Gucci vs. Vetements

Narysowany obrazek mężczyzny w białej bluzie, w tle ciężarówką DHL
Ilustracja: Mateusz Suda

Trendy są jak bumerang. Odchodzą, żeby zaraz do nas wrócić. Mówi się, że wszystko jest modne i nie ważne, co na siebie włożysz, z czym to połączysz i tak będziesz wyglądać fashion. Jest w tym ziarno prawdy, ale mimo wszystko, kiedy na ulicy widzimy kobietę w białych kozakach i futrze, chcemy wysłać jej zdjęcie do Faszyn from Raszyn.

Co teraz jest najbardziej modne? Z wielkim hukiem wracamy do okresu lat 90. i to w dwóch równoległych światach. Włoski dom mody Gucci to połączenie dziewczęcego szyku z lekką nutką rock’n’rolla, natomiast Vetements to ekstrawagancka moda uliczna. Dwa zupełnie różne od siebie domy mody postawiły na skrajne projekty, które pokochali fashioniści z całego świata.

Vetements, czyli z francuskiego po prostu ubrania. Dom mody powstał w 2014 roku i swoją siedzibę ma w Paryżu. To zbiorowy projekt, nad którym pracuje Demna Gvasalia, jego brat Guram oraz piątka ich przyjaciół. Bracia Gvasalia pochodzą z Gruzji. Projektanci początkowo woleli zostać anonimowi ze względu na ich poprzednie zobowiązania. Demna pracował wcześniej nad damskimi kolekcjami w takich domach mody jak Maison Martin Margiela i Lous Vuitton.

Oferta pracy w HIRO

Szukamy autorów / twórców kontentu. Tematy: film, streetwear, kultura, newsy. Chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


Nazwa Vetements nie powstała bez powodu. Ta antymodowa marka ma bowiem swoją filozofię. Topowi dyrektorzy kreatywni rozpisują się nad inspiracjami swoich kreacji. W odróżnieniu od nich Vetements to po prostu na swój własny, wyjątkowy sposób, przerobione zwykłe ubranie. To właśnie ono natchnęło Gvasalię do takiej, a nie innej rekonstrukcji.

Projekty francuskiej marki inspirowane są … ubraniami. Projektanci wyszukują klasyczne części garderoby, by potem nadać im wyjątkowy charakter i ducha Vetements. Proste, często oversizowe formy, zdeformowane konstrukcje, wydłużone kroje, asymetryczne kształty, surowość oraz ekstrawagancja — to główne cechy ubrań paryskiego domu mody. Najczęściej wykorzystywane są takie materiały jak jeans, skóra i jersey. Mimo że projekty na myśl przywodzą lata 90., wszystko jest bardzo aktualne dla filozofii współczesnego pokolenia. W jednym z wywiadów Demna Gvasalia streścił, jak wygląda praca we francuskim domu mody. On i jego współpracownicy wyszukują najzwyklejszą część garderoby, aby potem zastanawiać się, co można z nią zrobić i jak ją przerobić, żeby spełniała potrzeby potencjalnych klientów.

Vetements bardzo chętnie noszą gwiazdy. Projekty upodobali sobie między innymi Rihanna, Kanye West, Drake, siostry Jenner, Celine Dion, Rita Ora, Chiara Ferragni i wielu, wielu innych.

Od momentu pojawienia się Alessandro Michele za sterami włoskiego domu mody Gucci, marka odżyła i stanęła na nogi. Projektant udowodnił, że marka z wielką historią po kilku niezbyt korzystnych dla niej latach może wrócić na piedestał.

Rynek przedstawiający kobietę ubraną na różowo
Ilustracje: Mateusz Suda

Alessandro Michele to prawdziwy artysta. Projekty, wychodzące spod jego ręki, wyglądają jak z bajki. Nieustanną inspiracją projektanta jest romantyczny styl retro pomieszany z latami 60. i 90. Mimo to jego ubraniom nie brakuje powiewu świeżości i nowoczesnego sznytu. To, co Michele ma do zaproponowania jest ekscentryczne, melancholijne i magiczne, a mimo to, równocześnie, nieoderwane od rzeczywistego świata.

Gucci Girl to subtelna, dziewczęca, ale zarazem zadziorna kobieta. Nawet jeśli ma na sobie plisowaną midi spódniczkę i koszulę z kołnierzykiem, to dodatkami, kolorystyką i printami potrafi dodać pazura. Właśnie — zwierzęce i kwieciste printy, falbany, kołnierze, paski oraz wstążki to znaki rozpoznawcze Gucci.

Dyrektor kreatywny Gucci w idealny sposób potrafi sprzedać swoje ubrania. Kampanie reklamowe włoskiego domu mody idealnie współgrają z projektami. Michele zawsze zabiera nas do innego świata. Modelki i modele wyglądają, jakby wcale nie pozowali. Ponadto bardzo często towarzyszą im jakieś zwierzęta. Zdjęcia wyglądają jak wycięte kadry z jakiegoś filmu fantasy. Coś niesamowitego.

Alessandro Michele to król dodatków. Odświeżył dwa kultowe modele torebek: Soho mini oraz Bamboo. Dzięki niemu te dwie torebki są jednymi z najlepiej sprzedających się w ostatnich sezonach. Marka Gucci ma wielu zwolenników. Do ich grona należą między innymi: Jared Leto, Alexa Chung, Dakota Johnson, Florence Welch, Georgia May Jagger i wielu, wielu innych.

Moda lubi zataczać krąg. Jak widać na przykładzie dwóch wybranych przeze mnie wielkich światowych marek, w świecie mody króluje powrót do lat 90. Ten trend nie jest żadną nowością, jest to wręcz potwierdzenie tezy, że „w modzie było już wszystko”. Każdy projektant w swoich projektach, nawet jeżeli inspiruje się czymś z przeszłości, modyfikuje ubranie, dodając coś od siebie. Przedstawiając właśnie te, a nie inne marki, tak bardzo różniące się stylem, chciałam pokazać, że mimo iż jest to powrót do lat 90, każdy znajdzie coś dla siebie. Zarówno osoby uwielbiający styl uliczny, jak i te wolące elegancję i subtelność.

Tekst: Katarzyna Tilda Frąckowiak

5/5 - (2 votes)

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News