Filmowo w pięciu smakach!

Jak co roku, repertuar Pięciu Smaków łączy skrajności: szalone kino gatunkowe i awangardowe autorskie obrazy, epickie produkcje i kameralne kino niezależne, wysokojakościową rozrywkę i filmy zaangażowane społecznie.

Skrajności dostrzec można już w filmie, którego uroczysty pokaz otworzy festiwal. „Dama z Seulu” Jina Janga to połączenie wysokiej jakości kryminału z psychologicznym dramatem, którego bohaterem jest znakomity policjant,  czujący się… kobietą, zamkniętą w doskonałym, lecz męskim ciele.
Pokazem wieńczącym festiwal będzie epicki fresk „Złoty wiek” w reżyserii legendarnej reżyserki z Hongkongu, Ann Hui. Jest to pokazana w Wenecji i wystawiona do wyścigu po Oscara biografia Xiao Hong – wybitnej pisarki z lat 20. i 30. XX wieku.

Dama z Seulu, reż. Jin Jang
Dama z Seulu, reż. Jin Jang

Tegoroczny program festiwalu został podzielony na cztery sekcje, uzupełnione pokazami specjalnymi oraz wydarzeniami towarzyszącymi. Nowe Kino Azji to sekcja konkursowa, w której zwycięzcę wybierze 11-osobowe People’s Jury, w skład którego wchodzą miłośnicy kina azjatyckiego z całej Polski.
W zestawieniu dziesięciu innowacyjnych i niebanalnych obrazów, będących istotnym głosem w kwestii kondycji Dalekiego Wschodu, znalazły się m.in. zwycięzca sekcji Horyzonty na tegorocznym festiwalu w Wenecji, kafkowski dramat sądowy „Proces” Chaitanya Tamhanego; diagnozująca problemy koreańskiego społeczeństwa historia o dojrzewaniu, miłości i przemocy „Nocny lot” Leesong Hee-ila oraz porażające wizualnie wietnamskie „2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo – połączenie fantastyki naukowej z kinem apokaliptycznym, thrillerem i melodramatem.

Oferta pracy w HIRO

Szukamy autorów / twórców kontentu. Tematy: film, streetwear, kultura, newsy. Chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


Nocny lot, reż. Leesong Hee-il
Nocny lot, reż. Leesong Hee-il

Queer Azja to sekcja FOCUS, mająca w tym roku charakter międzykulturowy i obejmująca przegląd najciekawszego kina z nurtu LGBTI Azji Wschodniej i Południowo Wschodniej z ostatnich dwóch lat. Od początku istnienia festiwalu jego celem jest wzmacnianie postawy tolerancji i otwartości, sekcja ta jest kontynuacją tego kierunku.

Tajemnica kwiatu plumerii, reż. Visakesa Chandrasekaram
Tajemnica kwiatu plumerii, reż. Visakesa Chandrasekaram

Sekcja Na Dzikim Wschodzie to z kolei refleksja nad nośnością westernu – klasycznego hollywoodzkiego gatunku oraz kierunkiem, w którym podąża światowe kino, coraz śmielej zestawiające ze sobą odmienne tradycje i konwencje. Melancholijnie piękne „Bez przebaczenia” Lee Sang-ila to remake słynnego westernu Clinta Eastwooda przeniesiony w realia japońskie. „Wygnani” bohatera zeszłorocznych Pięciu Smaków Johnniego To – gangsterki dramat o westernowej duszy, czerpiący inspirację z filmów Sergio Leone.

Stały element festiwalu, Kino Grozy, w tym roku będzie reprezentowane wyjątkowo licznie. Azja niezmiennie dostarcza mocnych wrażeń, a horrory i thrillery okazują się doskonałą formą do opowiadania o współczesności, z czego filmowcy korzystają bez ograniczeń i z ogromną fantazją.  Wyjątkowym wydarzeniem będzie popularna wśród widzów Japońska Noc Grozy – potrójna porcja mocnych wrażeń serwowana przez mistrzów kina z Kraju Kwitnącej Wiśni: Sabu („Miss Zombie”), Takashiego Miike („Po twoim trupie”) i Siona Sono („Zabawmy się w piekle”).

Atrakcyjne tytuły czekają wśród Pokazów Specjalnych, premierowych filmów utytułowanych autorówBohater retrospektywy ubiegłorocznych Pięciu Smaków, Tetsuya Nakashima, wraca z „Kanako w krainie czarów” – potężną filmową petardą, montowaną w zawrotnym tempie bezlitosną refleksją nad kondycją współczesnego świata. Gwałtowną wizję prezentuje także „Raid 2: Bardacha” Garetha Evansa, olśniewająca realizacyjnie kontynuacja indonezyjskiego przeboju, który stał się objawieniem dla miłośników kina sztuk walk. Niezwykłą hybrydą fabuły i dokumentu jest „Fabryka dzieci” Eduardo Roya Jr, wejrzenie w jeden dzień życia największego szpitala położniczego w Manili.

Kanako w krainie czarów, reż. Tetsuya Nakashima
Kanako w krainie czarów, reż. Tetsuya Nakashima

Już po raz drugi zaprezentowane zostanie Fresh Wave, zestaw najlepszych krótkich metraży najmłodszego pokolenia filmowców z Hongkongu, wybranych spośród laureatów projektu Fresh Wave, realizowanego od 2005 roku, pod patronatem Johnniego To i Hong Kong Arts Development Council.

Pięć Smaków to także Wydarzenia Towarzyszące. W Muzeum Azji i Pacyfiku zaprezentowany zostanie cykl wykładów „Ciało i seksualność w Azji’, będący naturalnym przedłużeniem sekcji Queer Azja. W programie m.in. wykłady o erotycznych fetyszach w japońskiej popkulturze oraz o tatuażach etnicznych w Azji Południowo-Wschodniej.

W Barze Prasowym i Południku Zero odbywać się będą bezpłatne pokazy filmów zebrane pod hasłem „Azja w obiektywie” – spojrzenie polskich filmowców na Daleki Wschód, dające również możliwość spotkania z twórcami.

Szansą na lepsze poznanie Azji będzie także AZJAGRA. W programie japońska kendama, bierki mikado, chiński tangram, tybetańskie do tse, wietnamskie b u cua cá cop oraz wiele innych gier i zabaw z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej.

Unikatowym wydarzeniem będzie również organizowane po raz pierwszy Wietnamskie Kino Samochodowe. Na parkingu przy Centrum Handlowym Marywilska 44 odbędzie się pokaz filmu ”2030: Woda” Nghiem-Minh Nguyen-Vo.

Pokazy odbywać się będą w kinach Muranów (bilety w cenie 13-17 zł), Luna (bilety w cenie 13-17 zł) oraz w MSNie (bilety w cenie 15 zł). Wybrane filmy zobaczyć będzie także można na platformie Kinoplex.pl.
Bilety na wszystkie seanse dostępne są na stronie piecsmakow.pl, a także w kasach kin Muranów i Luna.

Tekst | na podstawie materiałów prasowych

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News