Categories: artfilmwydarzenia

19. edycja Millenium Docs Against Gravity

Już wkrótce rozpocznie się, wyczekiwany przez wielu, największy festiwal filmów dokumentalnych. Mowa oczywiście o Millennium Docs Against Gravity. 19. Edycja tego wyjątkowego wydarzenia, rozpocznie się już 13 maja i będzie trwać 9 dni, aż do 22. Część kinowa odbędzie się aż w ośmiu polskich miastach – Bydgoszcz, Gdynia, Katowice, Lublin, Łódź, Poznań i Warszawa. Przedstawiamy program całego wydarzenia.

Calendar Girls, zdjęcie: Love Martinsen

Po dwóch latach zahamowania przed pandemię, festiwal Millennium Docs Against Gravity rusza z niezwykle interesującymi, a zarazem skłaniającymi do głębokiej refleksji, najnowszymi osiągnięciami kina dokumentalnego z dosłownie, całego świata. Czego możemy się spodziewać? 170 starannie wyselekcjonowanych filmów, podzielonych na kategorie. Co ciekawe, wszystkie prezentowane w programie filmy zostały wyreżyserowane równo przez 90 kobiet i 90 mężczyzn. W Konkursie Głównym przeważają twórczynie – najlepsze filmy dokumentalne stworzyło 8 reżyserek i 6 reżyserów.

Kategorie filmowe Millenium Docs Against Gravity

W tym roku pojawi się kilka nowych sekcji, dotyczących tematów i miejsc, które w ostatnim czasie szczególnie interesowały twórców i twórczynie kina. Love Stories, czyli jak sama nazwa sugeruje, historie o miłości – do ludzi i do wulkanów, w ekstremalnych warunkach i na krańcach świata, w rzeczywistości, a nawet w świecie wirtualnym. Nauka nas uratuje stanowi pigułkę rzetelnej wiedzy o gospodarce obiegu zamkniętego, mięsie hodowanym laboratoryjnie, szczepionkach czy topnieniu lodowców. Sekcja Zanim dorośniesz dotyczy życia młodych bohaterów i bohaterek, którzy poszukują swojej ścieżki, często rzucając wyzwanie nieprzychylnej rzeczywistości. Z kolei Oblicza Dalekiego Wschodu pokazują rzeczywistość regionu, który nieustannie podlega dynamicznym zmianom społecznym, kulturowym i politycznym. W tym roku po raz pierwszy na festiwalu zostanie zaprezentowany Konkurs Filmów Krótkometrażowych! W świecie nowości znajdują się retrospektywne filmy Susan Sontag i Billa Morrisona.

  • Akademia Dokumentalna Oki Dki
  • Archiwa Przyszłości
  • Bohaterowie Są Wśród Nas
  • Człowiek W Kinie
  • Czwarte Oko
  • Fetysze I Kultura
  • Historie Intymne
  • Klimat Na Zmiany
  • Konkurs Filmów Krótkometrażowych
  • Love Stories
  • Miejsca
  • Muza I Wena
  • Nauka Nas Uratuje
  • Oblicza Dalekiego Wschodu
  • Retrospektywna Billa Morrisona
  • Retrospektywna Susan Sontag
  • Zanim Dorośniesz
Housewitz

Rethink Everything

Hasło tegorocznego festiwalu to Rethink Everything. Zostało ono zaczerpnięte z „Wymyślić świat na nowo”, reż. Richard Dale i Nigel Walk. Stanowi ono zachętę do przemyślenia spojrzenia na świat w obliczu pandemii oraz rosyjskiej agresji w Ukrainie. W ramach 19. Millennium Docs Against Gravity zostanie zaprezentowanych pięć filmów opowiadających o Ukrainie.

Polecenia Karola Piekarczyka

Dyrektor festiwalu filmowego, jak co roku (prawie), przygotowuje listę dokumentów, na które powinno się zwrócić szczególną uwagę. Jednak w 2022, lista poleceń to aż 12 wyjątkowych i niezwykle inspirujących filmów. Jakich? Zachęcamy do zapoznania się z zapowiedziami poniżej.

Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości (We Met in Virtual Reality) – Nie zdarza się często mówić, że coś zostało zrobione po raz pierwszy, a tak jest w przypadku tego filmu, który został nakręcony w całości w wirtualnej rzeczywistości, na platformie VRChat. Mimo że w tej opowieści nie zobaczymy prawdziwych twarzy bohaterek i bohaterów, a tylko ich awatary, nauczymy się z niej czegoś ważnego o miłości, przyjaźni i relacjach międzyludzkich.

W mroku niepewności (A Night of Knowing Nothing) – film nie tworzy nowego genre dokumentalnego, ale jednak formalnie wymyka się definicjom, przechadzając się swobodnie na granicy gatunków. Ta hipnotyczna i senna opowieść to z jednej strony tragiczne love story, a z drugiej historia protestu i obraz opresji ze strony hinduskiego reżimu, o których rzadko mówimy.

Krowa (Cow) – po obejrzeniu portretu Lumy, chciałoby się powiedzieć, „jaka ta krowa jest ludzka”! I to byłby błąd. Film Andrea Arnold pokazuje, że musimy przestać być homocentryczni, bo właśnie to może doprowadzić do naszego wyginięcia. Krowa dobitnie pokazuje, że wszyscy jesteśmy zwierzętami, a szereg pozytywnych wartości, które często chcemy przypisać sobie jako „ludzkie”, tak naprawdę są „zwierzęce”.

Lombard (The Pawnshop) – bohaterami tego filmu są nie tylko Jola i Wiesiek i osoby, które z nimi pracują, czy nawet klientela tytułowego lombardu. Bohaterem jest również lombard sam w sobie. Miejsce spotkań, pełne przyjaźni i empatii, ale też świadectwo nieudanej transformacji gospodarczej. Tam gdzie wydaje się, że państwo zapomniało o swoich obywatelach, można znaleźć kopalnię dobroci i czułości, której tak bardzo nam potrzeba. Lombard to filmowy rollercoaster – na sali śmiech będzie przeplatał się ze łzami.

Anioły z Sindżaru (Angels of Sinjar) – film Hani Polak jest niezwykle aktualny, a zarazem ponadczasowy. Opowiada o ludobójstwie zapomnianym, które nie odbyło się na odległych kartach historii, tylko wciąż trwa. Oddanie reżyserki, silna więź, jaka łączy ją ze swoją bohaterką i bohaterem, transformuje tragedię  w intymne przeżycie, które powinno poruszać i nauczać nas wszystkich.

Młody Platon (Young Plato) – tu spotykają się lżejsze filmy Kena Loach’a z serialem „Derry Girls”. W podzielonym konfliktem przeszłości Belfaście inspirujący nauczyciel próbuje przełamać spiralę przemocy. Odpowiedzią na przekazywaną z pokolenia na pokolenie nienawiść ma być filozofia i krytyczne myślenie. Okazuje się, że taka forma edukacji zdecydowanie może nas uratować.

Terytorium (The Territory) – to, że walka o prawa człowieka jest tożsama z walką o naszą planetę, nigdy nie było tak dobrze pokazane, jak w tym magicznym filmie osadzonym w amazońskiej puszczy. Plemię Uru-eu-wau-wau walczy o swoją ziemię i o przetrwanie, ale prowadzi tę wojnę za nas. Gdyby był to film fabularny, pochwalilibyśmy pewnie twórców za to, że narracja jest trafną metaforę naszych czasów – niestety ta metafora to nasza rzeczywistość.

Wulkan miłości (Fire of Love) – dawno nie oglądałem w kinie tak nieprzeciętnej historii miłosnej. Uczucie pomiędzy Katią i Mauricem wylewa się z ekranu, jak lawa z wulkanów, które pokochali i badali większość swojego życia. Zakochacie się w tym kunsztownie opowiedzianym za pomocą niesamowitych materiałów archiwalnych filmie, obiecuję!

https://www.youtube.com/watch?v=Yh5yTrzf10A

Pisklaki (The Fledglings) – Zosia, Kinga i Oskar żyją w internacie dla dzieci niewidomych i niedowidzących. Kamera płynie za nimi po salach szkoły, towarzyszy im z pełną czułością, gdy muszą poradzić sobie z wyzwaniami takimi, jak nauka czy tęsknota za rodzicami. Film Lidii Dudy krok po kroku staje się lekcją najczystszych i najbardziej podstawowych relacji międzyludzkich, o których często zapominamy. A dzieciaki z uczniów zamieniają się w ekranowych nauczycieli.

Skal (Skál) – scenerią filmu są malownicze Wyspy Owcze, gdzie w małej społeczności chrześcijańskiej młoda bohaterka filmu, Dania, powoli przestaje akceptować dwulicowość otaczającego ją świata. Planuje opublikować tomik wierszy, a film sam przeistacza się w rodzaj poematu. To opowieść o zakochaniu, dojrzewaniu, dochodzeniu do prawdy, tak na zewnątrz, jak i wewnątrz.

Dom z drzazg (House Made of Splinters) – tymczasowy dom dziecka na wschodzie Ukrainy, nieopodal linii frontu rosyjskiej agresji z 2014 roku. To miejsce, w którym panuje stan zawieszenia. Wojna nie jest tu nawet na drugim planie – choć podskórnie wiemy, że to, co dzieje się na ekranie, jest w dużej mierze jej skutkiem. Odpowiedzią na przemoc, alkoholizm i odrzucenie staje się ciepło i opiekuńczość. Ten delikatny portret wydobywa ze smutku, dając niezwykle potrzebną obecnie nadzieję.

Babi Jar. Konteksty (Babi Yar. Context) – perfekcyjnie skomponowana symfonia materiałów archiwalnych to marsz pogrzebowy, marsz wojsk i marsz zapomnienia. Mord w Babim Jarze, miejscu nabierającemu dziś kolejnego znaczenia, przedstawiony jest tu przez pryzmat nazistowskich i bolszewickich archiwów. Odsłaniają rolę, jaką odgrywa propaganda w społeczeństwie. To niezwykle aktualny obraz bólu i ludobójstwa, który na tle ostatnich dekad i teraźniejszości nie napawa optymizmem co do natury ludzkiej.

 

Zobacz też: Filmy 2022 roku – oto 15 tytułów, które warto obejrzeć!

Materiały: materiały prasowe Millenium Docs Against Gravity

Autor: Anna Ciesielska / ig: ann.ciesielska

Zobacz też: Active Noise Canceling – historia redukcji hałasu od 1933 roku…

Komentarze
Rate this post
Anna Ciesielska

Recent Posts

Jacquemus powraca na jesień 2022

Przez ostatnie lata, Jacquemus stał się synonimem niepowtarzalnej, francuskiej mody. Od momentu, gdy osadził modelki…

9 godzin ago

Spike Jonze – ułożony szaleniec

„What will he do next? Whatever the fuck I want” – słowa Bama Margery, współtwórcy „Jackassa” idealnie pasują do Jonzego. Chciałbym być jak…

2 dni ago

Bariera dźwięku a pierwsze wrażenie

W świecie podziałów na wysokich i niskich, ładnych i brzydkich, od zarania dziejów rysuje się…

2 dni ago

Czapka z daszkiem – rodzaje i przykłady stylizacji

Pozornie każda czapka z daszkiem jest taka sama, jednak nie do końca jest to prawdą.…

3 dni ago

Gua Sha – kamień do masażu twarzy. Jak go używać?

Masaż - znamy jego dobroczynny wpływ na ciało: nie tylko niweluje napięcia mięśni, ale także…

3 dni ago

Stranger Things 4 Vol. 1 – mroczny powrót serialu [recenzja]

Po niemal trzech latach wyczekiwania i snucia teorii serial „Stranger Things” powrócił z pierwszą częścią…

3 dni ago