz
Oceń artykuł