Art DJs

Zdjęcie zrobione w amsterdamskim Rijskmuseum, obrazujące „zainteresowanie” obrazem Rembrandta wśród dzieciaków, stało się pod koniec ubiegłego roku wiralową sensacją. Jako czarna przepowiednia, głosząca koniec zainteresowania światem sztuki przez młode pokolenie, wzbudziła grozę wśród wszystkich zajmujących się kulturą i edukacją. Tymczasem internet i nowe media uwielbiają flirtować z wielkimi dziełami sztuki. Kultura remiksu znajduje w tym świetną pożywkę, a popularność takich form twórczości dowodzi, że z wiedzą o kulturze i wrażliwością na nią nie jest jeszcze na świecie tak źle.

Od wysublimowanych strategii hipermedialnych, takich jak glitch art (który powoli toruje sobie drogę do galerii sztuki), poprzez konkursy na wizualne remiksy zasobów publicznych pod patronatem choćby Tate Modern (http://tatecollectives.tumblr.com/tagged/1840s-GIF-Party), po memy wykorzystujące wielkie dzieła malarskie – sztukę miksuje się i przerabia na wielu poziomach. Muzeum Narodowe w Krakowie w swojej ostatniej kampanii reklamowej nawiązuje do zjawiska art selfie, o którym pisaliśmy niedawno. Wszystkie formy przeróbek mają jeden wspólny mianownik – niezbędna do ich właściwego odbioru i docenienia wszystkich żartów jest przynajmniej podstawowa wiedza o sztuce.

 

Oferta pracy w HIRO

Szukamy autorów / twórców kontentu. Tematy: film, streetwear, kultura, newsy. Chcesz współtworzyć życie kulturalne twojego miasta? Dołącz do ekipy HIRO! Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej


#1 The Kids Aren’t Alright – Ugly Renaissance Babies

1a

1b

1c

Twórcy tego bloga codziennie przetrząsają zasoby sztuki renesansowej w internecie w poszukiwaniu cokolwiek turpistycznych wizerunków Jezusków, cherubinków i zwykłych (ziemskich) dzieci. To zabawa godna prawdziwego art geeka, przypominająca nam, że nawet w złotych wiekach malarstwa nie wszystko wszystkim się udawało. Dodatkowym smaczkiem są komentarze uploadujących oraz fanów.

 

#2 Współczesny Duchamp, czyli Scorpion Dagger

2a

2b

2c

Artysta tumblera, James Kerr, znany jako Scorpion Dagger, jest pionierem i najbardziej rozpoznawalnym DJ-em dzieł sztuki w sieci. Z wyobraźnią i poczuciem humoru godnym dadaistów przerabia malarstwo, każąc postaciom ze znanych obrazów imprezować, wpadać w tarapaty lub odgrywać sceny, które znamy z kina. Często na jednym jego gifie lub filmiku znajdują się postaci pochodzące z obrazów różnych autorów (również ten twórca szczególnym sentymentem darzy malarstwo renesansowe). Ostatnio jego filmiki stały się uzupełnieniem kampanii Canal+. Ukazał się także sfinansowany dzieki crowdfundingowi jedyny w swoim rodzaju album, skorelowany z mobilną apką. Telefonem skanujemy obrazy z art booka, a aplikacja ukazuje nam historie z ich udziałem, uwiecznione w gifach.

 

#3 Facecje

3a

3b

3c

3d

Rodzimi twórcy nie ustępują Daggerowi. Nurt przetwarzania sztuki na memy przyniosły do Polski Sztuczne Fiołki, jednak już dawno mamy w tej dziedzinie przetwórców o wiele ciekawszych. Na szczególną uwagę zasługują Patryk Bryliński i Maciek Kaczyński, mający w sieci wiele wcieleń (Junior Brand Manager, Antkowi znowu nie wyszło, blog zmemlani.pl), z których największe sukcesy odnoszą właśnie Facecje. Na tym fanpage’u znajdziemy odpowiedź na pytanie: co by było, gdyby social media towarzyszyły nam od początku świata, w wielkich momentach historii? Jak wyglądałyby walle legendarnych artystów, filozofów i przywódców państw? Bryliński i Kaczyński z wirtuozerią poruszają się po meandrach historii, na uznanie zasługuje też ich umiejętność stylizacji językowej, która z finezją pozwala za pomocą archaizmów komentować nowe media i aktualne wydarzenia. Na ich kanale youtubowym pojawił się także cykl FacecjeTV – kanał informacyjny, w którym Mickiewicz może pogadać z Kopernikiem, a Joanna d’Arc jest gorącą pogodynką. Wszystko to dyskretna parodia polskich mediów, a dodatkowym wabikiem jest obecność takich gości jak Ksawery Jasieński, Karolina Korwin-Piotrowska czy Małgorzata Halber. Drugi odcinek serii ukazał się w zeszłym tygodniu i choć ustępuje nieco pierwszemu, nadal zaostrza apetyt na więcej.

 

#4 Nowe Wiersze Sławnych Poetów

Kolejnym mistrzem hipermedialnej strategii okazał się miłośnik poezji, Grzegorz Uzdański. Na swoim fanpage’u Nowe Wiersze Sławnych Poetów (https://www.facebook.com/pages/Nowe-wiersze-sławnych-poetów) publikuje własną twórczość, która jest miksem jego fascynacji historią literatury i poglądów na temat social mediów i nowych technologii. Zadziwia wirtuozeria, z jaką odtwarza indywidualny styl i rytmikę wierszy każdego z autorów, których bierze na warsztat. W wywiadach zaznacza, że nie są to parodie, lecz wyraz osobistej sympatii i szacunku dla twórców. Wielokrotnie czytając Nowe Wiersze, możemy się łudzić, że mogłyby wyjść spod pióra Szymborskiej czy Miłosza, gdyby nie to, że ci już nie żyją. Sprawdźcie koniecznie!

 

#5 Malarstwo w paincie

5a

5b

5c

 

Jeśli jesteście amatorami malarstwa, dysponującymi minimum zdolności plastycznych, spróbujcie swoich sił wysyłając własną reprodukcję na fanpage ,,Malarstwo w Paincie”. Prace nadsyłane przez użytkowników poczciwego edytora obrazów systemu Windows prezentują poziomy od mistrzostwa, do mniej lub bardziej świadomej skuchy. Filtry i profesjonalne programy – zabronione!

Dzięki „Art DJ-om” internet jest nie tylko miejscem, w którym rządzą koty, seriale czy niezbyt wyszukane memy i pornografia. Sieć ma też swoje jasne strony, na których świetnie bawią się zarówno doktoranci kulturoznawstwa, jak i zwykli klikacze poszukujący nietuzinkowej rozrywki. Jeśli jednak wkurza was sztuka, a podane wyżej przykłady uważacie za przesadną intelektualizację mediów, polecamy grę przeglądarkową Punch a Monet (http://punchamonet.gallery/). Można na niej dać upust swojej niechęci do sztuki, unikając konsekwencji, jakie nie ominęły pewnego Irlandzyka, który za atak na obraz Clauda Moneta poszedł na 6 lat do więzienia…

 

tekst |Karolina Rospondek

zdjęcia:

http://uglyrenaissancebabies.tumblr.com/
http://scorpiondagger.tumblr.com/
http://www.facebook.com/facecje
http://www.facebook.com/malarstwowpaincie

Rate this post

Lubisz nas? Obserwuj HIRO na Google News