Do tego że kobiety w Polsce mają moc, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Szczególnie widoczne jest to w ostatnich latach, kiedy słowo aktywistka po otrząśnięciu się już z towarzyszących mu krzywdzących skojarzeń i stereotypów, teraz brzmi po prostu dumnie. Kobiety coraz śmielej wychodzą ze swoich patriarchalnych podwórek, chcąc eksplorować nowe obszary przestrzenie i płaszczyzny, którym do niedawna przyglądały się tylko za szybą. Udowadniają tym nie tylko sobie i innym kobietom, ale też wszystkim, którzy upajają się kobiecą porażką, że współcześnie określenie słaba płeć nie ma już racji bytu.
Mamy w swoich szeregach tak silną grupę aktywistek, że samej sobie zazdroszczę, że jestem kobietą. Jeden z najprężniej działających szeregów to Entuzjastki czyli kobiety – rakiety, przez niektórych porównywane do heroiny ze względu na skuteczność z jaką działają.
To co zasługuje na szczególną uwagę, jeśli chodzi o działalność Entuzjastek to fakt, że właśnie połączyły swoje siły z telewizją CANAL+, dzięki czemu wszystkie bohaterki tego wyjątkowego projektu mamy na wyciągnięcie pilota.
Projekt Entuzjastki to seria wywiadów z setką współczesnych polskich liderek społecznych, opowiadających o mocy i mądrości kobiecego działania. Jest to pierwszy projekt na tak szeroką skalę. Symboliczne sto kobiecych sylwetek to uczczenie 100-lecia uzyskania przez kobiety praw wyborczych. Dobór osobowości do tego projektu jest więcej niż nieprzypadkowy. Aleksandra Hirszfeld, inicjatorka i reżyserka projektu opowiada o nich w taki sposób:
” W obecnym świecie, który przeżywa nagromadzenie kryzysów i kataklizmów chciałam, by liderki społeczne, które mają dar wyczuwania koniecznych zmian w przestrzeni ekonomicznej, ekologicznej czy politycznej, stały się widoczne jako liderki przyszłości. Potrzebujemy zmiany paradygmatu w świecie na myślenie holistyczne i wspólnotowe (…) “
Na co dzień Entuzjastki to grupa wyjątkowych postaci promujących w sieci aktywizm i liderstwo przyszłości oparte na sprawczości, odpowiedzialności, etyce komunikacji i kompetencjach miękkich takich jak, opiekuńczość, empatyczność, umiejętność słuchania, budowanie wspierających relacji i troska w ogóle. Wszystkie te cechy stereotypowo przypisuje się kobietom, niekiedy w celu uwypuklenia słabości ze względu właśnie na płeć. Entuzjastki reprezentują te cechy z dumą, określają je jako swoją siłę oraz jako najważniejsze i niezbędne do wytyczania kierunku koniecznych zmian w świecie. Pani Alicja Gancarz, która zaprosiła realizatorki do współpracy, o projekcie mówi:
“Seria Entuzjastki, dzięki swojemu bogactwu portretów zamkniętych w pigułkową formę, wręcz esencjonalną, uzmysławia jak wiele jest w naszym otoczeniu kobiet, które są liderkami społecznymi działającymi na rzecz wspólnego dobra. Dodatkowo, wyjątkowa forma tej serii nie tylko karmi nas dawką mądrości, ale również zaprasza odbiorcę w niecodzienną podróż do samych siebie. (…) “
Entuzjastki to również jedna z pierwszych na rynku polskim realizowana w praktyce działalność dziennikarska zwana “solution journalism” – która pokazuje problemy dzisiejszego świata z perspektywy ich rozwiązań. Jej celem jest wzmacnianie wśród społeczeństwa poczucia sprawczości i odpowiedzialności za planetę ziemię, czy to na gruncie ekologicznym czy społecznym oraz wypromowanie kobiet, które są inspirującymi liderkami zmian społecznych.
Za sukcesem przedsięwzięcia stoją aktywistki, filozofki i Entuzjastki – Aleksandra Hirszfeld i Magda Sobolewska.
Autorka i reżyserka inicjatywy: Aleksandra Hirszfeld
Producentka i redaktorka merytoryczna: Magda Sobolewska
Researcherka: Nawojka Gurczyńska
Logo:Yuri Kartashev (ilustracyjne), Katarzyna Parsz (graficzne)
Operatorka: Sonja Orlewicz-Zakrzewska
Montażystki: Julia Karasiewicz, Katarzyna Szczepańska
Dźwiękowiec: Igor Cichocki
Kierowniczka produkcji: Żenia Aleksandrowa
Instalacja realizacja: Paweł Paciorek, Rafał Paciorek, Marcin Papiernik, Bartosz Sasimowski
Tekst: Iga Woytynowska