5 znaków ostrzegawczych mówiących, że być może za dużo śpisz

Dziewczyna śpiąca w łóżku

Tak, dobrze przeczytaliście. Co prawda zwykle wyznajemy zasadę, że im dłuższy sen, tym lepiej, ale fakty są nieco inne. Czy obudziliście się kiedyś, po nietypowo długim dla Was śnie, czując się, cóż – beznadziejnie?

Jeśli poranek przywitał Was kiedyś uczuciem super-odwodnienia, bólem głowy, czy zesztywniałymi mięśniami na pokładzie (i nie mówimy tu o kacu), Wasz organizm prawdopodobnie chce Wam przekazać jedną, ważną wiadomość: spaliście za długo.

Chociaż zwykle mówi się, że spanie za krótko ma negatywne skutki dla naszego organizmu, spanie za długo jest tak samo problemem. Hipersomnia, czyli nadmierna senność, dotyczy około 2% populacji i w oparciu o badania American Sleep Association, takie osoby potrzebują od 10 do 12 godzin snu, aby czuć się wypoczętymi. Jednak, jeśli nie należycie do tej grupy osób, przed Wami 5 czerwonych kartek od Waszego organizmu, które ostrzegają, że śpicie za dużo.

Czytaj także: Osiem rzeczy, które robisz źle pod prysznicem

Czujecie się przygnębieni

Spanie ponad normę oraz niechęć do opuszczenia łóżka może być znakiem, że przechodzicie przez trudny emocjonalnie czas, a nawet – być może zmagacie się z depresją. Sen i depresja zdecydowanie mogą iść w parze, więc uważajcie na te znaki, bo o ile sen przez odpowiednią dla Was liczbę godzin działa regenerująco i odprężająco, tak spanie za dużo może uaktywnić uczucie przygnębienia.

Bóle głowy po przebudzeniu

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi dlaczego tak się dzieje, ale istnieje pewna zależność pomiędzy długością snu, a skłonnością do bólu głowy zaraz po przebudzeniu. Reader’s Digest sugeruje, że poranne bóle głowy mogą być związane z pracą Waszego mózgu podczas snu, lub brakami w diecie, co może oznaczać, że powinniście zjeść pożywne śniadanie i uzupełnić płyny.

Jesteście zmęczeni, mimo długiego snu

Jeśli po ponad 8-godzinnym śnie nadal czujecie się śpiący, to znak, że być może (uwaga, to może być drastyczne), powinniście wstawać godzinę lub dwie wcześniej. Także włączenie drzemki przez kolejną godzinę, niestety nie jest dobrym pomysłem. Specjaliści na tę okazję polecają poranny jogging, który pobudzi Was do działania przez resztę dnia.

Wasze ciało po przebudzeniu jest obolałe

Czy kiedykolwiek mieliście tak, po teoretycznie dobrze przespanej nocy, że obudziliście i… tu coś strzyka, tam coś boli? Badacze udowodnili, że zbyt dużo snu może zwiększać podatność na różnorakie zapalenia mięśni, szczególnie u kobiet, objawiające się bólem.

Macie problemy z zapamiętywaniem rzeczy

Czujecie, jakby przez Was mózg przechodziła gęsta mgła, która sprawia, że nie możecie się skupić. Zapomnieliście znowu, gdzie położyliście kluczyki? Wierzcie lub nie, ale zbyt dużo snu może powodować utrudnienia w procesie zapamiętywania, a także skupiania się. Eksperci twierdzą, że złotym środkiem do prawidłowej pracy mózgu jest 7 godzin snu.

Oczywiście, każdy organizm działa na swoich własnych zasadach i każdy z nas ma inną tolerancję na brak snu, czy zbyt dużą ilość snu, jednak wciąż warto pamiętać o tych kilku znakach, szczególnie, zanim po raz kolejny wciśniecie drzemkę.

Komentarze

Zapisz się do Newslettera